» Ik haat Biologische Psychologie *_*'

Lady_S 18 apr 2011

1. Ya ilahi,, wat een rotvak:stomp::stomp::stomp:

Zo,, dat moest ik even kwijt :eek:

2. aaah meid ik ken dat gevoel.. een vak waar je psychisch van wordt hihi doe maar rustig aan allahi 3awen

3. Amin. Barakallahu fiek. Pfft.. tis echt een rotvak. Gewoon freaking hardcore-biologie *_*'

4. haha geef eens een voorbeeld van wat je precies leert met dat vak

5. Nou het heeft allemaal te maken met de hersenen in relatie tot gedrag. Het boek is in het Engels,, maar ik heb ff een stukje voor je overgetypt in het Nederlands :p

(Endogeen) circannual ritme: interne kalender voor de tijd van het jaar
    (Endogeen) circadiaan ritme: intern gevoel voor de tijd van de dag
    Komt tot uiting in slaap, eten, drinken, lichaamstemp., hormoonspiegel, urineproductie, gevoeligheid voor medicijnen
    Circadiaan ritme wordt m.n. gestuurd door licht (Zeitgeber)
    Aanpassing aan ~23-25 u etmaal mogelijk (niet langer of korter)
    Afhankelijk van een zeer robuuste biologische klok
    Maandagochtend om 7 u: biologische klok wellicht op 5 u
    Suprachiasmatische nucleus (SCN)
    SCN: deel van hypothalamus is de belangrijkste sturing voor dag-nacht ritme zelfs individuele cellen vertonen een circadiaan ritme
    SCN stuurt pijnappelklier (pinal gland)
    Linker en rechter SCN kunnen zelfs uit fase raken
    SCN krijgt direkte input vanuit speciale, trage receptoren in de retina (geen kegeltjes of staafjes)
    Melatonine (slaaphormoon)
    Wordt geproduceerd door de pijnappelklier
    Melatonine productie vindt met name ’s avonds plaats
    Oraal toegediende melatonine maakt slaperig binnen 2 u
    Reset biologische klok
    Toepassingen: jet lag, ploegendienst
    Jet lag
    Naar het westen reizen langere dag
    Eenvoudiger dan oostwaards vanwege aanwezige Zeitgeber
    Snelste aanpassen: naar bed gaan op normale (lokale) tijd, goed gebruik aanwezige Zeitgeber (blootstellen aan licht e.d.)
    Regelmatige jet lag (piloten, stewardessen) verhoogde cortisol afsterven hippocampale cellen geheugenproblemen
    Ploegendienst#Duur van de slaap is afhankelijk van de tijd van slapen
    # Slaap korter bij overdag slapen
    # Onvoldoende aanpassing=> meer fouten in werk
    EEG = Elektro-encefalogramDoor middel van elektrodes kun je elektrische signalen uit bepaalde hersengebieden waar je de elektrode plaatst meten. Hierdoor is met erachter gekomen dat de slaap uit verschillende fasen bestaat. Je kunt aan de uitslag vervolgens zien of iemand slaapt, wakker is, of opgewonden. Bij bv onderzoek naar epilepsie wordt de EEG ook gebruikt om te zien wanneer iemand een toeval heeft gehad.

REMslaapBrein activiteit hoog (=lichte slaap), spieractiviteit laag / ontspannen (=diepe slaap)= paradoxaal. Meestal gebruik je de term REM slaap bij mensen omdat deze gepaard gaat met deze typische ‘rapid eye movements’ en bij dieren noem je het over het algemeen dus vaker
    de paradoxale slaap omdat daarbij de rapid eye movements niet altijd aanwezig zijn. Door middel van de polysomnograaf kun je het beste REM meten omdat deze zowel de oogbewegingen als de hersenactiviteit meeneemt.

6. hmmm.. dat is echt makkie! :p hihi ik zou een jaar over doen om dat stukje te leren

7. pas op dat je niet gaat vergrijzen je hebt nog een lange leven te gaan :p

Deel Deze Pagina