Wat is het beste recept voor Marokkaanse atay?

S

Samir

Guest
Vertel a koezina kenners! Ik wil lekkere thee maken!

(mohiem k hoef geen atay recepten van swassa, die thee lijkt op koffie)
 
26 feb 2011
1.573
18
Nou achinikh a samir mingha thkhadmath..
Eerst de water koken. Als je de water hebt gekookt schep je een lepel ti7eba n watay en die doe je in de ta3elacht. Dan doe je er een klein beetje water iin die ta3elacht en zo maak je die ti7eba een beetje schoon. ik her haal dat meestal 2x. Daarna doe ik er 5 soms 6 eetlepels suiker bij(Bij ons houden ze van zoete atay)
Daarna doe ik er water bij maar je moet oppassen dat je niet te veel water erin doet want er moet nog ne3na bij.
Voordat je aan de thee bent begonnen heb je natuurlijk de ne3na3 bladeren schoon gemaakt. Die doe je er nu ook bij en dan ben je klaaar.


Hasta la Vista......
 
13 nov 2011
2.006
18
Een theepot van 2 liter. (grote)

Water koken.
Doe 2 eetlepels thee in je theepot.
( ik zal hier plaatsen welke merk de lekkerste thee is, sommige thee heeft geen eens smaak:eek:nzeker: )
Shibaa erbij, en een glaskokend water erin.
Even minuutje laten staan dan omkiepen.
Dat nog een keer herhalen.
Mocht je na3na3 gebruiken, kook het NOOIT mee met de thee mee.
Dan is je na3na3 meerdedeels verbrand en donker en verdwijnt de munt smaak.
Mohiem dan kiep je de theepot bijna vol met water en je doet de suiker erin.
Zeker 7 eetlepels in zo een grote theepot en roeren met een lepel.
Dan op een laag vuurtje 2 a 3 minuutjes laten pruttelen.
In een glas schenken voordat je het serveert, kijken of de kleur wel mooi is.
Ik hou niet wat witte lichte thee zonder smaak.
Maar ook niet van donker sterk.
Moet midden in zijn, beetje naar het donkere gedeelte toe.
Dat is pas thee met smaak.

Als ik weleens op visite ben, schenken ze thee in dat op fanta lijkt.
Geen smaak niets:D
Thee hoort de goede theesmaak te hebben, dat heb je als je goede theekruid hebt.
Wij zijn thuis en binnen de familie echte theelief hebbers, dus ik weet waar ik over praat nu.:giechel:

Butterfly


Dit is de beste theekruid ooit;)
Tekoop bij de Chinees dit is de originele, dus geen namaak bij een MAROKKAAN.
Prijs: 6 euro 35 per kilo.
Me vader koopt per hele grote doos dat 12 kilo inzit( dus 12 losse pakken net als op de foto ),
dacht voor 60 euro a 65 euro maar weet niet zeker.


mheu86.jpg
 
6 jan 2012
3.617
79
Butterfly


Dit is de beste theekruid ooit;)
Tekoop bij de Chinees dit is de originele, dus geen namaak bij een MAROKKAAN.
Prijs: 6 euro 35 per kilo.
Me vader koopt per hele grote doos dat 12 kilo inzit( dus 12 losse pakken net als op de foto ),
dacht voor 60 euro a 65 euro maar weet niet zeker.


mheu86.jpg
[/SIZE][/FONT][/CENTER][/CENTER]

Dit kun bij elke Turkse, Marokkaanse suppermarkten/slagers kopen en zelfs bij de meeste NL'se suppermarkten zoals Dirk vd Broek of AH .
En wat betreft smaak dat is per persoon bepalend maar ik vind het niet de beste.
Qua prijs klopt het niet dit is het goedkoopste in zijn soort en kost niet eens 3 euro per kg
 
S

Samir

Guest
Een theepot van 2 liter. (grote)

