Nederlandse Werkvloer.

6 feb 2011
13.473
66
Het is een feit dat Marokkanen stelselmatig worden geweigerd op de Nederlandse arbeidsmarkt. Marokkaanse jongeren op het vmbo komen moeilijk aan stageplekken en zelfs universitaire diploma’s zijn ook niet meer zoveel waard als je Abdel of Mootje heet. Elke week verschijnt er wel ergens een rapport van een of andere Forum-subsidie-achtige instelling dat weer aantoont dat een gezonde Nederlandse baas liever geen leuke Marokkaantjes binnen zijn bedrijf moet hebben.
Onze zogenaamde Marokkaanse vertegenwoordigers zitten elke week te janken bij Mevrouw Verdonk dat ze eindelijk eens de Nederlandse werkgevers aan moet pakken. Verdonk neemt deze Marokkanen in pak absoluut niet serieus. Ze neemt het discriminatierapport voor de zoveelste keer aan en doet er natuurlijk weer lekker helemaal niks mee.

Normaal gesproken hebben Marokkanen het niet zo op Roestige Rita. We vinden haar gaar en heel irritant, maar deze week is ze ook bij de Marokkaanse gemeenschap zwaar in populariteit gestegen. Eerlijk mensen! Wat hebben wij Marokkanen genoten zeg toen Verdonk constateerde dat Ayaan Hirsi Ali nooit Nederlander is geweest. Marokkanen vierden kapotfeest. We zaten heerlijk op de bank deze Somalische soap te volgen met een nog nooit zo lekker smakend ne3ne3theetje en wat heerlijke msemen. We zaten echt massaal te genieten.

Alle Marokkanen in Nederland dachten in koor: “Ewa lekker voor je! Je wilde toch slijmen bij kaaskoppen? Ze3ma geïntegreerd? Kijk wat ze daarna met je doen! Ze trappen je kroeskop keihard het land uit!â€

Rita Verdonk, het is je vergeven dat we geen bruiden meer uit Marokko mogen halen. Alles is vergeten en vergeven. Dat je Hirsi Ali haar paspoort hebt afgepakt vergoed werkelijk alles.

Om terug te komen op het feit dat de arbeidsmarkt ons stelselmatig weigert. Maar vinden wij dit eigenlijk wel zo erg? Zitten we er nou echt mee als we naar huis gaan na een mislukt sollicitatiegesprek? Gaan we daarna niet lekker de stad in om het stiekem te vieren dat we niet aangenomen zijn? Hoe vaak hebben we wel niet gedacht na een afwijzing:

“Ik ben trouwens blij dat ik daar niet aangenomen ben zeg. Ik werd al gek van ze op de eerste dag.â€

De Marokkanen die wel een baan hebben, hoe vaak heb ik die wel niet horen klagen over de Nederlandse werkvloer. Ik zeg jullie eerlijk, ik klaag ook altijd steen en been, want ik trek het niet op een Nederlands kantoor.

Ten eerste de Nederlandse praatjes maken me helemaal gek. Na het weekend komen ze direct aan je kop zeuren en vragen ze wat je in het weekend gedaan hebt. Ik heb die drang niet zo om in geur en kleur te vertellen wat ik allemaal in het weekend heb gedaan. Nederlanders hebben die drang volop en vertellen me elk detail.

Ja, mijn broer is getrouwd dit weekend en het was echt gezellig zeg. Het was een hele mooie bruiloft. Ja, mijn broer is met een Spanjaard getrouwd en ze hadden de bruiloft in Spaanse traditionele style gehouden. Echt mooi!

Je bedoelt met een Spaanse?

Nee met een Spanjaard, mijn broer is met een man getrouwd. Vind je dat zo raar dan?

Nee, eigenlijk vind ik niks meer raar.

Wij Marokkanen hebben het in de Ramadan het meest zwaar. Dan komen al je collega’s met de ze3ma interesse in je cultuur Ramadanvragen. Elk jaar komen ze weer met de domste vragen. Hoeveel jaar moet ik nog uitleggen wat de ramadan inhoud.

