10 interessante weetjes over dromen!

13 feb 2011
31
1
1. Je vergeet 90% van je dromen
Binnen vijf minuten na het wakker worden ben je de helft van je dromen vergeten. Binnen tien minuten is 90% weg!

2. Blinde mensen dromen ook
Mensen die blind werden na hun geboorte kunnen gewoon beelden zien in hun dromen. Mensen die blind geboren zijn zien geen beelden, maar hebben dromen die nét zo levendig kunnen zijn, waarbij hun andere zintuigen betrokken zijn:
-geluid
-geur
-aanraking
-emotie

3. Iedereen droomt
Ieder mens droomt (behalve in zeer uitzonderlijke psychische gevallen). Als je denkt dat je niet droomt, dan is dat alleen omdat je ze vergeten bent.


4. In onze dromen zien we alleen gezichten die we al kennen
Ons brein vindt geen nieuwe gezichten uit! In onze dromen zien we echte gezichten van echte mensen - mensen die we gezien hebben in ons leven, maar die je misschien niet kent of herinnert. We zien dagelijks honderden, en in ons leven wel honderdduizenden gezichten, dus we hebben een oneindige voorraad van karakters die ons brein kan gebruiken gedurende onze dromen.


5. Niet iedereen droomt in kleur
Ongeveer 12% van goed ziende mensen droomt alleen maar in zwart-wit. De rest droomt in full color. Studies vanaf 1915 tot 1950 gaven aan dat de meerderheid in zwart-wit droomde, maar deze resultaten begonnen gedurende de jaren '60 te veranderen. Bij mensen onder de 25 is vandaag de dag nog maar 4.4% van de dromen in zwart-wit. Recenter onderzoek geeft aan dat deze veranderende resultaten misschien verbonden zijn aan de omgang van zwart-wit film en -TV naar de 'gekleurde' media.


6. Dromen zijn symbolisch
Als je droomt over een bepaald onderwerp dan gaat de droom meestal eigenlijk niet over dat onderwerp. Dromen spreken in een symbolische taal. Als je een bepaald teken doorkrijgt in je droom, dan heeft die waarschijnlijk een diepere betekenis.


7. Emoties
De meest beleefde emotie tijdens dromen is "angst". Negatieve emoties komen vaker voor dan positieve emoties.

8. Je kunt vier tot zeven dromen hebben in één nacht
Gemiddeld kun je tussen één a twee uur per nacht dromen.

9. Dieren dromen ook
Er zijn veel studies gedaan met dieren, en ze vertonen allemaal dezelfde hersengolven en patronen gedurende de slaap als bij mensen. Kijk maar eens naar een hond die ligt te slapen. De poten maken bewegingen alsof ze rennen en ze maken geluidjes alsof ze in hun droom ergens achteraan zitten.


10. Verlamming

REM slaap (Rapid Eye Movement) is een normaal stadium van de slaap die wordt gekenmerkt door snelle bewegingen van de ogen. De REM slaap bij volwassenen neemt ongeveer 20-25% van de totale slaaptijd in beslag, ongeveer 90-120 minuten van de slaapperiode. Gedurende de REM slaap raakt het lichaam verlamd door een speciaal mechanisme in het brein, die voorkomt dat het lichaam tijdens de droom bewegingen kan maken.
 
S

Samir

Guest
ik vergeet mn dromen altijd :(

maar hoe weten die mensen dat elke mens droomt? zijn ze in een hoofd gekrompen
 
13 feb 2011
31
1
ik vergeet mn dromen altijd :(

maar hoe weten die mensen dat elke mens droomt? zijn ze in een hoofd gekrompen

gekrompen? NIgh gekropen a oewma lie 3iezen? hihii

Maar neen, men heeft daar een speciale apparatuur voor ;)
En daarbij meten ze de reflecties op etcetera ...
 
13 feb 2011
31
1
oud nieuws:p
maar ik heb altijd gekke dromen en dan komen er onbekende in of ik zie hun gezichten niet

Dat laatste komt omdat je deels vergeet en dat eerste stukje zijn mensen die jij weleens zo nu en dan buiten treft/ziet. (Je hoeft ze dus niet te kennen, daarom zijn ze voor jou ook onbekend)
 
6 feb 2011
190
8
dames & heren ,

Denken jullie soms ook van " ik heb een droom gedroomd dat iets betekend' maar je weet niet wat..

ga dan naar walidin.com..daar vind je uitleg van dromen!!!

geweldig..ik voel me nu echt stoer.
 
23 okt 2011
3.236
175
heb al jaren niet gedroomd

en ga me niet vertellen dat ik ze vergeet :p

ik herinner me nog dromen uit de kindertijd
vliegen en zakken vol geld en zo haha
 
Bovenaan