Water koken.
Doe 2 eetlepels thee in je theepot.
( ik zal hier plaatsen welke merk de lekkerste thee is, sommige thee heeft geen eens smaak:eek:nzeker: )
Shibaa erbij, en een glaskokend water erin.
Even minuutje laten staan dan omkiepen.
Dat nog een keer herhalen.
Mocht je na3na3 gebruiken, kook het NOOIT mee met de thee mee.
Dan is je na3na3 meerdedeels verbrand en donker en verdwijnt de munt smaak.
Mohiem dan kiep je de theepot bijna vol met water en je doet de suiker erin.
Zeker 7 eetlepels in zo een grote theepot en roeren met een lepel.
Dan op een laag vuurtje 2 a 3 minuutjes laten pruttelen.
In een glas schenken voordat je het serveert, kijken of de kleur wel mooi is.
Ik hou niet wat witte lichte thee zonder smaak.
Maar ook niet van donker sterk.
Moet midden in zijn, beetje naar het donkere gedeelte toe.
Dat is pas thee met smaak.

Als ik weleens op visite ben, schenken ze thee in dat op fanta lijkt.
Geen smaak niets:D
Thee hoort de goede theesmaak te hebben, dat heb je als je goede theekruid hebt.
Wij zijn thuis en binnen de familie echte theelief hebbers, dus ik weet waar ik over praat nu.:giechel:

Butterfly


Dit is de beste theekruid ooit;)
Tekoop bij de Chinees dit is de originele, dus geen namaak bij een MAROKKAAN.
Prijs: 6 euro 35 per kilo.
Me vader koopt per hele grote doos dat 12 kilo inzit( dus 12 losse pakken net als op de foto ),
dacht voor 60 euro a 65 euro maar weet niet zeker.


mheu86.jpg

Dank je wel Butterfly! maar die atay vind ik persoonlijk niet de beste. Ik vind die van de tuinen chinese thee de beste

055710.jpg


hij is wel duur, iets van 6 euro voor een zakje, maar het zijn puur theebladeren en geen andere stokjes of rotzooi erdoor heen. Als je hiermee thee maakt, dan krijg je een heldere glas, zonder dat zwarte onderaan je glas.



Ik heb ook vrienden die zitten echt in de thee industrie. Ze bezitten groothandel van Marokkaanse thee. En zelf zeggen ze dat de beste Marokkaanse thee die van sultan is. Die zou niet vermengd worden met andere tweederangs bladeren.

0701218.jpg
 
S

Samir

Guest
Dit kun bij elke Turkse, Marokkaanse suppermarkten/slagers kopen en zelfs bij de meeste NL'se suppermarkten zoals Dirk vd Broek of AH .
En wat betreft smaak dat is per persoon bepalend maar ik vind het niet de beste.
Qua prijs klopt het niet dit is het goedkoopste in zijn soort en kost niet eens 3 euro per kg

jaa klopt thchum3et, ik vind die ook niet de beste, er zitten veel stokjes en restblaadjes in. Welke vind jij zelf de beste?
 
5 mrt 2012
4.451
127
Ik zal straks insh Allah de thee plaatsen die ik lekker vindt..

@ butterfly wij doen de ne3ne3 er wel bij, op het moment de thee op een laag vuurtj staat..

En hoe smaakt shihbaa met ne3ne3?
 
6 feb 2011
13.473
66
Dank je wel Butterfly! maar die atay vind ik persoonlijk niet de beste. Ik vind die van de tuinen chinese thee de beste

055710.jpg


hij is wel duur, iets van 6 euro voor een zakje, maar het zijn puur theebladeren en geen andere stokjes of rotzooi erdoor heen. Als je hiermee thee maakt, dan krijg je een heldere glas, zonder dat zwarte onderaan je glas.



Ik heb ook vrienden die zitten echt in de thee industrie. Ze bezitten groothandel van Marokkaanse thee. En zelf zeggen ze dat de beste Marokkaanse thee die van sultan is. Die zou niet vermengd worden met andere tweederangs bladeren.

0701218.jpg

jaaa sultan is een goeie.
 
31 okt 2011
9.005
53
Oke nu weet ik zeker dat ik de enige ben die geen atay lust
Maar on topic, ik gebruik ook sultan en ik doe de ne3ne3 erbij als tie gaat istatha,
je weet wel op een laag vuurtje.

Owwjaa 8 tot 10 lepels suiker :confused:
 
Bovenaan