Dus als de zon onder is, mag je alleen water en met zonsopgang alleen brood?

Dan had ik vorig jaar het hele verhaal helemaal duidelijk uitgelegd en krijg ik weer zoiets.
Daar zakt mijn Marokkaanse broek letterlijk van af!

Je hebt ook de Nederlanders die het ze3ma knap vinden dat je vast.

Dus je mag heel de dag niet eten?

Nee dat mag niet.

Maar wel drinken toch?

Nee ook niet?

Zooooo, dat zou ik echt niet kunnen. Echt knap zeg. Ik heb echt respect voor mensen die zoiets kunnen!

Als ze me echt beginnen te irriteren dan ga ik recht in hun gezicht antwoorden. Ik blaas die hongerige ramadan-adem recht in hun gezicht. Die giftige adem uit mijn mond jaagt ze dan wel weg.

Je hebt nog een slag Nederlandse collega’s. Deze zijn zogenaamd heel medelevend. Dan zitten ze naast je en beginnen ze een broodje ham naar binnen te slurpen en ineens zeggen ze:

Oh sorryyyy, jij vast natuurlijk en ik zit hier voor je neus een broodje varken op te eten. Wat onbeschoft van me. Wacht ik doe ‘m gelijk weg. Wat stom dat ik hier niet aan dacht! Het is natuurlijk ramadan.

Nee, nee eet door. Ik vind het niet erg dat je eet. Dat broodje varkensbil doet me echt helemaal niks.

Er worden bijna altijd Marokkanen een aantal dingen verweten op de werkvloer.

Marokkanen hebben geen hart voor de zaak. Marokkanen willen precies om vijf uur naar huis.
Marokkanen willen nooit met collega’s leuke dingen gaan doen zoals teamdagen en al helemaal niet na werktijd. Ik begrijp echt niet dat collega’s elkaar nog willen zien in hun eigen tijd. Zie je elkaar al 40 uur in de week, moet je elkaar ook nog eens in de avond in een kroegje zien. Gekkenhuis of zo!

Hoe kan je nou hart voor de zaak hebben. Het bedrijf is niet van jou of je vader. Wat ik echt niet kan begrijpen, is dat een suffe Hollandse vergeten magazijnmedewerker met een zielig hongerloontje een enorm hart voor de zaak heeft. Nederlanders kunnen echt houden van een concern waar ze werken. Als er iets mis gaat op het werk dan zitten ze er thuis ook mee. Thuis gaan ze tegen hun vrouw zitten zaniken over een machine die het niet meer doet of dat een collega hem lui noemde.

Bij Marokkanen is heel anders. Al gaat het bedrijf helemaal failliet. Hij slaapt heerlijk en denkt er geen seconde aan. Eerste wat bij ‘m opkomt is de dikke faillissementsuitkering.

Zat ik nou in de “bord of directors†van “Price waterhouse Coopers†en reed ik in een enorme Mercedes en een miljoen op mijn bankrekening, dan had ik ook wel een hart voor de zaak. Maar ik ga niet kromliggen voor 1000 euro, terwijl de baas, die wel in een mercedes rijd, mijn naam niet eens kent. Deze vreemde hartstocht voor slecht betaald werk is voor mij niet te begrijpen. Is het dan toch waar dat ze naast hun werk geen leven hebben?

De Hollandse werkmentaliteit breekt Marokkanen vaak op. Waarom denk je dat er zoveel Marokkanen in de ziektewet zitten? Ze zijn het zat om te moeten slikken op het werk en die vieze praatjes aan te horen. Marokkanen in de ziektewet zijn trouwens geweldig en ze halen ook alles uit om in die ziektewet te blijven. De verhalen die ik gehoord heb van Marokkanen waar de bedrijfsarts bij langs kwam, zijn echt rijp voor een boek. Een keer kwam de bedrijfsarts op controle bij een ex-collega van me. Hij was verrast en wist niet wat hij moest doen. Hij rende naar de kast en pakte een potje pure Safraan en begon die rode poeder in z’n mond te gieten. Hij slikt alles door en maakte zijn mond helemaal schoon. Daarna liet hij de arts binnen en de arts vroeg hem de klacht. Heel ziekjes zei hij dat hij iets vreemds uitkotste. Hij wist niet wat het was. De arts vroeg hem om zijn mond te openen.

