Edwa Imazighen (medicijnen van de berbers)

14 apr 2011
715
20
weten jullie met welke geneesmiddelen onze voorouders in rkempo gebruikten? ze werken vooral met kruiden enzo


voorbeeld:
chenkoera:wordt gebruikt bij maag pijn, zoals,maagzweer,maagzuur...etc

mèrou:wordt gebruikt om een wond te ontsmetten

azmaraz:staat bekend bij mensen uit de bergen narif.zeer goed tegen darmkrampen,diaree,en is ook een pijnstiller.

Weet iemand nog meer daar over?
 
15 feb 2011
1.185
14
Mijn oma had van die groene kruiden en gras die ze gebruikte voor buikpijn. Maar nu is ze overleden rahimahu allah
 
1 feb 2011
1.382
18
je hebt ook van die re3joub in hoceima. er zijn van die vrouwen die je dan genezen als je een kwaal hebt
 
6 feb 2011
5.829
132
Ik ken dit, als je ergens een abces hebt een of een dikke blaar. Warmde mijn moeder een ui op tot die heet werd en deed die op de wond en daarrond een windel. Tegen 's morgens is het genezen.

Als je stem heel hees is en geen klank kunt uitbrengen, deed mijn moeder me warme citroensap met honing voor het slapen gaan. Tegen 's morgens hamdoelilleih kan ik al terug beginnen roepen hihi.

Als ik hevige oorpijn had, ontstoken, pakt mijn moeder een ariri een stok uit de bergen. Ze warmde die goed op en legde die op mijn oor. In de avond komt er water uit mijn oor en is het helemaal genezen.

Zo heeft mijn mama er nog veel meer, zij is de beste mama op de wereld!
Uiteraard is het gewoon sawaw en is het Allah die me geneest.
 
14 apr 2011
715
20
geweldig musti! ik hou van zulke moeders!

zou je aan haar meer van zulke behandelingen kunnen vragen? :$
 
6 feb 2011
5.829
132
geweldig musti! ik hou van zulke moeders!

zou je aan haar meer van zulke behandelingen kunnen vragen? :$

hihi wil je een berberse sjamaan worden?
hmm effe denken he,

Als ik buikpijn heb, geeft mijn moeder me een glas water met suiker in. Gaat zo over :)
Als ik eens geschrokken ben van iets, doet mijn moeder me twaghoe, een handdoek over mijn hoofd en boven die rook gaan staan met mijn aangezicht, hierin verband ze ook ariri.
Als ik hoofdpijn heb, ik voel me draaierig en suf, doet ze azijn over mijn gezicht dat heeft me ook al veel keren geholpen.
Buikkrampen, smeert ze warme olijfolie over mijn navel.

haha dit zijn dingen die algemeen bekend zijn denk ik?
 
14 apr 2011
715
20
hihi wil je een berberse sjamaan worden?
hmm effe denken he,

Als ik buikpijn heb, geeft mijn moeder me een glas water met suiker in. Gaat zo over :)
Als ik eens geschrokken ben van iets, doet mijn moeder me twaghoe, een handdoek over mijn hoofd en boven die rook gaan staan met mijn aangezicht, hierin verband ze ook ariri.
Als ik hoofdpijn heb, ik voel me draaierig en suf, doet ze azijn over mijn gezicht dat heeft me ook al veel keren geholpen.
Buikkrampen, smeert ze warme olijfolie over mijn navel.

haha dit zijn dingen die algemeen bekend zijn denk ik?

subhan allah! ik vind dit echt geweldig! ik heb nooit het vertrouwen gehad in die huisartsen, die begrijpen je nooit. we moeten gewoon terug naar de cultuur van onze moeders en oma's
 
6 feb 2011
5.829
132
subhan allah! ik vind dit echt geweldig! ik heb nooit het vertrouwen gehad in die huisartsen, die begrijpen je nooit. we moeten gewoon terug naar de cultuur van onze moeders en oma's

Haha Latifa, kijk vroeger hadden ze geen dokters en was er geen wetenschap, deze medicijnen zijn voor kleine kwaaltjes en die je ook kunt uitzieken. Dokters van tegenwoordig zijn natuurlijk veel verder en het is beter dat je hun wel vertrouwt alleen mag je hen nooit geloven wanneer ze zeggen dat je nog zoveel te leven hebt, want deze kennis beschikt alleen allah over. Goh wat haat ik het als artsen tegen kankerpatienten zeggen u hebt nog een maandje te gaan.
 
19 mei 2011
2.542
50
Mijn oma, deed vroeger wnr ik buikpijn had, wreef ze een rauw ei op me buik..

En voor blaren, snijden ze een halve tomaat een maken ze vast aan de blaar.
 
5 feb 2011
8.897
38
Ja klopt musti ook wat je al zei als je keelpijn hebt dat je melk moest verwarmen en er honing bij doen.. lekker en het helpt ook nog eens!
uhm.. ook met olijfolie, wat erg veel gebruikt wordt. Voor als je bijvoorbeeld buikpijn/buikkrampen hebt. Citroen/aardappelschijfjes voor op je hoofd als je hoofdpijn hebt en dan lekker gaan liggen of slapen als ik dan wakker werd was het verdwenen Hamdolilaah.
Olijfolie gebruiken ze soms ook om te masseren als je ergens spierpijn hebt.
Als je van die aften op je tong hebt (soort kleine blaartjes) heel erg pijnlijk bij het eten of drinken daarbij gebruikte mijn oma ook ariri of 3odenwar(fijn maken) met beetje honing dat op dat plaatsje op je tong doen (liefst in de avond voor het slapengaan) en meestal gaat het dan over.

Maar idd Allah (swt) is alleen degene die je kan genezen.
 
7 jul 2011
1.258
423
Ik ken dit, als je ergens een abces hebt een of een dikke blaar. Warmde mijn moeder een ui op tot die heet werd en deed die op de wond en daarrond een windel. Tegen 's morgens is het genezen.

Als je stem heel hees is en geen klank kunt uitbrengen, deed mijn moeder me warme citroensap met honing voor het slapen gaan. Tegen 's morgens hamdoelilleih kan ik al terug beginnen roepen hihi.

Als ik hevige oorpijn had, ontstoken, pakt mijn moeder een ariri een stok uit de bergen. Ze warmde die goed op en legde die op mijn oor. In de avond komt er water uit mijn oor en is het helemaal genezen.

Zo heeft mijn mama er nog veel meer, zij is de beste mama op de wereld!
Uiteraard is het gewoon sawaw en is het Allah die me geneest.

hihi wil je een berberse sjamaan worden?
hmm effe denken he,

Als ik buikpijn heb, geeft mijn moeder me een glas water met suiker in. Gaat zo over :)
Als ik eens geschrokken ben van iets, doet mijn moeder me twaghoe, een handdoek over mijn hoofd en boven die rook gaan staan met mijn aangezicht, hierin verband ze ook ariri.
Als ik hoofdpijn heb, ik voel me draaierig en suf, doet ze azijn over mijn gezicht dat heeft me ook al veel keren geholpen.
Buikkrampen, smeert ze warme olijfolie over mijn navel.

haha dit zijn dingen die algemeen bekend zijn denk ik?

Nou bij mij niet hoor :haha:
Ik vind dit echt interessant om te lezen musti! vraagje, wat is een ariri?
 
Bovenaan