Taza

S

Samir

Guest
Taza (تازة) is een stad in het noorden van Marokko, ongeveer 100 km ten oosten van Fez. Het is de hoofdstad van de gelijknamige province Taza. Bij de volkstelling van 2004 werden er 139.686 inwoners geteld.

Geschiedenis

Taza werd aan het eind van de zevende eeuw gesticht door Miknasa Berbers. Zij zworen in 790 trouw aan de Idrisiden. Later sloten ze zich aan bij de Fatimiden van Kairouan. In 1074 werd de stad veroverd door de Almoraviden, in 1132 door de Almohaden en in 1248 door de Meriniden. De Tazakloof bleek een te grote barrière te zijn voor de Turken, die vanuit Algerije Marokko wilden veroveren. Taza heeft vele oude verdedigingswerken en moskeeën. Er is ook een Madrasa, oftewel koranschool uit de 14e eeuw.

11RifNorthTaza.jpg
 
5 dec 2011
112
0
MashAllah!
Djazaak Allahoe ghayran voor het plaatsen!
ik woon daar maar oorspronkelijk ben ik een tazenaghy maar er wonnen echt veel irifieen in Tazaaa!
het is ook gezellig daar! klein maar fijn!:$

salam waleikoem
 
12 jun 2011
1.683
26
MashAllah!
Djazaak Allahoe ghayran voor het plaatsen!
ik woon daar maar oorspronkelijk ben ik een tazenaghy maar er wonnen echt veel irifieen

salam waleikoem

ik vraag me af hoe jullie taal verschilt met die van ait wayagher? ik denk alleen de klinkeruitspraak, of zijn er meer verschillen in woorden?
 
5 dec 2011
112
0
ahahah salam waleikoem,

haha ik weet het echt niet.. ik denk klinkeruitspraak inderdaad verder zou ik het niet weten.

Ghair inshAllah

waleikoem salam
 
23 mei 2011
1.992
17
ik vraag me af hoe jullie taal verschilt met die van ait wayagher? ik denk alleen de klinkeruitspraak, of zijn er meer verschillen in woorden?

Is een groot verschil hoor, igzennayen en aith wayagher. Ken je geen enkele agzennay dan? Of shab Nador omstreken
 
Bovenaan