Islam topic

28 feb 2011
280
4
Salaam’alaikaoum
Insha'Allaah zal er in deze topic alles over de islam geplaatst worden.

 
28 feb 2011
280
4
Vijf verplichte gebeden verrichten leidt naar het Paradijs
“Er zijn vijf (verplichte) gebeden die Allah aan Zijn dienaren heeft voorgeschreven. Degene die deze gebeden verricht, zonder van hen te missen en zonder er achteloos mee om te gaan, Allah belooft dat hij het Paradijs zal binnentreden. Wanneer iemand ze niet verricht, komt degene niet in aanmerking voor deze belofte. Als Hij wilt, zal Hij hem straffen en als Hij wilt, zal Hij hem tot het Paradijs laten toetreden.â€


Deze hadith is overgeleverd door Ubadah ibn As-Samit (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Abu Dawud en is Sahih.

Het gebed
Er zijn vijf verplichte gebeden; ad-Dhohr (het middaggebed), al-cAssr (het namiddaggebed), al-Maghrib (het avondgebed), al-cIshaa’ (het nachtgebed) en al-Fadjr (het ochtendgebed). Anas bin Maalik overlevert: “Op de nachtreis werd de Profeet opgedragen om vijftig gebeden te verrichten. Dit werd later gereduceerd tot vijf (gebeden). Daarna werd er (door Allah) geroepen: ,,O Mohammed! Het woord dat van mij afkomstig is wijzigt niet en tegenover het verrichten van deze vijf gebeden staat de baloning van vijftig gebeden.†(al-Boechari en Moeslim)

Hoedhayfah bin Yamaan overlevert: “De Boodschapper van Allah zei (vrede zij met hem): ,,De Islam zal vervagen zoals de kleuren van een stof ook vervagen, totdat men niet meer weet wat het vasten, het gebed, de ceremoniele handelingen (Noesoek), en het geven uit liefdadigheid inhoudt. En in één nacht zal het boek van Allah worden weggenomen. En er resten alleen groepen van mensen, een oude man en een oude vrouw die zeggen: ,,Wij hebben onze vaders het volgende horen zeggen; “Laa ilaaha illAllah (er is geen god dan Allah), en wij zeggen dit ook.†Sillah vroeg daarna (aan Hoedhayfah): “Wat zal ‘Laa ilaaha illAllah’ hen baten terwijl zij niet eens weten wat het vasten, het gebed, de ceremoniele, en het geven uit liefdadigheid inhoudt.†Hierop wendde Hoedhayfah zich van hem af waarna hij (Sillah) dit driemaal herhaalde en iedere keer bleef Hoedhayfah zich afwenden. Na de derde keer kwam Hoedhayfah op hem af en zei: ,,O Sillah! Dit zal hen van het Vuur redden.†en herhaalde dit drie keer.
(Sahih Soenan Ibn Maadjah)

Degene voor wie het gebed verplicht is

Het gebed is verplicht voor iedere volwassen moslim die geestelijk gezond is. cAli overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “De pen is opgeheven (schrijft niet) voor drie personen; de slapende totdat hij wakker wordt, het kind totdat het volwassen wordt en de geestelijk gestoorde totdat hij zijn verstand hervindt.†(Sahih Soenan Ibn Maadjah)

Het is aan de voogd van het kind om het gebed aan hem op te dragen, zelfs als het kind de leeftijd nog niet heeft bereikt waarop het gebed verplicht wordt voor hem. Dit wordt gedaan om het kind bekend te maken met het gebed. cAmr bin Shoecayb overlevert op autoriteit van zijn vader, die weer overlevert op autoriteit van zijn vader dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Draagt jullie kinderen op om het gebed te verrichten op hun zevende, en tucht hen op hun tiende (als zij dit niet willen doen). En scheidt hun bedden.â€

(Sahih Soenan Ibn Maadjah)
 
28 feb 2011
280
4
De positie die het gebed binnen de Islam inneemt
Het gebed geniet een verheven positie binnen de Islam. Dit wordt nog eens duidelijk gemaakt door de volgende zaken:

De Islam kan niet zonder het gebed, want het gebed is de steunpilaar van dit geloof. Moecaadh ibnoe Djabal heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “De hoofdzaak (belangrijkste deel) is de Islam en zijn steunpilaar is het gebed …â€
(at-Tirmidi en hasan verklaard door al-Albaani)
En als de steunpilaar instort, dan zal ook datgene wat daarop berust ineenzakken.

Het gebed is het allereerste waarover men rekenschap moet afleggen. De rest van de daden is afhankelijk van het gebed. Anas ibnoe Maalik heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Het allereerste waarover een dienaar rekenschap moet afleggen op de Dag der Opstanding is het gebed. Blijkt dit (het gebed) goed te zijn, dan zal de rest van zijn daden ook goed zijn. Blijkt dit (het gebed) echter slecht te zijn, dan zal de rest van zijn daden ook slecht zijn.â€

