Meest gestelde vragen over Roqya (roqiya)

latifa-arif 29 mei 2011

  1. Hoe werken het Boze Oog en Hasad?

    Hoe het Boze Oog en Al-Hasad precies werken is geen bewijs voor, het
    betreft een zaak van het ongeziene, er zijn bepaalde geleerden die hun
    ijtihad en verhalen van mensen in de praktijk hebben gebruikt om er een
    uitleg van te geven.
    Al-Haafid ibn Hajr Al-‘Asqalani zegt:
    Als er verschillende mensen bijelkaar zijn, dan kan het zijn dat door 1 van
    hen gif van het oog van de ‘Aaien(gever van het boze oog) door de lucht
    naar het lichaam van de ma’joon(slachtoffer van het boze oog) gaat, en het
    is overgeleverd van een aantal gevers van het Boos Oog dat zij zeiden:
    “Als ik iets zag wat ik mooi vond, kwam er hitte uit mijn oogâ€(Fath Al-
    Baari 200/10)
    Dit is ook de uitleg die Ibn Al-Qayyim eraan gaf in het werk Al-Badaaie’
    Al-Tafseer 5/414-415.
    Omdat dit een zaak betreft waarover geen duidelijk teksten in de Koran
    noch de Sunnah zijn, dient een persoon hier niet teveel op in te gaan, ik
    heb de teksten van deze geleerden aangehaald om een bepaald beeld te
    krijgen over het Boze Oog, het beeld van het gif komt overeen met de
    praktijk, omdat vaak wanneer een persoon geneest van het Boze Oog er
    vieze pus uit zijn lichaam kan komen, dat was het gif wat dus in het
    lichaam is gegaan door het Boze Oog, dit gif kan uiteindelijk 3 zaken
    veroorzaken;

    1: De dood
    2: Een ziekte of aandoening zoals verlamming, blindheid, niet meer
    kunnen praten enz.
    3: Bezetenheid, de Djinn kan dan weer dezelfde symptomen veroorzaken
    wat Sihr en Al-Mass kunnen veroorzaken, zoals krankzinnigheid, de dood,
    ziektes enz.


    Wat te doen om het Boze Oog af te weren als men vreest dat men
    wordt geraakt?


    De geleerden van Ahlu Sunnah hebben gesproken over wat een persoon
    dient te doen indien hij vreest dat hijzelf of zijn eigendommen of kinderen
    enz, geraakt worden met het Boze Oog, ik zal hieronder een aantal
    uitspraken neerzetten.
    Shaych ‘Atiya Mohammed Salim(moge ALLAH hem genadig zijn) zegt:
    “En men dient te zeggen wanneer een persoon vrees heeft dat hijzelf of zijn
    eigendommen geraakt worden met het Boze Oog van mensen, door te
    zeggen “Maa Shaa ALLAH, Tabarak ALLAH†zijn stem verheffend zodat
    de persoon waarvoor hij vrees had(dat hij hem zou raken met het Boze
    Oog) hem hoort, of hij verricht de Takbeer overzichzelf en zijn
    eigendommen door te zeggen, Allahu Akbar en dit 3 maal.â€(Al-‘Ain wa
    Roqyah wal Istisfaa minnal Quran wa Sunnah blz 45)
    En Ibn Taymmiyyah(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
    “En Al-Takbeer(het zeggen van ALLAHU Akbar) is in de Shari’a ook een
    manier voor verdediging tegen de Shayateen van onder de mens en de
    Djinn en het Vuur wat voor ons een vijand is… “(Majmoo’ Fatawa 24/229)
    En Shaych Mohammed Al-Ameen Al-Mokhtari Al-Shanqeeti(moge
    ALLAH hem genadig zijn) zegt:
    “ En van de beste beschermingen bij de vrees voor het Boze Oog, is het
    doen van Takbeer 3x bij het vrezen van het Boze Oog(om ermee geraakt te
    worden), want voorwaar ALLAH zal hiermee het Boze Oog afwenden, en
    alle Lof Zij ALLAH.â€(Adwaa Al-Bayaan 9/ 650-651)


