Man eet 25.000 Big Macs

7 feb 2011
3.853
51
Een gepensioneerde Amerikaanse gevangenisbewaker heeft dinsdag zijn 25 duizendste Big Mac gegeten.

Precies 39 jaar eerder at hij de eerste, waarna hij verknocht raakte aan de hamburger van McDonald's. De prestaties van Dan Gorske (57) werden drie jaar en tweeduizend hamburgers geleden reeds onderkend door Guinness World Records.

"Ik ben van plan Big Macs te eten tot mijn laatste snik", zei Gorske, die doorgaans twee hamburgers per dag eet. Tweemaal per week rijdt hij langs McDonald's om een voorraadje voor enkele dagen in te slaan. Thuis vriest hij ze in en warmt ze op wanneer hij trek heeft.

Gorske verwierf bekendheid in de documentaire Super size me, waarin de uitwerking van fastfood op het menselijk lichaam tegen het licht wordt gehouden. De man lijkt in niets op het stereotiepe beeld van een fastfood-verslaafde. Hij is dun en wandelt om in conditie te blijven. Een medisch onderzoek wees onlangs uit dat hij in goede gezondheid verkeert en een laag cholesterolgehalte heeft. ]Tara Gidus, diëtist in Florida, zegt het dieet van Gorske niet aan te raden. Een Big Mac bevat zo'n 540 kilocalorieën, bijna een kwart van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen man. Hoewel de hamburger granen en proteïnen bevat, voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, bevat de burger ook veel vet en zout. Gidus zegt zich echter 'minder zorgen te maken over het slechte spul in een Big Mac dan over het goede spul dat hij mist', zoals fruit en groente.
Dat weerhoudt Gorske er niet van iedere dag hetzelfde maal tot zich te nemen. "Ik geniet echt van elke Big Mac", zei hij
 
Bovenaan