Vrouwen trouwen steeds later

1 feb 2011
1.382
18
DEN HAAG - Vrouwen zijn steeds ouder, wanneer ze voor het eerst in het huwelijksbootje stappen. 10 procent van de vrouwen die vorig jaar trouwden, was veertig jaar of ouder. In 1980 was maar 1 procent van de vrouwen die in het huwelijk traden, boven de veertig.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Volgens het CBS zijn vrouwen ouder wanneer ze voor het eerst trouwen omdat stellen tegenwoordig eerst een tijdje ongehuwd samenwonen.

Bij vier van de vijf stellen die in de periode 2000 tot 2008 trouwden, was dat het geval.
Niet alleen de trouwleeftijd van vrouwen is de laatste jaren gestegen. Ook het aantal vrouwen dat ongehuwd kinderen krijgt, stijgt gestaag. In 2010 had 16 procent van de vrouwen die voor het eerst trouwden, al een kind.

Eén op de tien ‘jonge’ bruiden is 40-plus

In 2010 was één op de tien vrouwen die voor het eerst trouwden boven de 40. In 1980 gold dit voor één op de honderd ‘jonge’ bruiden. Omdat steeds meer paren eerst ongehuwd samenwonen, wordt het huwelijk steeds vaker uitgesteld.
Steeds ouder bij eerste huwelijk
In 2010 zijn ruim 73 duizend huwelijken gesloten, evenveel als in 2009. Een vijfde van de bruiden trouwde voor de tweede keer.
De gemiddelde leeftijd van vrouwen bij de huwelijkssluiting stijgt gestaag. Dit geldt in het bijzonder voor de leeftijd waarop vrouwen voor het eerst trouwen. Deze is de afgelopen 30 jaar toegenomen van 23 tot 30 jaar.
 
6 feb 2011
5.829
132
hahahahaha dat is me ook opgevallen!!! wayaw ik zie dus toch juiist.
Telkens die oudere vrouwen die een kleine kindje meesleuren.
HUHH die vrouw is even oud als mijn mamie??
 
1 feb 2011
1.382
18
hahaha musti, dat is mode in nederland. maar in marokko trouwen ze jong
 
23 mei 2011
1.992
17
Ik ken er genoeg en ik hoor het genoeg. Vooral gi rkampou, iedereen gaat weg daar.. het loopt leeg als het ware.
Het is maar net of je ervan hoort ja of nee.. En besides remrakh s rmektab, we kunnen wel gaan zeggen oud of nie oud.
 
14 apr 2011
715
20
Ik ken er genoeg en ik hoor het genoeg. Vooral gi rkampou, iedereen gaat weg daar.. het loopt leeg als het ware.
Het is maar net of je ervan hoort ja of nee.. En besides remrakh s rmektab, we kunnen wel gaan zeggen oud of nie oud.

je hebt gelijk thayri, de rkempo loopt leeg en er zijn veel die later trouwen. er zijn zelfs vrouwen die willen trouwen maar niemand op bezoek krijgen
 
5 feb 2011
8.897
38
Ja idd.. maar er zijn ook vaker vrouwen aanwezig die gewoon niet willen trouwen en liever alleen blijven.
 
Bovenaan