(at-Tabaraani en Sahih verklaard door al-Albaani)
Het gebed zal als laatste onderdeel van het geloof verdwijnen. Zo zegt de profeet vrede zij met hem in een overlevering: “Het eerste wat uit de mensen wordt weggehaald is al-Amaanah (betrouwbaarheid) en als laatste blijft het gebed over …â€
(at-Tabaraani en Sahih verklaard door al-Albaani)
Het was het laatste advies van de Profeet (vrede zij met hem) aan zijn gemeenschap voor zijn dood. Oem Salamah heeft overgeleverd dat tot de laatste adviezen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) het volgend behoorde: "Het gebed, het gebed en degenen die aan jullie in eigendom toebehoren…â€
(Ahmad en Sahih verklaard door al-Albaani)
Allah prijst degenen die het gebed onderhouden en hun familie aanmanen tot het verrichten ervan. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En vertel in het Boek over Ismaciel: hij was trouw aan zijn beloften en hij was een Boodschapper, een Profeet. En hij placht zijn familie het gebed en de zakaat te bevelen en hij vond welbehagen bij zijn Heer.†(Soerat Mariam: 54-55)

Allah misprijst degenen die het gebed niet onderhouden en lui zijn in het verrichten ervan. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Maar na hen volgden andere generaties, die de salaat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien.â€
(Soerat Mariam: 59)

“Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden, en Hij vergeldt hun (misleiding). En wanneer zij in het gebed staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.â€
(Soerat an-Nisaa’: 142)

Allah heeft het gebed niet via Djibriel (vrede zij met hem) en niet op de aarde als plicht opgelegd. Het gebed is namelijk zonder tussenkomst van iemand en van boven zeven hemelen als plicht opgelegd in de nacht van al-Israa’ (nachtreis).

Omdat het gebed zeer geliefd is bij Allah, werd er in eerste instantie vijftig gebeden als plicht opgelegd. Maar dankzij de vergevensgezinde Barmhartigheid van Allah jegens Zijn dienaren werd dit aantal uiteindelijk gereduceerd tot vijf, terwijl de beloning ongewijzigd is gebleven. Wij worden nog altijd naar vijftig gebeden beloond.

Als Allah de daden van de geslaagden opsomt in de Koran, dan begint en eindigt Hij met het gebed. Allah zegt (interpretatie van de betekenis) :

“Waarlijk, de gelovigen slagen. Degenen die nederig zijn in hun gebed. En degenen die nutteloos gepraat vermijden. En degenen die de zakaat betalen. En degenen die hun kuisheid bewaken. Behalve tegenover hun echtgenotes en degenen die aan hen in eigendom toebehoren, dan worden zij niet verweten. Maar wie meer dan dat wensen: zij zijn degenen die de overtreders zijn. En degenen die goed zorgen voor wat hen is toevertrouwd en voor hun beloften. En degenen die hun gebed onderhouden.†(Soerat al-Moe’minoen: 1-9)

Allah draagt de profeet (vrede zij met hem) en zijn volgelingen op om hun familie aan te manen tot het gebed. Allah zegt (interpretatie van de betekenis) :

“En beveel jouw familie het gebed te verrichten en volhard daarin.†(Soerat Taa Haa: 132)

Ook heeft cAbd Allah ibnoe cOmar overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Draagt jullie kinderen op tot het gebed op hun zevende en tucht hen op hun tiende (als zij het gebed dan niet verrichten) en scheidt hun slaapplaatsen van elkaar.†(Aboe Daawoed en Sahih verklaard door al-Albaani)

Hij draagt degene op die zich heeft verslapen of vergeetachtig is, het gebed in te halen. De profeet (vrede zij met hem) zei: “Hij die een gebed vergeet of zich heeft verslapen dient als boetedoening dit gebed te verrichten (op het momen dat) hij het zich herinnert.†(Moeslim)
 
28 feb 2011
280
4
Voorwaarden van aanbidding
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Beste moslim, weet dat het volgen van de Profeet (vrede zij met hem) alleen correct is als voldaan wordt aan de volgende zes zaken:

1. Aanleiding


Wanneer een persoon Allah aanbidt op een manier die religieus niet voorgeschreven is, dan is dit een innovatie die verworpen wordt. Een voorbeeld hiervan is wat sommigen doen, namelijk het vieren van de 27e nacht van Radjab. Dit zou volgens hen de nacht moeten zijn waarin de Profeet (vrede zij met hem) de hemelvaartsreis heeft verricht.

At-Tahadjjoed (het nachtgebed) is zeker een vorm van aanbidding, maar aangezien dit gebeurt naar aanleiding van het voorgaande, is het een innovatie. Deze vorm van aanbidding is dan gebouwd op een aanleiding die religieus niet voorgeschreven is. Dit is een zeer belangrijk aspect waarmee vele innovaties, waarvan men denkt dat ze van de Soennah zijn, weerlegd kunnen worden.

2. Soort

Ook wat betreft de soort is een vereiste dat de aanbidding overeenkomt met de religieuze voorschriften.Als deze soort religieus niet voorgeschreven is, dan wordt de aanbidding niet geaccepteerd. Een voorbeeld hiervan is wanneer men een paard als offerdier neemt. In dit geval is zijn offer niet correct, aangezien hij de religieuze voorschriften wat betreft de soort is tegengegaan. Slechts vee, kamelen, koeien en schapen gelden religieus gezien als offerdier.

