Saidia

1 feb 2011
1.382
18
Saïdia (Arabisch: السعيدية) (bijnaam: de blauwe parel van Marokko) is een Marokkaanse toeristenplaats aan de Middellandse Zee. De plaats is gelegen in de regio Oriental en de provincie Berkane, in het uiterste noordoosten van Marokko, tegen de grens van Algerije. In de winter wonen er minder dan 4.000 mensen (2008[1]), maar tijdens het toeristische seizoen kan dit aantal enkele tientallen malen hoger zijn.

Geschiedenis

De geschiedenis van Saïdia is vrij jong vergeleken met de rest van Marokko. De Arabieren in het gebied stichtten de plaats rond 1548 en bouwden er moskeeën. In 1881 veroverde sultan Hassan I Saïdia en bouwde er een citadel en twee moskeeën. In 1913 werd het veroverd door de Fransen en werd toen een belangrijke badplaats. Na de Marokkaanse onafhankelijkheid bleef Saïdia deze functie behouden.

Taal

De voertaal in Saïdia is het Arabisch, en de tweede taal is het Frans. In Saidia is er nooit een berbertaal door de plaatselijke bevolking gesproken. Berbertalen en haar invloeden zijn pas te vinden zodra men de rivier Moulaya passeert, dat zo'n dertig kilometer verderop ligt, met de eerste grote stad Ras 'l ma dat tevens de eindpunt van de Rif-Republiek in de jaren twintig van de vorige eeuw vormde. Tevens is Ras 'l ma het plek in het uiterste oosten van Marokko waar nog (gedeeltelijk) Tarifit wordt gesproken.

Toerisme

De plaats heeft enkele tientallen kilometers aan fijn zand en het klimaat zorgt er voor dat een van de belangrijkste badplaatsen van Noord-Marokko is.
Er worden meerdere toeristische bouwprojecten uitgevoerd in en ten westen van Saïdia. Een van deze projecten is een door de Spaanse vastgoedontwikkelaar Martinsa-Fadesa (voorheen Fadesa Inmobiliaria) uitgevoerd project van 750 hectare, met tien hotels, honderden villa's, enkele golfbanen en een jachthaven.

morocco_map+2.jpg
 
1 feb 2011
1.382
18
Saidia strand is altijd gezellig!

[video=youtube;3WXjsaoqEeI]http://www.youtube.com/watch?v=3WXjsaoqEeI[/video]
 
18 aug 2011
57
0
waar precies in saidia? hoe vindt je eden club

Overal en nergens, haha.. maar ons huis ligt in het begin van Saïdia. Edenclub ben ik afgelopen zomer maar één keertje geweest, vond het niet echt leuk. En jij, hoe vind jij Edenclub?
 
30 mrt 2011
3.288
38
Overal en nergens, haha.. maar ons huis ligt in het begin van Saïdia. Edenclub ben ik afgelopen zomer maar één keertje geweest, vond het niet echt leuk. En jij, hoe vind jij Edenclub?

vond ik vroeger wel leuk maar laatste jaren alleen maar fransen daar. ik haat dat volk
 
Bovenaan