Relaties Anno 2011

15 feb 2011
1.185
14
ik was in gesprek met een dame op school.

haar beschrijving: 21 jaar, berbers, hoofddoek, beleefd, lief, gelovig, noemt zichzelf praktiserend.

ik betrapte haar met een jongen, en na veel veel praten gaf ze uiteindelijk toe. wat gaf ze toe zou je denken. Nou, hier komt het gesprek.

ik; Je hebt dus een relatie jek

zij; Nee, zo zie ik het niet, het is geen relatie

ik; wat is het dan?

zij; we willen elkaar beter leren kennen met een goede intentie. Om later Insha allah met elkaar te trouwen.

ik; dus je hebt een relatie die zal leiden tot een huwelijk? of moet ik zeggen: een verkering?

zij; nee helemaal niet. Ik doe niks met hem hoor, we praten alleen maar over de toekomst.

ik; hou je van hem?

zij; ik hou van hem omwille van Allah

ik; dus je houdt van hem?

zij; euhh... ja. Maar echte liefde komt pas in het huwelijk. liefde voor het huwelijk is haram

ik; waarom date je dan met hem? is dat niet haraam?

zij; ik zie het niet als daten. het is met een goede intentie elkaar spreken en dan komt hij binnenkort mijn hand vragen

ik; waarom neem je geen mahram mee als je hem ziet?

zij; dat waren we wel van plan, maar ik heb zelf geen broer die dat zou goedvinden, dus dan doen we het eventjes zo.

ik; dus je hebt een relatie achter de rug van je broers en ouders en je date ?

zij; ....... (ze begint zich te irriteren)

ik; of praat ik nu onzin??

zij; jaa je praat onzin! ik zeg toch dat we geen relatie hebben.

ik; Je geeft om iemand, je zegt dat je van hem houdt, je ontmoet hem. Hoe moet ik dat anders zien dan een relatie?

zij; zie het als een kennismaking

ik; is zo een kennismaking goedgekeurd door de islam?

zij; dat weet ik niet. maar sowieso is het belangrijkste dat we de juiste intentie hebben en gewoon niks verkeerds doen en alleen elkaar spreken over wat we verwachten van elkaar.

ik; dat weet je niet? je kent de halve koran uit je hoofd maar je weet niet of je een jongen mag ontmoeten?

zij; het is misschien niet toegestaan, maar tegenwoordig kan het gewoon niet anders. hij gaat ook snel mijn hand vragen

ik; hmmm... wie belazer je nu eigenlijk? belazer je mij? hem? of Allah swt?

zij; wat is dat nou voor onzin! en alsof jij alles goed doet (persoonlijke aanval begint). Ik zag jou vorig keer ook met een meisje.

ik; ik? ik ben een junk, een verkrachter, een drugsdealer, een viezerik, al het slechte. ik ga zwaar branden. Okee nu tevreden? (aanval verworpen). laten we maar terug gaan naar jou. Waarom doe jij jezelf voor als moslima terwijl je gewoon een relatie hebt die je ook nog eens durft te ontkennen?

zij; hee ik moet naar huis, dit schiet niet op.

ik; ga maar naar huis.

zij; beslama

ik; thalla

nogmaals meiden die relaties hebben..

wie belazeren jullie eigenlijk??
 
3 feb 2011
2.199
34
Ik vind zelf dat het haar eigen probleem is over wat ze doet, date of relatie etc.
Ik vind dat jij er niet in moet verdiepen.
Laat leven laat haar doen op welke manieren ze het wilt doen, als jy maar gewoon op je zelf focust en jou eigen pad volgt is het Goed alhamdoelilah.
Zit je er mee dat ze een relatie nemen ? .. & dat ze andere ermee belazeren.



Maybe is het haar lmaktheb wel Je weet maar nooit.
 
15 feb 2011
1.185
14
jaa natuurlijk, zulke reacties had ik wel verwacht.

laat 1 ding duidelijk zijn: het boeit me geen enkele moer wat ze doet in haar leven. Ik laat leven.

Maar krijg ik daarom geen antwoord?? is dat hoe je de vraag gaat negeren, door te zeggen: leef en laat leven?

dat was niet antwoord op mn vraag, ik weet ook wel dat ik leef en dat ik laat leven. Blijf on topic please.
 
S

Samir

Guest
Ik wil me niet met deze discussie bemoeien, maar @ tamshoenta: die instelling van jou is heel gevaarlijk.. De profeet vzmh heeft gezegd dat wanneer moslims het niet meer boeit wat de ander doet, verwacht dan de dag des oordeels. we dienen ons zorgen te maken om de ander. 'leef en laat leven' is een instelling van de westerse kapitalisten, en niet van de moslims.

In de koran staat ook heel duidelijk (soerat imran):


[3:103]
En houdt u allen tezamen vast aan het koord van God en weest niet verdeeld en gedenkt de gunst van God, die Hij u bewees toen je vijanden was en Hij uw harten verenigde, zo werd je door Zijn gunst broeders en je was aan de rand van een vuurput en Hij redde u er van. Zo legt God u Zijn geboden uit opdat je zult worden geleid.

[3:104]
En laat er een groep onder u zijn die tot goedheid aanspoort en tot rechtvaardigheid maant en het kwade verbiedt; dezen zijn het die zullen slagen.