3. Hoeveelheid

De hoeveelheid en aantal van de aanbidding moet ook conform de religieuze Voorschriften zijn. Wanneer een persoon een verplicht gebed wil gaan toevoegen aan de vijf gebeden, dan is dit een innovatie die niet geaccepteerd wordt omdat dit indruist tegen de religieuze voorschriften. Hetzelfde geldt wanneer een persoon besluit om het Dhohr gebed met vijf gebedseenheden te bidden, in plaats van vier. Zijn gebed is in dat geval - met consensus - incorrect.

4. Hoedanigheid

Stel dat een persoon de Woedoe’ verricht door eerst zijn voeten te gaan wassen, vervolgens zijn hoofd, handen en gezicht. Zijn Woedoe’ is dan ook incorrect, omdat hij de religieuze Voorschriften wat betreft de hoedanigheid is tegengegaan.

5. Tijd

Wanneer een persoon tijdens de eerste dagen van Dhoel-Hidjjah zijn offerdier slacht, dan wordt dit niet van hem geaccepteerd. Hij is in dit geval namelijk de religieuze Voorschriften te buiten gegaan wat betreft tijd. Zo heb ik gehoord dat enkele mensen in de maand Ramadan een schaap slachten om daarmee toenadering te zoeken tot Allah. Vanuit dit oogpunt is dit een innovatie. Toenadering zoeken tot Allah middels het slachten van een offerdier is religieus slechts geoorloofd bij al-cIed, al-Hady (ten tijde van Hadj) en bij een cAqieqah (geboortefeest).

Het offeren in de maand Ramadan is een innovatie wanneer men hierbij de overtuiging heeft dat hij hiervoor beloond wordt, zoals het geval is bij het offeren met al-cIed. Wat betreft het offeren van een dier om deze te nuttigen, hier is niets op tegen.

6. Plaats

Wanneer een persoon de Ictikaaf verricht in een andere plek dan de moskee, dan is deze incorrect. Ictikaaf vindt namelijk slechts plaats in de moskee. Stel dat een vrouw zegt: “Ik wil de Ictikaaf thuis verrichtenâ€, dan wordt dit niet geaccepteerd aangezien zij de religieuze Voorschriften wat betreft de plaats is tegengegaan.

Een ander voorbeeld is wanneer men de Tawwaaf wil gaan verrichten en ontdekt dat het heel druk is, en vervolgens besluit om de Tawwaaf achter de moskee te gaan verrichten. In dit geval is zijn Tawwaaf incorrect aangezien de Tawwaaf rondom de Kacbah moet gebeuren, zoals Allah tegen Ibraahiem zei:

“En houd Mijn Huis (de Kacbah) rein voor degenen die de rondgang verrichten.â€(Soerat al-Hadj: 26)

Een vorm van aanbidding wordt niet geaccepteerd, behalve wanneer deze aan twee voorwaarden voldoet: al-Ikhlaas (zuivere toewijding voor Allah) en al-Moetabacah (het navolgen van de Profeet). En al-Moetabacah moet tegen het licht gehouden worden van de zes eerder genoemde aspecten.

Sheikh Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien(al-Ibdaacoe fie Kamaal ish-Sharci wa Khatar il-Ibtidaac)
 
28 feb 2011
280
4
Dialoog met de shaytaan
Een willekeurige dienaar van Allah zei: “In een donkere nacht ben ik eens in discussie geraakt met de vervloekte shaytaan zei, toen ik opeens de oproep tot het Fadjr-gebed hoorde en ik mij naar de moskee wilde begeven. Hij zei tegen mij: “Je hebt een lange nacht achter de rug, ga nog even liggen.â€

Ik antwoordde: “Ik ben bang dat ik het verplichte gebed mis.â€

De shaytaan zei: “Je hebt tijd zat.â€

Ik antwoordde: “Maar ik ben bang dat ik het gezamenlijke gebed mis.â€

De shaytaan zei: “Wees niet te hard voor jezelf als het gaat om het gehoorzamen van Allah.â€

Daarna werd ik pas na zonsopgang wakker en hij fluisterde in mijn oor: “Heb geen spijt van wat reeds voorbij is. De dag is nog lang.â€

Ik ging zitten om de lofuitingen van de ochtend te verrichten, waarna hij mij op allerlei gedachten begon te brengen. Ik zei: “Je leidt mij af van het verrichten van mijn lofuitingen.â€

De shaytaan zei: “Stel dit uit tot een later tijdstip.â€

Toen ik besloot berouw te tonen zei de shaytaan: “Geniet toch van je jeugd.â€

Ik antwoordde: “Ik ben bang voor de dood.â€

De shaytaan zei: “Je hebt nog een heel leven voor je.â€

Toen ik de Koran wilde leren zei hij: “Ontspan je door wat muziek te luisteren.â€

Waarop ik antwoordde: “Maar dat is haraam.â€

De shaytaan zei: “Er zijn geleerden die daar anders over denken.â€

Ik antwoordde: “Maar ik heb alle overleveringen die duiden erop dat muziek haraam is genoteerd.â€

De shaytaan zei: “Dit zijn allemaal zwakke overleveringen.â€

Later kwam een mooie vrouw langs waarna ik mijn blik neersloeg. Hierop zei hij: “Wat is er nu weer mis met het werpen van een blik?â€

Ik antwoordde: “Dat is gevaarlijk.â€

De shaytaan zei: “Er is niets mis met het bewonderen van schoonheid.â€

Toen ik mij begaf naar het Oude Huis in Mekka kwam ik hem tegen op mijn weg, waarna hij mij vroeg: “Waar ben je van plan naar toe te gaan?

