Marokkanen surfen het liefst naar MSN

Salima 13 sep 2011

  1. MAROKKANEN SURFEN HET LIEFST NAAR MSN
    TEKST ELSBETH EILANDER BEELD EVALIEN LANG
    De urban hype is in volle gang, in de media word je met termen als ‘bling bling’ en ‘pimp’ om de oren geslagen. Onderzoek naar het mediagebruik van de trendsetter in deze, de allochtone randstedelijke jongere, is echter nog weinig gedaan. Waar is deze doelgroep te vinden en waarom? Op een aparte cultuurgebonden site als Lokum.nl, of gewoon op MSN? En hoe ziet hun mediagebruik er uit?

    Uit het Minderheden Onderzoek (MOA) 2005, een rapport met strategische wervingsinformatie over de TMSA-doelgroepen (Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen) van de Intelligence Group, blijkt uit bereikcijfers van een aantal jongerensites dat de best bezochte sites bij deze doelgroep toch de algemene sites zijn als Hotmail, Google, Nu.nl en MSN.nl. Zo heeft Hotmail.com een bereik van 37 procent onder allochtone jongeren van 15-20 jaar, de Marokkaanse communitysite ********** eindigt in die groep op vijf procent en heeft daarmee van alle cultuurgebonden sites het hoogste bereik. Opmerkelijk: de website Partypeeps2000.com, met een erg hoog bling bling-gehalte, staat op een tiende plek met zeven procent bereik bij de hele TMSAdoelgroep, en 14 procent bij de doelgroep 15-20 jaar. Vooral Surinaamse en Antilliaanse jongeren weten de site te waarderen. De eerste vacaturesite, die van het CWI (Werk.nl) bevindt zich op nummer 9. De cijfers geven aan dat allochtonen in eerste instantie liever naar bekende, nationale sites surfen dan naar cultuurspecifieke niche sites. En dat is eigenlijk heel urban: je identiteit valt niet meer zoals vroeger onder één (jongeren)doelgroep, maar vormt een verzameling van wel vier of vijf culturen en muziekstromingen. Media-uitgevers die aan de multiculturele vraag gehoor geven, kunnen dus rekenen op veel belangstelling, ook die van allochtonen.

    Willem Stegeman, directeur van FunX.nl, is verbaasd door de cijfers: ‘Ik vind de cijfers in sommige opzichten verassend. Bij de internetsites kan het bereik van MSN niet kloppen, dit zou met afstand de nummer 1-site moeten zijn.’ Hij haalt een bereiksonderzoek van InterviewNSS aan: ‘De positie van Funx.nl vind ik tegenvallend, wij weten dat we met onze website 160.000 unieke bezoekers per maand trekken. TMF (700.000 unieke bezoekers per maand) bijvoorbeeld is ook veel groter dan uit de cijfers van de Intelligence Group blijkt.’

    Geen allochtone insteek

    Volgens Nalini Hirasingh, directeur van het Rotterdamse media-adviesbureau Etnomedia en exploitant van een aantal bekende cultuurgebonden sites als Lokum.nl, Maghreb.nl en Waterkant.net (oftewel Suriname.nl), is het onderzoek van Intelligence Group redelijk eenzijdig te noemen. ‘Je moet voorzichtiger zijn in je vraag- stelling. Een vraag van Intelligence Group was bijvoorbeeld: “Noem twee sites die je veel bezoekt†. Zo vallen er direct al veel sites af.’

    Volgens Hirasingh zijn allochtone jongeren zeker geïnteresseerd in traditionele media en online media die zich richten op een groot bereik, maar willen ze zich wel kunnen herkennen. Bij MSN en Nu.nl lijkt dat dus te lukken, de traditionele media laten het hier echter liggen.

    Zo geven landelijke dagbladen volgens haar onvoldoende ruimte aan allochtonen. ‘Qua onderwerpskeuze en insteek scoren ze onvoldoende. Allochtonen lezen op dit punt liever cultuurgebonden media.’ Het Rotterdams dagblad vormt volgens Hirasingh een positieve uitzondering, deze krant gaf bijvoorbeeld veel aandacht aan de gevolgen die een zware aardbeving in Turkije had op de levens van de Turkse familieleden in Nederland. Hirasingh: ‘En radioen televisiestations mogen ook wel eens een keertje aandacht schenken aan zangers uit Marokko of Turkije. Het is altijd maar Marco Borsato, alhoewel Nederland 3 lees NPS wel eens goede programma's uitzendt, denk aan ‘Rayman is laat’.

