Halloween in Marokko.

-AmazighChick 11 mrt 2011

1. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Het was pas geleden nog Halloween en ik werd doodgegooid met allerlei goedkope horrorfilms. Het standaard beeld van Halloween zijn Amerikaanse kinderen verkleed als een dom monster op zoek naar snoepgoed. Niks engs aan, eerder irritant. Ik bedacht me toen ineens, als je echt Halloween wilt zien, dan moet je niet naar Amerika of waar dan ook, maar naar Marokko gaan.

Als kind ging ik elke zomer standaard twee maanden naar Marokko en de kinderen daar waren pas horror gewend. Elk jaar waren er namelijk van die avonden dat de Marokkaanse kinderen bij mij uit de buurt wilden gaan griezelen. Een vast ritueel in mijn zorgeloze vakantie.

Ik weet niet waar het vandaan komt, misschien volle maan of zo, maar Marokkanen uit Marokko vinden het echt superleuk om een avondje met heerlijke regelrechte horror te komen. Ze genieten er met volle teugen van. Hoe enger hoe beter! Verhalen waar een Nederlandse kleuter een jaar lang van in shock zou zijn, als zijn moeder dat zou voorlezen voor het slapen gaan, gaat er bij Marokkaanse kinderen in als heerlijke koek. Ik ,als Marokkaan uit Nederland, bleek ook niet echt helemaal gewapend te zijn tegen deze verschrikkelijk enge horrorscenario’s.

Het was dan dag nummer eenentwintig van mijn vakantie. Voetballen, zwemmen, in cafés flipperkast of Street Fighter 2 spelen, het liep allemaal gesmeerd zoals het hoorde te gaan in mijn optiek. Er waren ook van die dagen dat ik nergens zin in had. Dan bleef ik een beetje thuis of met mijn vriendjes uit de buurt lekker hangen voor de deur. Je kent het wel.

Dat laatste gebeurde. We zaten ’s avonds laat met een grote groep bij mij voor de deur gezellig zonnepitten te eten en een beetje te praten over van alles en nog wat. Uit het niets ging het gesprek ineens richting djnoun en allerlei andere occulte zaken. Iets wat je niet zou verwachten van kinderen van die leeftijd. Ik was de enige uit Europa en totaal niet echt gewend aan deze volwassen praat. De groep wist dat natuurlijk ook en met een soort van trots confronteerden ze me met dit alles. Ze keken ze me allemaal aan en zeiden plotseling:

‘Wist je dat er geesten in jullie huis wonen?’

Ik zag dat als een grap en begon te lachen. Niemand lachte mee en allemaal keken ze me heel verbaasd aan.

‘Wat lach je? We maken geen grap hoor. In de winter als jullie in Nederland zijn, dan horen we allemaal rare geluiden uit jullie huis komen. Ook als we hier voor de deur zitten, dan gaat de deur soms vanzelf open en dicht.’

Ik wist niet wat ik hoorde en classificeerde dit in eerste instantie als regelrechte prietpraat.

‘Ga weg man, jullie maken een grap. Dat kan helemaal niet, er is niemand hier in de winter. Niemand kan de deur open doen.’

Op dat moment begonnen ze collectief te zweren op alles wat hun lief is.

‘Wollah wel! Vraag maar aan die en die. Iedereen hier in de buurt weet het. Jullie huis is meskouna, algemeen bekend! Een keer zaten we hier ‘s nachts met z’n allen en een man met kamelenpoten en een vrouwenstem deed de deur open. Wij renden allemaal keihard weg. Mijn vader zei ook tegen me dat we niet meer in de buurt van dit huis mochten komen. Er wonen joodse geesten in. Die zijn het ergst namelijk!’

De jongens vertelden mij dit bloedserieus. Ik kon ze nergens betrappen op een lach of iets dat ik zou denken dat ze een grote grap aan het maken waren. Ik hield me zogenaamd groot maar de angst begon me stiekem toch wel te bekruipen.

‘Kijk jullie huis staat heel het jaar leeg, dus het is logisch dat er geesten wonen. Heb je weleens die gekke man gezien die elke dag hier langs loopt met dat scheve gezicht?’

‘Ja, wat is daarmee?’

‘Hij woonde ook in een leeg huis en heeft toen een klap gekregen van Aicha Kandisha. Sindsdien staat zijn gezicht scheef en praat hij in hele rare talen. Niemand verstaat hem meskien.’

Allemaal rare gedachtes gingen door mijn kinderhoofd heen.

‘Waajooow………Zou dit waar zijn? Ik woon toch niet in een spookhuis. Man met kamelenpoten, Aicha Kandisha, joodse geesten, vrouwenstem en ik heb nog zes weken te gaan hier. Ik wil terug naar het veilige Nederland. Daar zijn geen geesten.’

Zo, de missie van mijn vriendjes was geslaagd. Het Marokkaantje uit Nederland scheet kleuren en ze konden met een voldaan gevoel lekker naar huis. Ze verdwenen allemaal in hun veilige huisjes en ik bleef daar alleen achter.

Als ik vervolgens naar binnen ging, vond ik alles in mijn huis dood en dood eng. Ik ging opeens op alles letten. Die hoge plafonds, die enge trappen, de lege etages. Ik durfde bijna niks meer. Van een zorgeloze strandvakantie was ik terecht gekomen in een regelrechte Live horrorshow. Als mijn moeder mij in de avond naar de sta7 stuurde om een emmer of wat dan ook te halen, scheet ik duizend kleuren stront. Ik verzon alles om daar niet heen te hoeven gaan. Ik durfde ook niet meer alleen te slapen in een kamer. Als ik in slaap probeerde te vallen, zag ik in alles een geest. In Marokko hoor je ‘s nachts ook allemaal rare geluiden waarvan je niet echt precies waar ze vandaan komen. Geluid van een emmer die omvalt of een kraan die druppelt. Daar trek je je normaal gesproken weinig van aan, maar nu zat ik alles te checken en hoopte ik eigenlijk dat het zo snel mogelijk ochtend werd. De zwerfhonden en katten maakten het plaatje compleet met hun enge geluiden. Elke nacht werd een regelrechte ramp.

Als ik vervolgens tegen mijn moeder zei dat de jongens uit de buurt mij vertelden dat het in ons huis spookt, kreeg ik gelijk goed op mijn flikker.

‘A domme ezel, ze maken je bang omdat je uit Nederland komt. Ga spelen ga, laat me met rust.’

De relativerende toon van mijn moeder gaf me dan toch een veilig gevoel. De dagen erna dacht ik er niet meer zoveel aan en hervatte ik mijn normale zonnige vakantie. Maar de angst verdween toch niet helemaal als ik ’s nachts alleen op de derde etage was. Stel je eens voor dat de man met de kamelenpoten nou echt ineens voor me stond? De jongens uit de buurt moeten zich echt doodgelachen hebben.

‘Die Hollandse koe gelooft ook alles!’

2. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
  3. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
  4. Heb jij dit zelf meegemaakt of iemand anders?

Up ;nijn;

5. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Upss..

Deel Deze Pagina