Ik antwoordde: “Ik wil de cOemrah verrichten.â€

De shaytaan zei: “Je stelt jezelf daardoor bloot aan gevaren terwijl er zoveel verschillende manieren zijn om het goede te verrichten en waarmee vele beloningen te verdienen valt.â€

Ik antwoordde: “Het is noodzakelijk dat wij aan onszelf werken.â€

De shaytaan zei: “Het paradijs betreedt je niet door je daden.â€

Toen ik op het punt stond iemand advies te geven, zei hij: “Doe jezelf geen schande aan.â€

Ik antwoordde: “Maar de dienaren van Allah hebben hier baat bij.â€

De shaytaan zei: “Ik vrees dat je hierdoor bekendheid zult verkrijgen wat tevens de hoofdoorzaak is van hoogmoed.â€

Ik vroeg hem daarna: “Wat vind je van een aantal personen?â€

De shaytaan antwoordde: “Ik kan je over iedereen wat vertellen.

Ik vroeg: “Ahmad ibn Hanbal?â€

De shaytaan antwoordde: “Hij heeft mij kapot gemaakt met zijn volgende uitspraak: ,,Houdt jullie vast aan de Soennah en de Koran die geopenbaard is.â€

Ik zei: “En vertel eens over Ibn Taymiyyah.â€

De shaytaan antwoordde: “Zijn slagen voel ik nog dagelijks op mijn hoofd.â€

Ik vroeg: “En al-Boechari?â€

De shaytaan antwoordde: Met zijn boek heeft hij mijn huis afgebrand.â€

Ik vroeg: “En Fircauwn?â€

De shaytaan antwoordde: “Hem komt al onze hulp en steun toe.â€

Ik vroeg: “En Salaah ud-Dien, de held van de slag van Hittien?â€

De shaytaan antwoordde: “Begin niet over hem. Hij heeft met ons de grond aangeveegd.â€

Ik vroeg: “En Mohammed Ibnoe cAbd ul-Wahhaab?â€

De shaytaan antwoordde: “Hij heeft mij met zijn dacwah door vuur verteerd laten worden.â€

Ik vroeg: “En Aboe Djahl?â€

De shaytaan antwoordde: “Voor hem zijn wij broeders en familie.â€

Ik vroeg: “En Aboe Lahab?â€

De shaytaan antwoordde: “Wij zijn met hem waar hij ook gaat.â€

Ik vroeg: “En wat kun je vertellen over zedenloze tijdschriften?â€

De shaytaan antwoordde: “Die zijn voor ons als wetsvoorschriften.â€

Ik vroeg: “En tv-schotels?â€

De shaytaan antwoordde: “Daarmee maken wij van mensen monsters.â€

Ik vroeg: “En koffieshops?â€

De shaytaan antwoordde: “Daar verwelkomen wij iedere ijdele tijdsverdrijver.â€

Ik vroeg: “Wat zijn jullie lofuitingen?â€

De shaytaan antwoordde: “Muziek.â€

Ik vroeg: “En jullie daden?â€

De shaytaan antwoordde: “Het geven van valse hoop.â€

Ik vroeg: “En wat vind je van marktplaatsen?â€

De shaytaan antwoordde: “Onze vaandel triomfeert daar en op deze plaatsen komen onze vrienden bijeen.â€

Ik vroeg: “Hoe misleid je eigenlijk de mensen?â€

De shaytaan antwoordde: “Door middel van wellusten, het zaaien van twijfels over de Islam, amusement, het geven van valse hoop en muziek.â€

Ik vroeg: “Hoe misleid je de vrouwen?â€

De shaytaan antwoordde: “Door hen hun aantrekkelijkheden te laten tonen, en hen aan te sporen de geboden van Allah te verlaten en zonden te plegen.â€

Ik vroeg: “Hoe misleid je de geleerden?â€

De shaytaan antwoordde: “Door pronkzucht, zelfbewondering, hoogmoed en afgunst die de harten vult.â€

Ik vroeg: “hoe misleid je het gepeupel?â€

De shaytaan antwoordde: “Door roddels, lasterpraat, ijdele gesprekken en alles wat waardeloos is.â€

Ik vroeg: “Hoe misleid je de koopliederen?â€

De shaytaan antwoordde: “Door hen met rente te laten handelen, gierig te maken en buitensporig te laten zijn in hun uitgaven.â€

Ik vroeg: “Hoe misleid je de jongeren?â€

De shaytaan antwoordde: “Door flirten, verliefdheid, het opwekken van lustgevoelens, het minachten van de voorschriften van Allah en het plegen van zonden.â€

Ik vroeg: “Wat vind je van de doecaat (verkondigers tot de Islam)?â€

De shaytaan antwoordde: “Zij hebben mij kapot, moe en ziek gemaakt. Zij slopen wat ik heb gebouwd. Zij reciteren de Koran als ik zing en zoeken hun toevlucht tot Allah als ik verschijn.â€

Ik vroeg: “En wat zeg je tegen de dronkaards?â€

De shaytaan antwoordde: “Ik zeg tegen hen: ,,Drink maar lekker door, en spoel jouw zorgen en verdriet weg. Je kunt nog altijd berouw tonen.â€

Ik vroeg: “Wat vernietigt jou?â€

De shaytaan antwoordde: “Aayat ul-Koersiy, die bezorgt me ellende en berooft mij van vrijheid waardoor ik in ergernis beland.â€

Ik vroeg: “Van wie hou je het meest?â€

De shaytaan antwoordde: “Van zangers, afgedwade dichters, zondaars en een iedere onrustzaaiende verdorvene.