    27.1 Het oordeel over het geld vragen voor Roqyah.

    Antwoord:
    Over het vragen en ontvangen van geld voor Roqyah hebben de geleerden
    verschillende uitspraken gedaan, over het algemeen kunnen we zeggen dat
    het toegestaan is om geld te vragen en te ontvangen, er zijn hieromtrent
    wel regelgevingen, ik zal wat uitspraken plaatsen insha ALLAH.
    Het is overgeleverd van Abu Sa’eed(moge ALLAH tevreden met hem zijn)
    dat hij zei:
    “Een groep van de metgezellen van de Profeet(vrede zij met hem) waren
    op reis, en reisden door totdat zij bij een stam van 1 van de Arabische
    stammen kwamen. Ze vroegen om hun gastvrijheid, maar zij weigerden.
    De stamhoofd van de stam was gestoken door door een schorpioen en ze
    probeerden alles om hem te helpen maar niks helpte. Sommigen van hen
    zeiden, ‘waarom ga je niet naar die mensen(de metgezellen) die daar
    gekampeerd staan, misschien vindt je iets bij hen(voor hulp). Dus gingen
    ze naar hen(de metgezellen) toe en zeiden, ‘O mensen, ons stamhoofd is
    gestoken door een schorpioen en we hebben alles geprobeerd maar niets
    heeft geholpen. Kunnen jullie iets voor ons doen? 1 van hen(de
    metgezellen) zei, ‘Ja, bij ALLAH, ik zal Roqyah voor hem reciteren, maar
    bij ALLAH wij hebben om jullie gastvrijheid gevraagd en jullie
    weigerden, dus ik zal niet voor jullie reciteren totdat jullie ons er wat voor
    teruggeven’.
    En dus kwamen ze overeen om een kudde schapen te geven. Daarna ging
    hij(de metgezel) en spuugde(nafth) en reciteerde over hem(het stamhoofd)
    ‘Alhamdullilaahi Rabbil ‘Aalamenâ€(Surah Al-Fatiha).
    Hij(het stamhoofd) stond onmiddellijk op alsof hij los was gemaakt van
    een ketting en begin te lopen en er waren geen tekenen van ziekte meer op
    hem. Ze betaalden hen wat ze overeenkwamen.
    Sommige van hen(de metgezellen) stelden voor om hetgene wat ze hebben
    verdiend(de schapen) onderling te verdelen, maar degene die de Roqyah
    uitvoerde zei, ‘Verdeel ze niet totdat we naar de Profeet(vrede zij met hem)
    gaan en hem vertellen wat er is gebeurd, we zullen dan wachten om te
    kijken wat hij(vrede zij met hem) ons verteld.
    En dus gingen zij naar de Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem)
    en vertelden hem wat er was gebeurd. De Boodschapper van
    ALLAH(vrede zij met hem) vroeg, ‘Hoe wist je dat het(Al-Fatiha) een
    Roqyah was? En daarna zij hij(vrede zij met hem) jullie hebben juist
    gehandeld. Verdeel het(de schapen) en geef mij ook een deel.’
    En de Boodschapper(vrede zij met hem) lachtte.â€(Bukhari nr 2156 en
    Muslim nr 2201)
    Imam Al-Nawawi(moge ALLAH hem genadig zijn) zegt over
    bovenstaande hadith:
