Boycot HEMA !! Boycotten die handel! Niet Alleen In Belgie Maar Ook In Nederland!

Salima 12 mrt 2011

1. BRUSSEL - De warenhuisketen HEMA biedt de 20-jarige uitzendkracht die in de vestiging in het Belgische Genk geen contractverlenging kreeg omdat ze haar hoofddoek weigerde af te nemen, toch een nieuw contract aan. Ze mag zelfs haar hoofddoek ophouden. Op voorwaarde dat ze in het magazijn blijft.

Tegelijkertijd 'verfijnt' Hema zijn kledingreglement, dat hoofddoeken voortaan verbiedt. 'Schandalig', foetert het meisje. 'Dat is niet mijn job teruggeven, dat is mij wegsteken omdat ik een hoofddoek draag.'

Regionaal verschijnsel
    HEMA en crisiscommunicatie: het is geen geslaagde combinatie. Nadat het bedrijf eerder deze week al de wenkbrauwen deed fronsen door het hoofddoekenverbod dat de keten plots in België bleek te hanteren, af te doen als een regionaal verschijnsel - 'HEMA wil zich conformeren aan de gewoonten van het land waarin het actief is' - sloeg de warenhuisketen gisteren helemaal een modderfiguur.

Toch was er goed nieuws te melden: het meisje dat half februari van Randstad te horen kreeg dat haar uitzendcontract bij Hema in Genk niet verlengd werd omdat ze haar hoofddoek niet wilde afnemen, zou terug worden aangenomen. "Mét hoofddoek", zo verzekerde Jan Coppejans, human resources manager van HEMA België om vier uur 's namiddags. 'We beseffen dat we iets recht te zetten hebben tegenover Joyce.'

HEMA erkende een 'vergissing' te hebben gemaakt door het meisje eerst toe te laten met een hoofddoek te komen werken, om daar twee maanden later plots een probleem van te maken. Maar tegelijkertijd, zo kondigde Coppejans aan, zou HEMA zijn intern kledingreglement 'verfijnen', waardoor hoofddoeken voortaan niet meer worden toegelaten.

Discreet imago
    'Wij hangen een neutraal en discreet imago aan', legde Coppejans uit. 'Alle uitingen van religie - kruisjes, hoofddoeken, keppeltjes - passen daar niet in. Ook zware tattoo's en piercings zien we liever niet.'

Dus Joye mocht voortaan wél met een hoofddoek komen werken, maar alle andere gesluierde werkneemsters zouden geweerd worden? 'Die zaken willen we scheiden', aldus Coppejans, terwijl de vertwijfeling in zijn stem sloop. 'We willen onze vergissing met Joyce rechtzetten. Die andere beslissing, dat is ons beleid. Dat moet u loskoppelen.'

Of dat geen verwarrend signaal zou zijn naar de buitenwereld?
    Hoegenaamd niet, verzekerde Coppejans. 'We zijn net heel duidelijk.' Overigens, klonk het: 'Joyce wil heel graag weer bij ons komen werken. Dat heeft ze zelf gezegd.'

Nieuw voorstel
    Een uur later opnieuw de human resources manager van HEMA België aan de lijn, met een enigszins gewijzigde boodschap deze keer. 'Uw opmerking was terecht: we kunnen niet én Joyce met haar hoofddoek terug aannemen én hoofddoeken gaan verbieden.' En dus had HEMA een nieuw voorstel klaar. 'We gaan Joyce een uitzendcontract voorstellen in de back office van Genk. Het magazijn, zo u wil. Op die manier blijven we wél consequent met ons kledingreglement.'

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen- en Racismebestrijding (CGKR), dat zich ondertussen in een persbericht positief had uitgelaten over het voornemen van HEMA om Joyce terug in dienst te nemen maar zich niettemin vragen stelde over het expliciete hoofddoekenverbod, reageerde furieus. Door de gewijzigde communicatie van HEMA zag CGKR- directeur Jozef De Witte zich genoodzaakt zijn eigen persbericht in te trekken.

'Dit kan toch helemaal niet?', aldus De Witte. 'Hema verandert gaandeweg de voorwaarden van zijn voorstel, zonder ons daarover in te lichten. Bovendien stemt hun uiteindelijke voorstel niet overeen met de teneur van hun persbericht. En dan die flou artistique over hun hoofddoekenverbod... Schrijf maar op: ik ben not amused.'

Overleg
    Toch wil De Witte niet alle bruggen opblazen. 'U zal mij niet horen zeggen dat het Centrum niet meer met Hema zal praten. Ik blijf openstaan voor overleg, maar ik ben geen ezel die zich twee keer aan dezelfde steen stoot.' De Witte merkt ook op dat het zwaartepunt van de discussie is verschoven. 'Alvorens een beslissing te nemen over Joyce, heeft HEMA contact opgenomen met Carrefour, Colruyt en C&A. Dit gaat dus niet meer alleen over Hema, maar over hoe Belgische bedrijven omgaan met hoofddoeken op de werkvloer.'

Bij HEMA beschouwt men dat probleem alvast als opgelost. 'We zijn het nagegaan: wij hebben 850 mensen in dienst en geen enkele daarvan draagt een hoofddoek. De vraag of vrouwen hun hoofddoek in een andere back office mogen aanhouden, is dus niet aan de orde. Joyce is en blijft de uitzondering op de regel.'

2. er zijn genoeg winkel om je hema spullen te halen, dus niet meer naar de hema mensen!

3. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    ehm ik had hierover al een topic geopend meisje.

4. dit is een nieuwe krantenartikel

5. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Ja, en ik heb et van een site gister

6. Thankss voor de bericht Salima,

7. Boycotten die handel

8. ik ga zoizo nooit naar hemaa

9. Oeps, ik heb daar best vaak ontbeten, maar dat wist ik niet.

10. Yedjiesunbebes

Yedjiesunbebes Populair

12.072
    53
    0
    Ook geen hema meer voor mij.

Deel Deze Pagina