Ik vroeg: “Wie haat je het meest?â€

De shaytaan antwoordde: “De bezoekers van de moskeeën en iedere aanbidder van Allah, asceet en strijder.

Toen zei ik: “Ik zoek toevlucht tot Allah tegen jou.†Waarna hij verdween alsof hij door de grond wegzakte. Dat is het lot wat de leugenaar verdient.

Uit het boek ‘Maqaamat al-Qarniy’
 
28 feb 2011
280
4
Vereisten voor de geldigheid van het gebed
De volgende zaken behoren tot de vereisten voor de geldigheid van het gebed:


1. Zeker zijn van het aanbreken van de gebedstijd. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“Waarlijk, het gebed is voor de gelovigen op gezette tijden voorgeschreven.†(Soerat an-Nisaa’: 103)


Het gebed is dus niet geldig wanneer dit buiten de voorgeschreven tijd wordt verricht, behalve in geval van een geldig excuus.


2. Het gereinigd zijn van de kleine en de grote hadath (lett.: gebeurtenis). Dit op basis van de Uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):
“O jullie die geloven, wanneer jullie opstaan voor het gebed, wast dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en veegt over jullie hoofden en (wast) jullie voeten tot de enkels. Indien jullie in een staat van Djanaabah verkeren, reinigt jullie dan.â€(Soerat al-Maa’idah: 6)

Alsmede de overlevering van Ibn cOmar waarin de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Allah accepteert geen gebed zonder reiniging.â€(Moeslim)

3. Reinheid van kleding, lichaam en gebedsplaats. Wat betreft de kleding, Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En jouw kleding, reinig deze.â€(Soeral al-Moeddathir: 4)

Alsmede de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als iemand van jullie naar de moskee komt, laat hem dan zijn schoeisel omdraaien en ernaar kijken. Wanneer hij dan onreinheid ziet, dan dient hij dit tegen de grond weg te vegen en kan hij hier vervolgens mee bidden.â€(Aboe Daawoed en authentiek bevonden door al-Albaani)

Wat betreft reinheid van het lichaam volstaat de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) tegen cAli: “Verricht de rituele wassing en was jouw geslachtsdeel.â€(al-Boekhaari en Moeslim)

Ook zei hij (vrede zij met hem) tegen de vrouw die leed aan aanhoudende bloeding: “Was het bloed van je weg en verricht dan het gebed.†(al-Boekhaari en Moeslim)

Wat betreft reinheid van de gebedsplaats, dan volstaat de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) tegen zijn metgezellen toen een bedoeïen in de moskee had geürineerd: “Giet een emmer water over zijn urine.â€(al-Boekhaari en Moeslim)

Aandachtspunt: wie het gebed verricht terwijl, buiten zijn weten om, onreinheden aan zijn kleding kleven, dan is zijn gebed geldig en hoeft hij dit niet opnieuw te verrichten. Wanneer hij tijdens het gebed hier achter komt en hij in staat is zich hiervan te ontdoen, zonder het ontbloten van zijn cauwrah, bijvoorbeeld door zijn schoeisel uit te trekken of een extra kledingstuk te verwijderen dan kan hij zich hiervan ontdoen. Is dit niet mogelijk dan kan hij het gebed afronden en hoeft hij dit niet te herhalen.[1] Dit op basis van de overlevering van Aboe Sacied waarin hij te kennen gaf dat de Profeet (vrede zij met hem) eens zijn schoeisel tijdens het gebed uitdeed, waarna de mensen dit nadeden. Toen het gebed afgerond was, vroeg hij (vrede zij met hem) hen: “Waarom hebben jullie je schoeisel uitgedaan?†Zij zeiden: “Wij zagen u uw schoeisel uitdoen en wij deden u na.†Hij (vrede zij met hem) zei toen: “Waarlijk, Djibriel is naar mij gekomen en lichtte mij in over het feit dat er onreinheid aan mijn schoeisel kleefde. Als iemand van jullie naar de moskee komt, laat hem dan zijn schoeisel omdraaien en ernaar kijken. Wanneer hij dan onreinheid ziet, dan dient hij dit tegen de grond weg te vegen en kan hij hier vervolgens mee bidden.â€(Aboe Daawoed en authentiek bevonden door al-Albaani)

4. Het bedekken van de cauwrah. Dit op basis van de Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):
“O kinderen van Adam, draagt jullie fraaie kleding bij elk gebed.†(Soerat al-Acraaf: 31)

Met andere woorden: bedekt jullie intieme lichaamsdelen. Want zij waren gewoon in het pre-islamitische tijdsperk naakt de ommegang te verrichten. Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Allah accepteert het gebed van een volwassen vrouw niet, behalve als zij een khimaar draagt.†(Ibnoe Maadjah en authentiek bevonden door al-Albaani)