    “En dit is het bewijs dat het toegestaan is om betaling te ontvangen bij het
    uitvoeren van Roqyah met Al-Fatiha, en het is halal en er bevinden zich
    geen afkeurenswaardigheden in…(Shar Saheeh Muslim 13,14,15/356)
    Imam Ibn Qayyim Al-Jawzi(moge ALLAH hem genadig zijn) zegt:
    “De 4 Imams en andere dan hen zijn het er overeens dat het toegestaan is
    om betaald te krijgen voor Roqyahâ€.(Fath Al-Baari 4/457)
    Bovenstaan zien we dus de hadith en de uitspraken van 2 grote geleerden
    waaruit blijkt dat de inkomsten uit Roqyah toegestaan zijn, toch zijn hier
    wat punten meegemoeid:
    - Als iemand het omwille van ALLAH doet is dit beter.
    - Een deel van de geleerden staat het toe om betaald te krijgen als er
    genezing volgt van ALLAH door de Roqyah, zoals ook in de hadith te
    lezen is.
    - Als men om iets vraagt dient dit bescheiden te zijn en niet extreem, vele
    mensen die ziek zijn kunnen zich niet veroorloven om grote bedragen te
    betalen, men doet deze mensen een grote onrecht aan.
    - Het vragen om betaling kan gevaarlijk zijn voor de intentie, de intentie
    van de raaqi kan veranderen van omwille voor ALLAH naar omwille van
    geld.
    - Men dient van Roqyah geen beroep te maken, dit is niet de manier van de
    Profeet(vrede zij met hem), zijn metgezellen en zij die na hen zijn
    gekomen. In deze tijd zie je helaas mensen die Roqyah verrichten en er een
    hele campagne met reclame enz. van hebben gemaakt, dit is een
    vernieuwing in het geloof, zij openen klinieken en verkopen zelfs water
    van de kraan waarover zij gereciteerd hebben voor veel geld.
    Tot slot over dit onderwerp het volgende, en dit gaat eigenlijk over de
    andere partij, namelijk de patiënten. Er zijn veel patiënten die denken dat
    wanneer een raaqi om geld vraagt of een kleine vergoed wil hij meteen een
    tovenaar is, dit is niet zo, men kan boven het bewijs lezen dat het wel
    degelijk toegestaan is.
    Ik ben zelfs mensen tegengekomen die zelfs de reiskosten niet willen
    vergoeden, het kan niet zo zijn dat een persoon(de raaqi) zijn tijd geeft aan
    de patient, zijn leven en gezin op het spel zet(vanwege eventuele
    wraakacties van de Djinn) en daar bovenop nog eens geld uit zijn eigen zak
    gaat betalen voor reiskosten, kruiden en olieen om Roqyah bij mensen te
    doen, dit is natuurlijk idioot.
    En dit dient niet vergeten te worden door de patient en zijn famillieleden,
    het doen van Roqyah is niet eenvoudig, behalve zijn vrije tijd die hij
    besteed aan anderen is er grote risico om zelf geraakt te worden met Sihr of
    Bezetenheid, en dit geldt ook voor zijn gezin, om maar niet te spreken van
    de zware waswaas die een raaqi af en toe te verduren heeft!
     
