Sfenzj (Sfenj) met ei en melk

S

Samir

Guest
Ingrediënten voor 1 Portie:
500 gram bloem 1 volle theelepel zout 12 gram instant gist 1 tl. suiker 200 ml. lauw water 200 ml. lauwe melk 1 ei, geklutst ½ tl. bakpoeder 2 eetlepels gesmolten boter


Bereiding:
Los eerst de instant gist met een theelepel suiker op in het lauwe water. Laat ongeveer een kwartier staan; er vormen zich als het goed is allemaal belletjes. Doe dan de bloem in een kom samen met het zout: meng dit eerst samen goed. Maak dan een kuiltje in het midden en giet hierin het gistmengsel, de lauwe melk, het geklutste ei, de bakpoeder en de boter en meng deze ingrediënten goed met de hand tot een glad en soepel deeg. Zo'n vijf minuutjes. Doe de kom met deeg nu goed inpakken in een grote plastic zak ( bv pedaalemmerzak) en doe deze in de oven. De oven is tochtvrij en zo rijst het deeg goed. Laat een uur rijzen. Doe nu je handen invetten met weinig olie. Smeer ook je aanrecht in met wat olie. Pak nu een bolletje deeg ter grootte van een grote mandarijn. Vorm dit met je handen tot een mooie ronde gladde bal en leg op het aanrecht. Ga zo door totdat al het deeg is gevormd. Verwarm olie voor in een koekenpan. De olie moet goed heet zijn voor je begint met bakken . Smeer je vingers en/of handen in met weinig olie. Pak nu een bolletje deeg op; maak een gat in het midden en draai voorzichtig rond om het gat wat groter te maken. Leg voorzichtig in de olie in de koekenpan en bak goudbruin en gaar. 4 of 5 tegelijk. Is de sfenzj aan de onderkant gaar? Draai dan om en bak de andere zijde. Wanneer de sfenzj mooi goudbruin is aan beide zijden haal je deze uit de olie en laat uitlekken op keukenpapier.

sfenj.jpg
 
6 jan 2012
3.617
79
Sfenj met melk en ei bestaat niet dat zijn gewoon donuts wat jij beschrijft.

Sfenj zoals wij die kennen besaat enkel uit bloem,zout,gist en water.
 
31 okt 2011
9.005
53
Sfenj met melk en ei bestaat niet dat zijn gewoon donuts wat jij beschrijft.

Sfenj zoals wij die kennen besaat enkel uit bloem,zout,gist en water.

Met die ingrediënten maak je ook charro, eigenlijk hetzelfde als sfenj alleen de form is anders
 
1 dec 2011
12.067
53
Sfenj met melk en ei bestaat niet dat zijn gewoon donuts wat jij beschrijft.

Sfenj zoals wij die kennen besaat enkel uit bloem,zout,gist en water.

Toch kun je het ook met melk maken zuster, hoe meer melk je gebruikt hoe meer je een deeg van sfenj krijgt. Plus je moet het goed laten rijzen! (maar hij doet er ook water bij, ik doe het ook zo)
 
6 jan 2012
3.617
79
Met die ingrediënten maak je ook charro, eigenlijk hetzelfde als sfenj alleen de form is anders

Toch kun je het ook met melk maken zuster, hoe meer melk je gebruikt hoe meer je een deeg van sfenj krijgt. Plus je moet het goed laten rijzen! (maar hij doet er ook water bij, ik doe het ook zo)

Ik zeg ook niet dat de ingredienten niet kloppen, wat ik wil zeggen is dat het niet de originele recept van sfenjj (naturel) is.
Ik maak het ook zoals hier boven staat beschreven maar de smaak is totaal verschillend, de smaak van een donut is wat zoeter en en doordat er eieren en melk door het beslag zit is het deeg wat zachter en soepeler.

Maar het kan zo zijn dat jullie zo sfenjj maken, ik ben nog van de ouwe stempel :(
 
1 dec 2011
12.067
53
Ik zeg ook niet dat de ingredienten niet kloppen, wat ik wil zeggen is dat het niet de originele recept van sfenjj (naturel) is.
Ik maak het ook zoals hier boven staat beschreven maar de smaak is totaal verschillend, de smaak van een donut is wat zoeter en en doordat er eieren en melk door het beslag zit is het deeg wat zachter en soepeler.

Maar het kan zo zijn dat jullie zo sfenjj maken, ik ben nog van de ouwe stempel :(

Ja schat zoals jij het maakt ken ik ook, is inderdaad wat ze tijdje geleden deden. Tegenwoordig word het vaker met melk verricht en dat komt dus door die Charro... Maar origineel is gewoon met water hoor haha!
 
30 okt 2011
1.619
11
Het is inderdaad een donut,,sfenj is toch wel heel wat anders zonder een ei en melk of het is een nieuw versie die ik nog niet ken :p
 
Bovenaan