Kouzina 'n -AmazighChick

6 feb 2011
13.473
66
Oke. Ik zal hier inshaAllah gerechten plaatsen. Btw, Dít is the best of both kitchens,
en niet die andere. Begrepen? Oke. Goed. Ik zal beginnen met wat voorgerechten..


Nagerechten

http://www.rkempo.nl/forums/koezina/1341-griesmeel-cake.html#post19413
 
6 feb 2011
13.473
66
Maakouda

Ingrediënten voor 1 Portie:
4 aardappelen in blokjes gesneden 2 eieren 2 eetlepels gehakte peterselie en koriander 3 knoflookteentjes 1 eetlepel komijn 1/4 koffielepel kurkuma (koenjint) zout en peper beetje bloem

Bereiding:

was de aardappelblokjes en kook ze daarna gaar in zout water,maak puree van de gare aardappelen. doe de puree in een slakom,voeg er een ei,peperselie,koriander,geplette knoflook,komijn en kurkuma aan toe, strooi er zout en peper over en meng alles goed. maak balletjes van de puree en maak de balletjes wat platter met je vingers,dompel ze daarna een voor een onder in een kom met een losgeklopt ei en haal ze daarna aan beide kanten door het meel, schud door zachtjes te tikken het overtollige meel van de maakoudas af. frituur de maakouda aan beide kanten goudgeel in het olie
 
16 apr 2011
6.315
77
Lieverd, wij hebben die titel gekozen, omdat we allebei recepten plaatsen die we van huis uit hebben meegekregen...:)
 
6 feb 2011
13.473
66
Viskroketten

Ingrediënten voor 1 Portie:
1/2 kg wijting 1/2 aardappelen 1 eetlepel fijngehakte peterselie 3 fijngehakte knoflokkteentjes zout 1 koffielepel milde peper(paprika) 1/2 koffielepel komijnpoeder 1 losgeklopt ei 1 kom fijne griesmeel olie om te frituren


Bereiding:

Maak de wijting goed schoon,haal de buikholte van de vissen leeg en verwijder de graten,haal met behulp van een lepel het visvlees van de huid,maak het vlees fijn met een vork of met je handen. Kook de aardappelen,scil en snijd ze in kleine stukken,en maak er puree van. Doe het visvlees in een schaal en voeg de aardappelenpuree,de fijngehakte peterselie,de fijndgehakte konoflookteentjes,zout de paprikapoeder en de komijn aan toe,meng alles goed en maak er balltjes van in de vorm van een cilinder. Haal de balletjes door het los geklopte ei en daarna door de griesmeel,bak de balltjes in de wwarme olie aan alle kanten goudkleurig,laat de balltjes op keukenpaier uitlekken en dien ze warm op.
 
6 feb 2011
13.473
66
Gamba's/ Tapas

Ingrediënten voor 1 Portie:
500 gr. gamba\'s olijfolie 2 teentje knoflook (geperst) 2 spaanse pepers, fijngesneden geraspte citroenschil van 1/2 citroen verse of gedroogde peterselie zout


Bereiding:

Verwarm de oven voor op 250 gr. Doe alle ingredienten met elkaar in een ovenschaal en bedek het geheel met een flinke laag olijf olie, de olijolie moet net boven de garnalen uitkomen. Zet de schaal nu in de oven en laat de garnalen ongeveer 10 minuten garen, roer tussendoor de garnalen een keer om. Het kan zijn dat ze iets langer dan 10 min. moeten garen.
 
6 feb 2011
13.473
66
Rijst met zoet kip en bruine bonen

Ingrediënten voor 4 Porties:
pak rijst 1/2k kleine kippenpootjes (kipfilet) 2 uien 2 tomaten beetje peterselie 1 pot bruine bonen(sperziebonen) blokje tuinkruiden bouillon 1/2 madam jeannette 1/2L ketjap manis 3 eL suiker boter

Bereiding:

marineer de kippenpootjes van te voren met ketjap en suiker, ik doe er altijd suiker bij, omdat ik de ketjap niet zoet genoeg vind.(tenzij je ketjap ABC gebruikt) prik een paar keer in de kippenpootjes zodat de ketjap en suiker goed intrekt. haal de pootjes uit de saus en bak ze in boter op zacht vuur, voeg later de ketjap waar je ze in gemarineerd heb toe. laat dit op zacht vuur pruttellen, hierdoor absorbeert de kip de smaak. (gebruik boter, zodat de ketjap en suiker niet aanbakken) snijd de uien en tomaat in blokjes en bak ze eventjes aan. snijd de madam jeannette heel erg fijn en voeg deze toe, deze bakje heel kort mee. doe dan de fijn gesneden peterselie bij en een halve blokje bouillon. als de ui een beetje zacht is geworden voeg je er de bonen aan toe. en laat alles op zacht vuur gaar worden. zelf voeg ik er ook altijd sperziebonen aan toe deze snijd ik dan wel in kleine stukjes. schep de rijst op en schep eerst de bruine bonen op de rijst en doe de kip bovenop. hierdoor smaakt het ook minder pittig. en voor het mooie kunje je bord versieren.