De cauwrah van de man bevindt zich tussen zijn navel en knie, zoals vermeld wordt in de overlevering van cAmr ibnoe Shoecayb die verhaalt van zijn vader en grootvader: “Wat zich tussen de navel en de knie bevindt, behoort tot de cauwrah.â€(Ahmad, Aboe Daawoed en Daaraqoetni)

Ook zei Djarhad al-Aslami dat de Profeet (vrede zij met hem) langs hem liep, terwijl zijn dij ontbloot was. Waarop de Profeet (vrede zij met hem) tegen hem zei: “Bedek jouw dij, waarlijk de dij behoort tot de cauwrah.â€(at-Tirmidhi, Aboe Daawoed en authentiek bevonden door al-Albaani)

De vrouw wordt tijdens het gebed van top tot teen als cauwrah beschouwd, met uitzondering van het gezicht en de handen. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De vrouw is cauwrah.â€(at-Tirmidhi en authentiek bevonden door al-Albaani)

5. Het zich wenden tot de qiblah. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):
“Wend jouw gezicht in de richting van de gewijde Moskee, en waar jullie je ook bevinden, wendt dan jullie gezichten in haar richting.â€(Soerat al-Baqarah: 150)

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem) tegen degene die het gebed onbehoorlijk verrichtte: “Als jij opstaat voor het gebed, verricht dan de rituele wassing en wend je vervolgens richting de qiblah…â€
(al-Boekhaari en Moeslim)

Het zich niet wenden tot de qiblah is toegestaan ten tijde van vrees en gedurende het aanbevolen gebed wanneer men reizende is. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En als jullie (een aanval) vrezen, (verricht het gebed) dan lopende of rijdende.â€(Soerat al-Baqarah: 239)

Ook overleverde Ibn cOmar: “De Profeet plachte het aanbevolen gebed op zijn rijdier te verrichten, ongeacht in welke richting hij zich begaf. Ook verrichtte hij daarop het witr-gebed. De verplichte gebeden zou hij daarentegen niet rijdend verrichten.â€(al-Boekhaari en Moeslim)

Aandachtspunt: als iemand zijn best heeft gedaan om de qiblah te achterhalen en na het verrichten van het gebed erachter komt dat hij verkeerd zat, dan hoeft hij het gebed niet in te halen. cAamir ibnoe Rabiecah zei: “We waren op een donkere nacht samen met de Profeet (vrede zij met hem) op reis. Omdat wij niet konden achterhalen wat de qiblah was, verrichtte eenieder van ons het gebed naar eigen inzicht. Toen de ochtend aanbrak en wij de Profeet (vrede zij met hem) hierover informeerden, openbaarde Allah, de Verhevene (interpretatie van de betekenis): ,,En waar jullie je ook naar wenden, daar treffen jullie het Aangezicht van Allah.â€(Soerat al-Baqarah: 114)

(Ibnoe Maadjah en authentiek bevonden door al-Albaani)

6. De intentie. Dit houdt in dat de persoon het voornemen dient te hebben om een specifiek gebed te verrichten. Dit doet hij middels het hart, zonder deze uit te spreken. Want ook de Profeet (vrede zij met hem) was gewoon dit niet uit te spreken. Wanneer hij het gebed zou verrichten, dan waren zijn eerste woorden: “Allahoe Akbar,†zonder dat hier iets aan voorafging. Hij zei niet: “Ik sta op het punt het volgende gebed te verrichten, mij begevend richting de qiblah, vier gebedseenheden verrichtende, leidend of volgend.†Dit alles valt onder de noemer van nieuwlichterij en heeft geen grondslag, niet in een authentieke overlevering noch in een zwakke overlevering. Ook heeft niemand van de vrome voorgangers, waaronder de vier imams dit ooit goedgepraat.
 
3 feb 2011
2.199
34
De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims, overal in de wereld. Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Qor'aan aan profeet Mohammed (vzmh) plaats vonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen of zij hebben die ooit in een of ander vorm gekend. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van “zich onthouden van...â€.
Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het onder gaan van de zon.

Wat is ramadan.

Ramadan is de negende maand van de lslamitische kalender en tevens de vastenmaand. Wat Ramadan bijzonder maakt onder alle maanden is dat het naast: de getuigenis; het gebed; de Hajj (bedevaart) en de Zakat (armenbelasting), één van de zuilen van de islam is. Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh), wordt in deze maand gedurende de dag gevast en worden veel vrijwillige nachtgebeden vericht Moslims verwelkomen het vasten zoals de aarde de regen, omdat het een maand van goede dingen is. Het begin van de Ramadan is de genade van Allah, het midden van de Ramadan is de vergeving van Allah en het einde van de Ramadan is de redding van de Hel. De mensen doen in deze maand meer gebeden tot Allah zodat ze in geloofsovertuiging toenemen. De Ramadan is een maand van: tolerantie; liefdadigheid; ver broedering en bezinning.
Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken hoort hierbij. De behoeftigen voeden en kleden gebeurt frequenter in deze maand. Bovenal is de maand Ramadan een periode om de gunsten van God te waarderen, de waarde van het voedsel te leren kennen en aan Hem dankbaarheid te tonen.