    De meeste mainstream media laten het echter afweten, ook de radiostations bereiken de allochtone doelgroep nauwelijks: zes op de tien Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen luisteren nooit naar radio. De groep die wel luistert, doet dat gemiddeld 97 minuten per dag.

    Dat is beduidend minder dan de 217 minuten van andere Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van marketingadviesbureau Foquz Etnomarketing. Alleen Radio538, FunX en Sky Radio kunnen bij de vier allochtone doelgroepen op een stabiele luistergroep van meer dan tien procent rekenen. Naar Radio 2 (twee procent) en Radio 4 (een procent) wordt het minst geluisterd. Allochtonen luisteren aan de andere kant ook nauwelijks naar de speciale programma's die voor hen worden gemaakt op 747 AM. Gemiddeld luistert zes procent hiernaar. De programma's voor allochtonen op de lokale omroepen doen het met acht procent iets beter.

    Stegeman: ‘Bij de radio is dit een bevestiging voor FunX van het Interview-NSS onderzoek. Bij Interview komen wij zelfs nog een beetje beter uit in allochtone groepen.

    Het beeld onder alle jongeren is grofweg (13-35 j); Radio 538, FunX en Sky in de randstad.’

    Interactiviteit telt

    Daarnaast vallen uit het Intelligence Group-onderzoek de sites met het hoogste bereik op door hun hoge interactieve gehalte. Hotmail, Google en MSN zijn sites waar je actief bezig moet zijn, met mailen, zoeken en msn-en. Alleen Nu.nl valt hier uit de toon.

    Cultuurgebonden sites zijn volgens Nalini juist populair door hun laagdrempeligheid en de mogelijkheid om te discussiëren en te chatten. ‘De portals kun je beschouwen als thuishaven voor de bezoekers, maar ook veel Nederlanders halen informatie uit de sites. Suriname.nl (met een brede doelgroep van 15 tot 60 jaar) heeft een eigen (betaalde) correspondent. De site is een belangrijke nieuwsbron, omdat het vrijwel onmogelijk is om hier Surinaamse televisie te ontvangen. Veel journalisten gebruiken de portal dan ook vaak als bron.’

    Internet wordt volgens haar intensief gebruikt door allochtone jongeren. ‘Het medium wordt vooral actief ingezet om contacten te leggen en nieuws te lezen.’ Volgens onderzoek van Foquz Etnomarketing besteden Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen van 20-45 jaar gemiddeld 7,8 uur aan internet. Dat is een uur meer dan Nederlanders in dezelfde leeftijdsgroep (cijfers uit 2004).

    Volgens Hirasingh moeten adverteerders in hun communicatie niet alleen letten op bereik, maar ook focussen op interactiviteit.‘Intermediair gebruikte de portal Mahgreb.nl onlangs voor een artikel over allochtonen op de arbeidsmarkt. Mensen konden discussiëren op het forum en aan de hand van die gesprekken is het stuk geschreven. Ook de overheid gebruikte het forum als platform voor een discussie over de identificatieplicht. Ook al zou de discussie negatief uitpakken, de mensen zouden op deze manier wel heel erg met het onderwerp bezig zijn. Een banner zou dat nooit voor elkaar kunnen krijgen.’ Hetzelfde verhaal voor de Luchtmacht: ‘Die maken voor hun werving gebruik van fora en opiniepolls (‘Allochtonen bij de luchtmacht, wat vind jij ervan?’). De campagne wordt op deze wijze subtiel in de geest ingeprent.’

    What's in it for me?

