Traditioneel-islamitisch trouwen

26 apr 2011
95
3
Asalaamoe Alaikum,

Ik wist niet zo goed waar dit topic hoorde, vandaar dat ik het maar bij de vrouwen plaats.
Wij zijn uiteindelijke degen die ten huwelijk worden gevraagd haha.

Hoe kijken de thirifien van tegenwoordig aan tegen het huwelijk. En hoe moet het begin van jouw huwelijk verlopen?

In hoeverre wil je het traditoneel en/of islamitisch. Dus man hoort over je, gaat naar je vader toe, je leert elkaar kennen met mahram(broer erbij ofzo), mocht er een klik zijn, dan gaan de planningen beginnen?

Of ga je toch voor het eerst leren kennen, en dan pas laten langs komen. Maar wetend dat hij je ook gewoon voor de gek kan houden?

Aan beide zit een voordeel en een nadeel, daar ben ik me van bewust. Maar welke voordeel is voor jou het meest relevant? En welk nadeel houdt jou uiteindelijk tegen voor een bepaalde keuze?

En voor de mannen zelfde vraag, zou jij eerst (relatie) contact willen of gewoon het liefst via de juiste manier?

Ik ben benieuwd.
 
1 feb 2011
1.382
18
natuurlijk is het beste als een man je hand komt vragen en dat jullie elkaar beter leren kennen met een mahram erbij en dan trouwen en dan gelukkig leven..

en nu back to reality.. anno 2011.. gaat dat niet echt meer goed lopen.

Ik denk dat je een jongen toch wel goed moet kennen voordat je de stap neemt om te trouwen. daarom wil k de jongen wel van te voren spreken. maar niet te lang natuurlijk, anders wordt de relatie haraam en kunnen er verkeerde dingen gebeuren
 
26 apr 2011
95
3
natuurlijk is het beste als een man je hand komt vragen en dat jullie elkaar beter leren kennen met een mahram erbij en dan trouwen en dan gelukkig leven..

en nu back to reality.. anno 2011.. gaat dat niet echt meer goed lopen.

Ik denk dat je een jongen toch wel goed moet kennen voordat je de stap neemt om te trouwen. daarom wil k de jongen wel van te voren spreken. maar niet te lang natuurlijk, anders wordt de relatie haraam en kunnen er verkeerde dingen gebeuren

Waarom zou het niet goed kunnen lopen. Is toch een kwestie van vertrouwen op Allah Azza wa djal, salaat istighara doen. En relevante vragen stellen. Dus inhoudelijk.

En hoe zie je dat niet te lange contact voor je? Afspreken? Msnen? bellen? (tegenwoordig doen ze ook aan ping en facebook en hyves en twitter. Social media noemen ze dat haha. Trouw media)
 
1 feb 2011
1.382
18
is niks mis mee om te msnen toch? daten vind k wel te ver gaan maar via msn kun je elkaar ook beter leren kennen maar echt goed kennen zul je nooit.

pas als je samen gaat wonen, dan leer je elkaar kennen
 
26 apr 2011
95
3
is niks mis mee om te msnen toch? daten vind k wel te ver gaan maar via msn kun je elkaar ook beter leren kennen maar echt goed kennen zul je nooit.

pas als je samen gaat wonen, dan leer je elkaar kennen
:goedzo:

Klopt, maar op msn hoor je geen intonatie en zie je geen gezichtsuitdrukkingen.

Ik zou dan kiezen voor een keer voorbereid(met vragen enzo) samen met mijn mahram een gesprek plannen. Klinkt zakelijk, maar daarmee houdt je wel sjataan weg en krijg je meer zegeningen. Je zult je niet zo op je gemak voelen, maar dat komt vanzelf wel als je het gewoon toe laat.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Waarom maakt de vrouw tegenwoordig niet kenbaar aan de man dat ze met hem wilt trouwen?

Zoals Khadijaah (Moge Allah tevreden over haar zijn) dat deed, toen ze een aanzoek deed bij de profeet (vrede en zegeningen zij met hem)

Wat een wijze vrouw..
 
18 dec 2011
12.851
98
Waarom maakt de vrouw tegenwoordig niet kenbaar aan de man dat ze met hem wilt trouwen?

Zoals Khadijaah (Moge Allah tevreden over haar zijn) dat deed, toen ze een aanzoek deed bij de profeet (vrede en zegeningen zij met hem)

Wat een wijze vrouw..

Ik heb daar zeker een bewondering voor haar!

Maar ik zou dat niet kunnen.
 
9 jan 2012
2.784
20
Ik wil absoluut geen relatie aangaan.
Als hij mij wilt leren kennen, moet je maar even aan mijn deur komen kloppen!
Tegenwoordig kan je niemand vertrouwen, Maar ik heb vertrouwen op allah subhana wata3ala.
Dus we zien wel wat de lot ons zal brengen;)
 
9 jan 2012
2.784
20
Waarom maakt de vrouw tegenwoordig niet kenbaar aan de man dat ze met hem wilt trouwen?

Zoals Khadijaah (Moge Allah tevreden over haar zijn) dat deed, toen ze een aanzoek deed bij de profeet (vrede en zegeningen zij met hem)

Wat een wijze vrouw..

maa shaa allah, idd een zeer wijze vrouw
 
5 mrt 2012
4.451
127
Alles kan .. Als zij het kan, waarom zou de vrouw van tegenwoordig het niet kunnen?

Laat ik het anders stellen..
Stel je voor, dat een (jonge) man de jongen is met wie jij wilt trouwen, na gehoord te hebben dat het iemand is, die voldoet aan jou 'standaarden' .. Uniek dus.. Zou je hem dan nog steeds laten gaan en voor minder gaan?

Ieder persoon met een gezond verstand zou voor die unieke gaan, het is meer dan logisch.

Alleen men kan er niet omheen, dat er een 'cultuur' is ontstaan, waarbij het zelfs "taboe" is voor een vrouw om tegen een man (op een halal manier) aan te kondigen dat je met hem graag wilt zien trouwen..
 
18 dec 2011
12.851
98
Een goede vraag die moeilijk te beantwoorden is eigenlijk.

In deze tijd, al zou een vrouw naar een man toegaan om te vragen of hij met haar wilt trouwen, is voor de man al gek, omdat de man dat niet gewend is.

Ik vind het gewoon moeilijk.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Een goede vraag die moeilijk te beantwoorden is eigenlijk.

In deze tijd, al zou een vrouw naar een man toegaan om te vragen of hij met haar wilt trouwen, is voor de man al gek, omdat de man dat niet gewend is.

Ik vind het gewoon moeilijk.

Ik kan je beredenering begrijpen. Vele mannen zullen hierdoor verbaasd zijn en gelijk wantrouwig worden.
Maar er zijn er genoeg die de islam praktiseren en dit punt niet als vreemd beschouwen.

Het is iets dat al decennia, al dan niet eeuwenlang bestaat. Tot op heden, dat vrouwen een houding hebben aangenomen, dat als een man niet langs komt bij hen, zij niet zullen trouwen. Als dit niet onder het kopje 'hoogmoed en/of arrogantie' past, dan weet ik het ook niet. Dit geldt voor velen..

Wat een andere wereld tegenwoordig...
 
Bovenaan