Het bepalen van de vastenmaand gebeurt d.m.v. het zien van de maansikkel. Veel moslims gaan tijdens de Ramadan naar Saudie Arabia - Mecca voor de Umrah (vrijwillige bedevaart).

Het vasten geeft de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid. ledereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Wat een voorwaarde is voor een betere wereld.
 
3 feb 2011
2.199
34
Wie behoren te vasten.Het vasten is verplicht voor degene die:
-Moslim is;
-Geestelijk en lichamelijk gezond is;
-Niet op reis is;
- Volwassen is (volgens de islamitische wetten); bij een meisje is dat na de eerste menstruatie en bij een jongen na de eerste zaadlozing; rein is na de menstruatie en nadat de kraam bloeding is gestopt.
Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van het vasten. Ze moeten dan wel hun vasten inhalen.

De profeet heeft gezegd:
Een van de poorten van het Paradijs wordt de Poort van Riaan genoemd, de Poort der verfrissingen. Slechts zij die vasten kunnen erdoor naar binnen gaan. Er zal gezegd worden : Waar zijn degenen die vasten ? Zij zullen dan opstaan en naar binnen gaan. Niemand anders zal erdoor naar binnen gaan. Zij zal voor altijd gesloten wordenâ€.
(Overgeleverd door Abu Sonni en Abu Naim).
 
28 feb 2011
280
4
Reinheid voor het gebed
Ibn cOmar overlevert: “Ik hoorde de Profeet (vrede zij met hem) zeggen: ,,Het gebed wordt niet geaccepteerd zonder reiniging.â€
(Moeslim)

Onder reiniging verstaat men:

- Reiniging door middel van water

- Reiniging door middel van aarde

Het reinigen door middel van water is onder te verdelen in:

- De Woedoe (rituele kleine wassing)

-De Ghoesl (grote wassing)
 
28 feb 2011
280
4
De tijden van het gebed
Djaabir bin cAbdullah overlevert dat Djibriel bij de Profeet (vrede zij met hem) kwam en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij ad-Dhohr bad nadat de zon haar hoogste stand had verlaten. Daarna keerde hij terug tijdens al-cAssr en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-cAssr bad op het moment dat de schaduw van een voorwerp even lang is als het voorwerp zelf. Daarna keerde hij terug tijdens al-Maghrib en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-Maghrib bad op het moment dat de zon onderging. Daarna keerde hij terug tijdens al-cIshaa’ en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-cIshaa’ bad na het verdwijnen van de rode schemering. Daarna keerde hij terug tijdens al-Fadjr en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-Fadjr bad bij het aanbreken van het daglicht. De volgende dag kwam hij tijdens ad-Dhohr en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij ad-Dhohr bad op het moment dat de schaduw van een voorwerp even lang is als het voorwerp zelf. Daarna keerde hij terug tijdens al-cAssr en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-cAssr bad op het moment dat de schaduw van een voorwerp twee keer zo lang is als het voorwerp zelf. Daarna keerde hij terug tijdens al-Maghrib op dezelfde tijd (als de dag ervoor) zonder daarvan af te wijken. Daarna keerde hij terug voor al-cIshaa’ nadat de helft van de nacht was verstreken. Of hij (Djaabir) zei: “Nadat éénderde deel van de nacht was verstreken.†Daarna keerde hij (Djibriel) terug nadat het daglicht goed was aangebroken en zei: “Sta op en bidt!†Waarop hij al-Fadjr bad. Hij zei: “De tijd van ieder gebed is tussen de (eerder genoemde) twee tijden.â€

(Al-Ierwaa’ van Sheich al-Albaani)
Tirmidhi zei: “Mohammed (Al-Boechari) heeft gezegd: ,,Het beste als het gaat om de tijden (van het gebed) is de overlevering van Djaabir.â€

1. ad-Dhohr
De tijd hiervoor ligt tussen het moment dat de zon haar hoogste stand heeft verlaten en het moment dat de schaduw van een voorwerp even lang is als het voorwerp zelf.

2. al-cAssr
De tijd hiervoor ligt tussen het moment dat de schaduw van een voorwerp even lang is als het voorwerp zelf en de zonsondergang.

3. al-Maghrib
De tijd hiervoor ligt tussen zonsondergang en het moment dat de rode schemering verdwijnt. Dit op basis van de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “De tijd voor de Maghrib loopt door zolang de rode schemering niet is verdwenen.â€

(Al-Ierwaa’ van Sheich al-Albaani)
4. al-cIshaa’
De tijd hiervoor ligt tussen het moment dat de rode schemering verdwijnt en het moment waarop de helft van de nacht is verstreken. Dit op basis van de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “De tijd voor al-cIshaa’ loopt door tot de helft van de nacht.†(Al-Ierwaa’ van Sheich al-Albaani)

5. al-Fadjr
De tijd hiervoor ligt tussen het aanbreken van het daglicht en de zonsopkomst. Dit op basis van de overlevering van de Profeet: “De tijd voor al Fadjr is vanaf het aanbreke van het daglicht tot de zonsopkomst.â€

(Al-Ierwaa’ van Sheich al-Albaani)
 