  2. Algemene symptomen voor Sihr, Bezetenheid, Het Boze Oog en Al-Hasad

    Bovenaan hebben we al kennisgemaakt met de specifieke symptomen van
    bepaalde soorten Sihr, Bezetenheid of het Boze Oog en Al-Hasad, naast
    deze symptomen heb je vele algemene symptomen die bij elk van deze 4
    soorten kan voorkomen, het is daarom soms heel moeilijk om een diagnose
    te stellen over wat een patient precies heeft.
    Onderaan zal ik Insha ALLAH van elke soort(Sihr, Bezetenheid, Boze Oog
    en Al-Hasad) de meest voorkomende symptomen zetten.
    Indien men minimaal 3 van deze symptomen vertoont is het advies om
    Roqyah te gaan doen, dit betekent niet dat iedereen die 3 of meer van deze
    symptomen heeft automatisch bezeten is of dat iemand die ze niet vertoont
    niet bezeten is, maar indien men dit zeker wil weten dient er Roqyah
    gedaan te worden.
    Er zijn vaak mensen die denken dat alleen bezeten mensen Roqyah moeten
    doen, Roqyah is een algemene geneeswijze voor alle lichamlijke,
    psychische en Djinn gerelateerde ziektes en bovendien is het een vorm van
    aanbidding, iemand die de Koraan reciteert of beluisterd is bezig met het
    aanbidden van ALLAH, 2 vliegen in 1 klap dus, en je wordt genezen insha
    ALLAH en je krijgt er ook nog eens betaald voor(hasanat), Verheven is
    ALLAH, de Meest Barmhartige.
    12.1 Symptomen van Sihr
    - Plotselinge verandering in de aard van de mens, van liefde naar haat, van
    vrolijk naar depressief, van blij naar boos enz.
    - Heel snel boos en agressief worden.
    - Pijn in de baarmoeder.
    - Pijn in de onderrug.
    - Er komt een stinkende geur af van de patient, vooral uit zijn mond,
    hoofdhuid en andere delen op het lichaam, en het maakt niet uit of deze
    persoon zich goed wast met water en zeep, de geur komt daarna dezelfde
    dag weer terug.
    - Het zomaar rare dingen zeggen en doen zonder deze werkelijk te willen
    en vaak heel veel spijt hebben na dit.
    De volgende symptomen kunnen zich tijdens de Roqyah voordoen:
    - Benauwd gevoel en de patient vindt de Roqyah heel saai.
    - De patient begint zomaar uit het niets te huilen, en weet zelf niet waarom,
    vooral bij het reciteren van verzen over Sihr.
    - De patient wil tijdens de Roqyah slapen, terwijl hij volkomen uitgerust is.
    - De patient heeft rare uitstekende vormen op zijn lichaam vooral op het
    gezicht en buik, deze symptoom kan trouwens ook na de recitatie gewoon
    aanblijven.
    - De Djinn die het lichaam binnen is getreden door Sihr houdt het langer
    vol door zich niet te laten zien zoals een Djinn van Bezetenheid.
    - Heel erg knipperen met de ogen.
    - Misselijkheid of pijn in de buik, vaak ook gepaard met neiging om over
    te geven vooral na het drinken van Roqyahwater en veel boeren.
    - De patient gaat zomaar irritant lachen tegen de raaqi, zonder dat hij het
    zelf weet waarom.
    De volgende symptomen zijn voor Sihr die gegeten of gedronken, Sihr Al-
    Ma’kul wa’l Masrub, deze Sihr komt vaak voor,en is zeer geliefd bij de
    tovenaars in Marokko.
    - Pijn in de buik zonder medische oorzaak.
    - Misselijkheid, dit gebeurt vooral bij Sihr die net is toegepast, de
    misselijkheid neemt af dermate de Sihr langer in het lichaam zit, omdat de
    Sihr dan verspreid wordt over het hele lichaam.
    - Veel lucht in de buik.
    - Het gevoel dat er een bal zit in je buik die beweegt, dit gebeurt vooral
    tijdens de Roqyah.
    - Stinkende lucht komt uit de mond, vooral tijdens de Roqyah.
    - Geen zin hebben om te eten(niet bij alle gevallen).
    - Slecht kunnen zien zonder medische oorzaak.
    - Langdurige obstipatie(niet bij alle gevallen).
    - Tijdens de Roqyah lijkt het gezicht van de patient wat zwarter en
    donkerder te worden, ook heeft de patient veel pijn in de onderrug wat erop
    kan duiden dat er Sihr zit in de endeldarm, het is zo dat bij deze soort Sihr,
    alle plekken waarn men pijn voelt er op die plaats Sihr aanwezig kan zijn,
    daarom is het aangeraden om op die plekken hijamah te doen, wel door een
    ervaren persoon.
    - De patient vindt het zeer irriterent als iemand hem aanraakt op een plek
    waar de Sihr in het lichaam zit
    - Patient heeft het heel benauwd en kan niet goed ademen, zodat men zou
    denken dat hij astma of bronchitis heeft, alleen is dit na medisch onderzoek
    niet zo.
    - Opgezwollen handen en voeten, die ook pijn doen, vaak worden deze
    delen ook blauw/paars, dit is een teken dat er door deze delen opeens met
    grote kracht Sihr doorstroomt.
    - Zwaar wordende delen van het lichaam vooral de schouders.


