Koning Mohamed van Marokko houdt Speech!

15 feb 2011
1.185
14
Koning Mohammed de Zesde van Marokko is om 22.00 uur begonnen aan een toespraak waarin hij naar verwachting democratische hervormingen zal aankondigen.Het Britse persbureau Reuters heeft inzage gehad in een ontwerp van de nieuwe grondwet. Daarin zou de macht van de koning grotendeels worden overgeheveld naar de premier, die ook formeel regeringsleider wordt. Volgens Reuters wordt in de nieuwe grondwet ook de scheiding van de rechterlijke, wetgevende en bestuurlijke macht opgenomen.
Benoemingen

Wel zou de koning veel macht houden in militaire en godsdienstige zaken. Ook blijft hij betrokken bij benoemingen van ministers en leden van het nieuwe Constitutionele Hof.Verwacht wordt dat koning Mohammed in zijn toespraak ook een datum noemt voor een referendum waarop over de hervormingen kan worden gestemd.
Demonstraties

In Marokko is de laatste maanden regelmatig gedemonstreerd voor democratische hervormingen. Begin maart had koning Mohammed al gezegd dat hij met "allesomvattende grondwettelijke hervormingen" zou komen.
 
15 feb 2011
1.185
14
De Marokkaanse politieke partijen hebben allen een volledige kopie ontvangen van de hervormde grondwet die door een volksreferendum zal worden gestemd begin juli. De beroemde artikel 19 in zijn definitieve versie is dus eindelijk bekend.


De ontwerp-grondwet bestaat uit een preambule, 180 artikelen en negen secties. De grondwet stelt dat de regerende macht van Marokko een democratische, constitutionele, parlementaire en sociale monarchie is.

Het controversieel artikel 19 is in zijn nieuwe versie in twee delen verdeeld. Volgens het eerste deel is de Koning het staatshoofd, de hoogste vertegenwoordiger en het symbool van de nationale eenheid. Hij waarborgt de continuïteit van de staat.

De koning is de opperste scheidsrechter tussen overheidsinstellingen en zorgt ervoor dat de grondwet wordt gerespecteerd en dat de instellingen juist functioneren.

De vorst moet ook democratische keuzes verdedigen, de vrijheid van burgers, individuen en gemeenschappen en de naleving van internationale verdragen waarborgen.

In deel twee van artikel 19 wordt naar de Koning verwezen als bevelhebber van de gelovigen (Amir Al Mouâminine) en beschermer van de religie en de vrijheid om deze te pratikeren. Hij is tevens voorzitter van de Opperste Wetenschappelijke Raad.

De druk van de islamistische Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (PJD) heeft ervoor gezorgd dat de islam wordt besteed als staatsgodsdienst. De vrijheid van geloof zal dus niet van toepassing zijn in de nieuwe Grondwet.
 
14 jun 2011
106
1
mijne ook. Ik vroeg wat aan hem ging die schreeuwen. Ik ben gelijk weg gerend:$
OEF als mijn lieve paatje schotel kijkt kan hij geen geluid horen!
 
5 feb 2011
8.897
38
hahahahah jaa de mijne ook maar VOORAL als hij ALjazeera kijkt.. staat echt op zn aller hardst ,hij zit bijna IN de tv haha en 1 onafgemaakte zin en je krijgt de hele "SSSSSSSSTttt ja bedankt nu heb ik hem niet gehoord", te horen haha
 
23 mei 2011
1.992
17
De mijne kwam binnen rond 10 voor 10 ofzo, zegt ie van om 22:00 wil ik ff kijken wakha hahaaha
 
30 mrt 2011
3.288
38
haha heel marokko zat gisteren achter de televisie kijkend naar de koning van marokko.. ik begrijp geen arabisch dus begreep er niks van.. maar daarom begon ik op andere dingen te letten.. zijn mooie stoel, de tegels achter hem.. trouwens, hij begint kaal te worden
 
23 mei 2011
1.992
17
haha heel marokko zat gisteren achter de televisie kijkend naar de koning van marokko.. ik begrijp geen arabisch dus begreep er niks van.. maar daarom begon ik op andere dingen te letten.. zijn mooie stoel, de tegels achter hem.. trouwens, hij begint kaal te worden

Grote oorlellen, zoveel aangekomen. Lelijke stoel bedoel je.. maar wel een hele mooie bril.
Begreep stukjes waha, nie alles jammer genoeg.
 
6 feb 2011
13.473
66
Ik heb niet gekeken. En mijn ouders ook niet. Trouwens, op een of andere manier mag ik hem niet. Laat hem dit maar niet lezen, haha .
Anders leef ik morgen niet meer!
 
Bovenaan