28 feb 2011
280
4
De tijden waarop het verboden is het gebed te verrichten
cOqbah bin cAamir overlevert: “Er zijn drie tijden waarop de Profeet (vrede zij met hem) ons verbood het gebed te verrichtten of onze doden te begraven; vanaf het moment dat de zon begint op te komen tot na de zonsopkomst, vanaf het moment dat de zon haar hoogste stand heeft bereikt totdat deze daar weer van afwijkt en vanaf het moment dat de zon begint onder te gaan tot na de zonsondergang.†(Moeslim)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft de reden hiervoor verduidelijkt toen hij tegen cAmr bin cAbsah zei: “Verricht het ochtendgebed en onthoudt je vervolgens van het verrichten van het gebed tot na zonsopkomst, want de zon komt op tussen de hoorns van een shaitan. Op dat moment knielen de ongelovigen voor haar (de zon). Daarna mag je weer het gebed verrichten. Voorwaar! Het gebed wordt dan (door engelen) bijgewoond. Wanneer de schaduw van een voorwerp richting het noorden wijst, onthoudt je dan weer van het verrichten van het gebed. Op dat moment wordt het vuur van de Hel aangestoken. Wanneer de schaduw van een voorwerp richting het oosten wijst, verricht dan weer het gebed. Voorwaar, het gebed wordt dan (door engelen) bijgewoond en dit duurt tot al-cAssr. En onthoudt je vervolgens van het verrichten van het gebed tot na zonsondergang, want de zon gaat onder tussen de hoorns van een shaitan. Op dat moment knielen de ongelovigen voor haar (de zon).†(Moeslim)
 
28 feb 2011
280
4
Dit verbod geldt niet voor de volgende tijd en plaats
De uitgezonderde tijdstip is wanneer de zon haar hoogste stand heeft bereikt op vrijdag. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als een man zich op vrijdag wast en zichzelf zoveel mogelijk reinigt en daarna zijn haar met olie insmeert of een geurtje thuis opzet en vervolgens van huis vertrekt en niet tussen twee personen in gaat zitten en daarna zoveel mogelijk gebeden verricht en luistert terwijl de imam preekt, dan zullen hem de zonden tussen deze vrijdag en die daarop vergeven worden.†(al-Boechari)

De Profeet (vrede zij met hem) staat een persoon toe zoveel mogelijk gebeden te verrichten voordat de imam komt. En daarom zei een aantal van de rechtgeleide voorgangers, waaronder cOmar ibn Khattaab en imam Ahmed, dat op het moment dat de imam te voorschijn komt, opgehouden dient te worden met het gebed en op het moment dat de imam met de preek begint, opgehouden dient te worden met praten. De reden van het stoppen met het gebed is het opkomen van de imam en niet het feit dat de zon haar hoogste stand heeft bereikt.

Voor wat betreft de plaats; Allah heeft Mekka geëerd. Het is niet afkeurenswaardig om daar gedurende de verboden tijden het gebed te verrichten. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “O, kinderen van cAbd al-Manaf, weiger niemand die de rondgang om dit huis en het gebed wil verrichten op welk uur van de dag of nacht dan ook.†(Sahih Soenan Ibn Maadjah)

Het zijn de optionele gebeden zonder directe reden die op deze tijden verboden zijn te verrichten. Het is echter toegestaan op deze tijden de gemiste verplichte en naafilah gebeden in te halen. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie een gebed vergeet, dient dit te verrichten op het moment dat hij dit zich herinnert. Dit is de enige boetedoening.â€
(al-Boechari en Moeslim)

Het is ook toegestaan na het verrichten van de woedoe te bidden ongeacht op welke tijdstip dit gebeurt. Dit op basis van de overlevering van Aboe Hoerayrah waarin hij overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) tijdens het ochtendgebed tegen Bilaal zei: “O Bilaal! Vertel mij over de meest geliefde handeling die jij in de naam van de Islam hebt verricht want ik hoorde jouw voetstappen voor mij in al-Djannah?†Hij (Bilaal) zei: “Er is geen daad geliefder bij mij dan dat ik na iedere rituele wassing een bepaald aantal rakcaah bid, ongeacht of dit nu ’s ochtends of ’s avonds is.†(al-Boechari en Moeslim)

Het is ook toegestaan om bij het betreden van de moskee twee rakcaah te bidden. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als iemand van jullie de moskee betreedt, laat hem niet gaan zitten voordat hij twee rakcaah heeft gebeden.†(al-Boechari en Moeslim)

Het verbod op het verrichten van optionele gebeden na de dageraad

Yasaar, de vrijgelaten slaaf van Ibn cOmar, overlevert dat Ibn cOmar hem zag bidden na het aanbreken van de dageraad waarop hij zei: “O Yasaar! Voorwaar de Profeet (vrede zij met hem) kwam op ons af terwijl wij dit gebed verrichtten (na het aanbreken van de dageraad) en zei: ,,Laat de aanwezigen de afwezigen op de hoogte van het volgende brengen: ,,Verricht geen gebed na het aanbreken van de dageraad behalve twee rakcaah.â€
(Sahih Soenan Ibn Maadjah)
Het verbod op het verrichten van optionele gebeden na de Iqaamah[1]

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Als de Iqaamah wordt verricht, zijn geen gebeden toegestaan, behalve het (op dat moment) verplichte (gebed)†(Moeslim)
 
Bovenaan