Direct begon hij hard te hoesten en er kwam een fel oranjeachtige substantie uit zijn mond borrelen. De arts schrok en zei dat hij nog nooit zoiets had gezien. Nou rust maar goed uit en we horen het wel weer van je. Prettige dag verder zei de arts die snel weg ging.

Marokkanen die geen stage kunnen vinden. Treur niet en geniet van je half jaartje vrij. Marokkanen die geen werk kunnen vinden, treur ook niet en geniet van je heerlijke ww. Marokkanen die wel werken, ik heb het met jullie te doen!

Nederlandse werkvloer, dank je wel dat je ons niet aanneemt. Nu kunnen we altijd zeggen dat we wel willen werken, maar dat de Nederlandse bazen ons gewoon niet moeten hebben.
 
1 feb 2011
1.382
18
ik heb er zelf ook problemen mee. Vooral omdat ik hoofddoek draag is het moeilijk om mooi werk te vinden
 
6 feb 2011
13.473
66
Laatst mijn broer. Werd hij niet aangenomen omdat hij een baardje had. En wat voor baardje? XXXS baardje! En daarmee kwam hij er niet in? Schande. Ziek.
Triest éh.
 
16 mrt 2011
86
0
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad elhamdoelilah.
Zelf draag ik ook hoofddoek en ik zal eerlijk zijn, ik heb zelfs plaatsen moeten afzeggen en de beste uit kunnen kiezen achteraf...

Ik hoor wel heel vaak dat iedereen daar problemen mee heeft, maar dan denk ik doen jullie het niet goed of heb ik gewoon geluk?
 
6 feb 2011
13.473
66
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad elhamdoelilah.
Zelf draag ik ook hoofddoek en ik zal eerlijk zijn, ik heb zelfs plaatsen moeten afzeggen en de beste uit kunnen kiezen achteraf...

Ik hoor wel heel vaak dat iedereen daar problemen mee heeft, maar dan denk ik doen jullie het niet goed of heb ik gewoon geluk?


Ik denk dat je er geluk mee hebt. Misschien kan het ook zijn dat jij iets hebt wat anderen niet hebben. Ik weet het niet.
 
16 mrt 2011
86
0
Ik denk dat je er geluk mee hebt. Misschien kan het ook zijn dat jij iets hebt wat anderen niet hebben. Ik weet het niet.

Ik begrijp het ook nog steeds niet. Ik zie het wel vaker en weet precies wat je bedoelt.
Ik heb nu zelfs een bijbaantje op een plek waar nog nooit iemand met een hoofddoek van te voren heeft gewerkt, ze namen voordat ik daar begon geen meiden aan met een hoofddoek op. Nu loopt dat na ongeveer 2 jaar weer op, en ze zijn hartstikke tevreden...
 
6 feb 2011
11.252
91
marokkanen hebben altijd wat te klagen
maak gwn goeie cv, en niet alleen hoe je heet gbdatum, waar je vandaan komt.
 
6 feb 2011
11.252
91
Ik begrijp het ook nog steeds niet. Ik zie het wel vaker en weet precies wat je bedoelt.
Ik heb nu zelfs een bijbaantje op een plek waar nog nooit iemand met een hoofddoek van te voren heeft gewerkt, ze namen voordat ik daar begon geen meiden aan met een hoofddoek op. Nu loopt dat na ongeveer 2 jaar weer op, en ze zijn hartstikke tevreden...

dat ligt aan jou
mischien goede cv solicatie brief op gestuurd.
of goeie indruk op ze gemaakt tijdens solicatie gesprek
 
Bovenaan