Je moet tot goedheid aansporen en rechtvaardigheid en mensen laten beseffen wanneer ze iets verkeerds doen. Dus wat jij zegt: leef en laat leven, is echt iets van de ongelovigen. Het zou ons pijn moeten doen als we een moslim(a) verkeerde dingen zien doen. Het zou ons moeten boeien omdat elke moslim een broer/zuster van ons is. En in de islam is broederschap/zusterschap niet gebaseerd op bloedverwanten, maar op godsdienst. dus in andere woorden: elke moslim is jouw broer/zus
 
7 feb 2011
823
10
Samir, ik geef je gelijk, in deze tijden moeten moslims voor elkaar zorgen.
Maar hoe kun je een ander op zijn fouten wijzen als je zelf die fouten en ergere fouten begaat...
De raad die je aan een ander wil geven moet je eerst zelf volgen.

En moslims horen elkaar te helpen ja, maar niet elkaar te beoordelen.
 
21 mei 2011
254
5
Ik heb geen relatie Alhamdoelilah. Iets wat haram is is haram. Ik wacht gewoon op mijn toekomstige. Als een jongen me tje wilt trouwen dan komt die voor de deur van je vader en niet dat hij zegt van ik wil je leren kenen , wil met je afspreken en zo. Elkaar leren kennen kan tijdens de hand vragen of als je verloofd bent met die gene.
 
7 feb 2011
823
10
En niemand is heilig, ik haat als mensen zich heilig proberen voor te doen, terwijl ze het niet zijn...
 
3 feb 2011
2.199
34
Samir: Dat klopt maar toch, ik begrijp nie waarom over een ander hebben of letten, .. laat leven, hoe zal jy t vinden als andere jou beoordelen en constant op jou letten. & je hebt mij vaak gezegd dat het altijd hun probleem is dat jy er op in gaat. Ik begrijp heel goed dat het ons pijn doet als een moslima dat soort dingen doet, en dan er op aan spreken tuurlijk is dat goed.


Moehiem zo denk ik er over na, mij mening, ik heb natuurlijk zeker tegenovergestelde reacties verw8. Dat is ook de bedoeling.
 
3 feb 2011
2.199
34
& Ik vind zo'n topic plaatsen over een meisje, 21 jaar, hoofddoek etc Niet Oke is.

Maarjah ieder zyn ding.
 
6 feb 2011
1.652
24
Ik wil me niet met deze discussie bemoeien, maar @ tamshoenta: die instelling van jou is heel gevaarlijk.. De profeet vzmh heeft gezegd dat wanneer moslims het niet meer boeit wat de ander doet, verwacht dan de dag des oordeels. we dienen ons zorgen te maken om de ander. 'leef en laat leven' is een instelling van de westerse kapitalisten, en niet van de moslims.

In de koran staat ook heel duidelijk (soerat imran):


[3:103]
En houdt u allen tezamen vast aan het koord van God en weest niet verdeeld en gedenkt de gunst van God, die Hij u bewees toen je vijanden was en Hij uw harten verenigde, zo werd je door Zijn gunst broeders en je was aan de rand van een vuurput en Hij redde u er van. Zo legt God u Zijn geboden uit opdat je zult worden geleid.

[3:104]
En laat er een groep onder u zijn die tot goedheid aanspoort en tot rechtvaardigheid maant en het kwade verbiedt; dezen zijn het die zullen slagen.


Je moet tot goedheid aansporen en rechtvaardigheid en mensen laten beseffen wanneer ze iets verkeerds doen. Dus wat jij zegt: leef en laat leven, is echt iets van de ongelovigen. Het zou ons pijn moeten doen als we een moslim(a) verkeerde dingen zien doen. Het zou ons moeten boeien omdat elke moslim een broer/zuster van ons is. En in de islam is broederschap/zusterschap niet gebaseerd op bloedverwanten, maar op godsdienst. dus in andere woorden: elke moslim is jouw broer/zus


Elkaar tot het goede aansporen doe je op een bepaalde manier en niet de manier die hierboven is beschreven. Want wat heeft hij nu bereikt met zijn vragen? Alleen irritatie en ze heeft verder niet naar hem geluisterd. Hij had haar ook nasie7a kunnen geven en vertellen hoe ze het beter aan kan pakken, aangezien zij er wel van bewust is dat het niet mag.
 
14 apr 2011
715
20
ik ben het met thamshoenta en elisa eens. je kunt moeilijk gaan beoordelen over anderen en je moet eerst naar jezelf kijken. dan pas mag je iemand advies geven, dan is t wel goed

eindelijk weer eens een serieuze topic discussie op rkempo, heerlijk!
 
3 feb 2011
2.199
34
Elkaar tot het goede aansporen doe je op een bepaalde manier en niet de manier die hierboven is beschreven. Want wat heeft hij nu bereikt met zijn vragen? Alleen irritatie en ze heeft verder niet naar hem geluisterd. Hij had haar ook nasie7a kunnen geven en vertellen hoe ze het beter aan kan pakken, aangezien zij er wel van bewust is dat het niet mag.

Jah bessie precies dat bedoel ik ik vind gwn die vragen en dat hij zo'n topic opend gwn zwak net of je iemand zwart probeerd te maken en dan informatie over dat meid er bij plaatsen en dan nog van ja wie proberen jullie nouw te belazeren net of wy er wat mee te maken hebben. Als hij nouw wat nuttigs aan haar had door gegeven, waar door zei er tenminste wat aan kon dan was het Oke geweest, maar hij heeft de tegenovergestelde laten zien.
 
3 feb 2011
2.199
34
ik ben het met thamshoenta en elisa eens. je kunt moeilijk gaan beoordelen over anderen en je moet eerst naar jezelf kijken. dan pas mag je iemand advies geven, dan is t wel goed

eindelijk weer eens een serieuze topic discussie op rkempo, heerlijk!

haha latifa .. dat probeer ik waar te maken van let op je zelf, niet op een ander.
 
Bovenaan