    Zonder interactiviteit wordt het tamelijk lastig om de urban-jongere, of jongeren in het algemeen, te bereiken. Kan het nog, eenrich- tingsverkeer? Stegeman: ‘Dat lijkt me niet verstandig meer. Gesloten formules marginaliseren zichzelf, open merken daarentegen kunnen zelfs zonder marketing groot worden.’ Hij licht de nieuwe rol van media toe: ‘Wat duidelijk speelt, is een verschuiving van dichtgetikte draaiboekformules naar interactieve (database georiënteerde) formules. De rol van massamedia verschuift naar die van promotor, formules worden afgekaderd. De mediaconsument wil kunnen shoppen en zich er tegenaan bemoeien.’ Hij noemt een aantal zenders en sites die volgens hem goed liggen bij de jeugd: MSN, Kazaa, Nu.nl, fok.nl, TMF, The BOX, 538, Sky, natuurlijk FunX en scholieren.nl. Stegeman: ‘Jongeren willen instant bediend worden, er moet interactiezijn, je moet duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag; what's in it for me. Als deze vraag bij FunX niet goed beantwoord kan worden, dan doen we het niet. FunX is een open merk, wij willen dagelijks input van ons publiek om de programmering te sturen. Doordat we de input serieus nemen en geen beltegoed wegzuigen, worden we vertrouwd door ons publiek.’

    Hebben urban jongeren nog wel iets met traditionele media? Stegeman: ‘Tuurlijk wel, in de mediamix zijn alleen wel nieuwe distributieplatforms geïntroduceerd zoals telefoons en vooral internet. Naar mijn smaak is internet nu ook toe aan volwassenwording voor de klassieke mediabedrijven (print, rtv). De rol van het massamedium verschuift verder naar merklading en het verzorgen van orde in de chaos, vooral op het internet. Met de beweging naar misschien wel 200 Nederlandstalige digitale tv-kanalen en radiostations worden de merkbelevingen steeds meer omlijnd.’

    Welke adverteerders begrijpen de urban doelgroep? Stegeman: ‘Welke beginnen het te begrijpen, kun je beter zeggen. Adverteerders die zich goed verdiepen in de nieuwe jongerenculturen zijn bijvoorbeeld Rabo Bank, Coca Cola, KPN, de overheid (RvD). En welke adverteerders hebben het (nog steeds) niet begrepen?

    ‘Nu moet ik uitkijken wat ik zeg. Vodafone, Unilever, Hennes en Mauritz’

    BUREAUS MET EEN SPECIALISME IN CULTUURGEBONDEN MEDIA EN ETNOEN DIVERSITYMARKETING:

    Etnomedia EtnoMedia etnomarketing | allochtonen en media, allochtonen op internet

    Foquz Etnomarketing Foquz Etnomarketing

    Transcity www.transcity.nl

    Centrum voor EtnoMarketing NCB / KHAN ® MCM www.ncbnet.nl

    El Mundo Welkom bij El Mundo, de wereld van marketing & communicatie

    Crossnotions hwww.crossno tions.nl/

    Mex-it Restaurant Business Supplies

    MCA Communicatie MCA Communicatie: het kleurrijke communicatiebureau!

    Achkar Consultancy www.achkarconsultancy.nl/Sacan Consultancy Sacan.nl

    HOE BEREIK JE DE URBAN JONGERE

    Blijf goed op de hoogte van ontwikkelingen en trends;

    De urban doelgroep heeft een multiculturele inslag en telt meerdere muziekstromingen. Beperk je dus niet tot een bepaalde subgroep;

    Let goed op insteek en je taalgebruik, content is key; Maak het interessant genoeg om te blijven lezen/kijken/luisteren;

    Wees interactief, maar wees ook vooral transparant. Doe wat met de input van de doelgroep;

    Neem je doelgroep serieus. Als je tekens en boodschappen negeert, word je er hard op afgerekend.
     
  2. Bebba7

    Bebba7

    38
    1
    0
    Zo te zien ben jij de slimste hier, zo op t eerste oog:p
     
  3. -AmazighChick

    -AmazighChick Populair

    13.482
    70
    0
    Hahaha ja klopt Bebba7, Salima is echt een nieuwsmeisje. Bedakt Salimaaaaaa!
     
  4. haha ik surf nooit op msn. is nu verleden tijd. iedereen gebruikt nu bb
     
  5. -AmazighChick

    -AmazighChick Populair

    13.482
    70
    0
    bb haat ik. Het is verslavend en daarom heb ik er ook een eigen afkorting voor gemaakt. bb= Belachelijke Bullshit.
     

Deel Deze Pagina