lus je geen bruinen bonen dan kun je alleen sperziebonen gebruiken. je kunt er ook een beetje chilli saus bij doen, als je niet echt van pikant eten houd. je kunt ook kipfilet gebruiken inplaats van pootjes. de saus waar je de kip in hebt gebakken is zoet, maar is ook lekker om met je rijst te vermengen. en zo kan iedereen ze eigen draai eraan geven:)
 
6 feb 2011
13.473
66
En nu mijn Lievelings buitenlands-gerecht:

Lasagne met Groenten:

Ingrediënten voor 3 Porties:
2 preien 1 ui 2 wortels 1/2 paprika gehakt geraspte kaas lasange bladen 1 pak Honig lasangesaus

Bereiding:
Raspt de ui en het gehakt bij elkaar in de pan. Voeg er dan een beetje peper en zout bij en laat het even garen. Snij en was dan de groenten in kleine stukjes en doe die ook in de pan en laat alles even rullen. Dan doe je de lasangesaus erbij en water tot het een vloeibare massa word. Let wel op dat het niet te waterig word!! Begin met de ovenschaal het eerste laagje met lasange bladen gevolgd door de lasangesaus. En doe dat laag voor laag. Als je klaar bent strooi je er veel kaas op (bovenkant) en doe je het de oven in.
 
6 feb 2011
13.473
66
Tajin bel humis:

Ingrediënten voor Porties:
500 gr kikkererwten
1 blik tomaten
1 tl zout
1 tl cayennepeper
1/2 tl paprikapoeder
1/2 tl gember
1 tl suiker
Half bosje koriander
Half bosje peterselie
Snufje kaneel
Mespuntje kurkuma
1 ui
1 teentje knoflook (of knoflookpoeder)


Bereiding:

Week de kikkererwten een nacht in een pan met water. Giet ze daarna af en kook ze in een pan met veel water in een uur-1,5 uur gaar. Giet ze af en spoel ze om met koud water. Haal de velletjes eraf (als je hier allemaal geen zin of tijd voor hebt, kan je ook een blik kikkererwten nemen ).
Snipper de ui en bak die in olijfolie in de tajin tot hij zacht is. Doe dan de knoflook, koriander, peterselie en andere kruiden erbij. Roer alles goed door en doe dan de tomaten erbij. Laat dit 20 minuten pruttelen op laag vuur. Dan de kikkererwten erbij en Goed doorscheppen. Nogmaals 20 minuten laten pruttelen en serveren met brood.
 
6 feb 2011
13.473
66
Kip met Citroen uit oven:

Ingrediënten voor Porties:

STANDAARD RECEPT:

een kip

twee eetlepels van mijn kruidenmengsel ( zie garnalen in knoflooksaus) of ras el hanout

beetje safran

zout niet te veel de citroenen zijn ook zout

half bosje ma3ghnouz

een bosje kosbar

drie uien

twee a drie kleine of een grote ingemaakte citroenen

ev. groene olijven

MIJN DRAAI AAN HET RECEPT :

EEN POT TUINBONEN

VIER A VIJF AARDAPPELS (HIER HEB IK KRIELTJES GEBRUIKT WANT DIE HAD IK NOG LIGGEN)

Bereiding:

maak de kip schoon

doe de uien , kobar en de ma3ghnoez en keukenmachine en maak die fijn (niet te fijn geen puree)

doe dat met alle kruiden ,zout en de olijfolie bij de kip en wrijf die in ook in z'n gat tussen het vel , overal waar je maar bij kunt. bindt z'n pootjes vast

doe in in een warme pan en brandt m ff aan alle kanten aan

doe dan de overgebleven ui in de pan laat dat ook ff warm worden en doe er dan water bij tot de kip voor 3/4 onder staat (iets meer kan ook)

kook de kip dan drie kwartier voeg er dan de citroenen bij ( in stukken gesneden) dan nog een half uur koken.

verwarm de oven voor op 175 C en doe de kip dan nog een half uur 45min in de oven .

kook de rest van de saus in.

als je het op mijn manier doet kook je de suas tot hij iets dikker is dan doe je de aardappels erbij en als die gaar zijn doe je de tuinbonen erbij.

schenk nog wat saus over de kip als die in de oven is.

doe de kip op een bord en doe de schep aardappels enzo (met ev de olijven) eromheen
 
5 feb 2011
8.897
38
AC!!!! Heb jij ook een koezina?? yeeee ik ook! toevallig hahaha ik ben daar bijna 24/7 aanwezig of eten maken of eten zoeken of gwn eten wat meestal het geval is :p
 
Bovenaan