Ichebdanen

1 feb 2011
1.382
18
De regio van Ichebdanen , ook wel Kebdana genoemd (Arabisch), is een redelijk groot gebied, qua oppervlakte ongeveer evengroot als Ait Touzine. Ichebdanenland heeft 2 kleine steden en 1 grote stad. De 2 kleine steden zijn Qaria (Qariat Areckmane) en Qabuyawa (Ras el Ma/Ras Kebdana). De grootste stad is Zaïo, met bijna 30.000 inwoners. Oostelijke deel van de Bouarg vlakte hoort ook bij de Ichebdanen en ook de helft van de kaap tegenover Nador-stad. Ichebdanen-land bestaat voor 50% uit bergen en 50% uit vruchtbare vlaktes. De Idurar n ichebdanen (Mounts de Kebdana), reiken tot 900 meter en zijn vanuit de boot van Almeria naar Ait Ensar (Beni Ensar) als eerste in de verte te zien. Vanuit de Idurar n Ichebdanen heb je een mooi uitzicht over de baai van Nador en Mritch en de andere kant op, een mooi uitzicht over de binnenlanden van Arroui tot aan Ahfir. Verder zijn de berglandschappen en het landschap rond Qabuyawa (Ras el Ma) zeker een bezoekje waard. Bij Ighzar n Merwich (Oued Moulouya) houdt Ichebdanenland op. Na de Ighzar n merwich begint Ait Iznassenland. Tegenover Qabuyawa (6 km) bevindt zich de Spaanse eilandenarchipel Islas Chafarinas, wat uit 3 eilandjes bestaat. De Eilandjes zijn sinds 1848 in Spaanse handen. Voor 1848 werden deze eilanden bewoond door Ichebdanen. Meestal waren het criminelen die op de vlucht waren en destijds heette het eilandenarchipel Tayzirin n Ichefan (eilandje van dieven), vandaar de naam Islas Chafarinas.

Zaïo is gesticht door de Ichebdanen die vanaf de bergen naar beneden zijn gedaald, maar hedendaags herbergt Zaïo ook veel Arabisch sprekende mensen uit Ait Stut (Oulad Stut). Hoeveel Icebdanen er zijn is onduidelijk, omdat Spanje vroeger geen volkstelling heeft gehouden in Ichebdanenland. Maar ik ga ervan uit dat de Ichebdanen even groot zijn als de Ait Saaïd, dus +- ongeveer 100.000 á 125.000 mensen. Hedendaags wonen veel Ichebdanen in Nador, Selouane en Berkane en in de 3 steden van Ichebdanen-land. Ook verdienen veel Ichebdanen de kost in Europa net als veel andere Riffijnen.

Het dialect van de Ichebdanen is bijna gelijk aan dat van de Ait Iznassen. Sterker nog, het vormt met de Ait Iznassen een dialectvorm van het Riffijns net als het Nadoriaanse en Al Hoceimiaanse dialect. De Ait Iznassen hebben ook dezelfde bloedlijn als de Ichebdanen en de overige Riffijnen.

Over de geschiedenis van de Icebdanen, kan ik je zeggen dat de Ichebdanen veel weerstand hebben geboden tegen de Spanjaarden in tijde van de Spaanse bezetting. Vanuit de Idurar n Ichebdanen boden zij hevig verzet tegen de Spanjaarden. Van oudsher verbouwden de Ichebdanen gewassen op hun landen, vanwege het grote aantal vruchtbare gronden tussen Bouarg en de Ighzar n Merwich. Nu de dag werken nog steeds veel Riffijnen op de vruchtbare gronden tussen Bouareg en Qabuyawa.

946502195_4_o4oK.jpeg
 
5 feb 2011
8.897
38
Klopt indd .. like me :) ben ik de enige tagebdant hier op deze site ? hahahaha voel me zooo alleeen
 
Bovenaan