    12.2 Symptomen van Bezetenheid(Al-Mass)

    - Benauwdheid en druk op de borst.
    - Het haten om gemeenschap te hebben, en om te werken en studeren.
    - Hevige en plotselinge hartkloppingen.
    - Soms voelt het lichaam verlamd aan, of koud van binnen en ook maakt
    het lichaam plotselinge bewegingen en trillingen zonder dat men dat
    eigenlijk wil.
    - Het horen van stemmen van bekende mensen en onbekende mensen
    terwijl de mensen die naast je zitten helemaal niks horen.
    - Abnormale vergeetachtigheid.
    - Het ruiken van vreemde en onaangename geuren terwijl mensen die in de
    buurt zitten dit niet ruiken.
    - Soms krijgt men het heel warm opeens of juist heel koud en vooral aan de
    uiteinden van het lichaam zoals de vingers en tenen.
    - Soms gaat men huilen zonder reden en vooral net voor en na almaghreb(
    zonsondergang).
    - Men is vaak nerveus en wordt heel snel boos, dit gaat vaak gepaard met
    een hoofdpijn die zich voortbeweegt in het hoofd, en op verschillende
    plaatsen komt, wanneer men zich wast met Roqyahwater gaat de hoofdpijn
    met de wil van ALLAH weg maar komt later weer terug.

    12.3 Symptomen van Al-‘ain(Boze Oog) en Al-Hasad(Afgunst)

    - Men is vaak versuft en heeft zin om te slapen
    - Men houdt ervan om zich heel veel te rekken als men wakker wordt van
    het slapen.
    - Verlamdheid ergens op het lichaam.
    - Men zweet vaak op het voorhoofd en op de rug.
    - Misselijk worden zonder reden en overgeven.
    - Buikkrampen en diaree.
    - Vaak spugen.
    - Tijdens de Roqyah moet men veel boeren en krijgt men oprispingen uit
    de maag.
    - Soms krijgt men gewoon zin om te huilen.
    - Delen van het lichaam worden koud.
    - Tintelingen in delen van het lichaam.
    - Veel jeuk op het lichaam.
    - Snel kloppend hart.
    - Hoge temperatuur in het lichaam en soms gaat dit gepaard met haaruitval.
    - Het veel knipperen met de ogen en veel aan je ogen wrijven.
    - Het dromen of zich verbeelden dat een oog of ogen je aanstaren.
    - Als men geraakt is met het Boze Oog en bezeten word daardoor, dan
    moet men tijdens het reciteren van Roqyah veel gapen, ook zijn er veel
    symptomen van Al-Mass die gelden voor het Boze Oog.
    - Veel gapen tijdens de Roqyah ook gepaard met betraande ogen, wanneer
    er geen Roqyah is, is dit niet het geval.
    - hoofdpijn.
    - Gelig gezicht of een zwarte vlek op het gezicht of ergens op het lichaam.
    - Veel zweten en plassen.
    - Geen zin om te eten.
    - Krijgt het heel warm ook al is het koud en ook andersom.
    - Pijn in de onderrug en zware geblokkeerde schouders.
    - Druk op de borst die gepaard gaat met overdreven gehuil zonder reden.
    - Depressief, weinig praten en lachen en men denkt slecht over het leven en
    wenst de dood.
    - Sterke emoties, abnormale woede en veel psychische klachten zoals
    desillusie en veel angst.
    - Moeilijk om lang te staan of lange afstanden te lopen of om zwaar werk
    te doen.
    - Vergeetachtigheid en slaap bij het lezen van de Koraan of het bezig zijn
    met studeren.
    - Moeilijk kunnen slapen.
    - Bepaalde huidziektes en vlekken op de huid zonder medische oorzaak,
    zoals eczeem en dergelijke.


    12.4 Manieren om te ontdekken wat je hebt

    Zoals we net al hebben gezien bij de symptomen is het zeer moeilijk om te
    weten of iemand nou Sihr, Bezetenheid of het Boze Oog heeft, dit omdat
    de symptomen veel op elkaar lijken en dezelfde symptomen ook bij de
    andere varianten voorkomen, bijvoorbeeld iemand die door Sihr bezeten
    raakt, kan dezelfde symptomen hebben als Al-Mass.
    Toch hebben de geleerden en specialisten door de jaren heen na veel
    oefening in de praktijk, bepaalde manieren gevonden om te ontdekken wat
    iemand heeft, het is niet in alle gevallen raak, maar heel vaak klopt het wel.
    Ik zal Insha ALLAH een aantal van deze manieren hier onder zetten zodat
    men toch de gepaste Roqyah voor zichzelf kan doen wat met de klachten te
    maken heeft.
    1. Al-Mass oftewel Bezetenheid:
    Laat de patient de volgende verzen in zijn handpalmen reciteren
    Surah Ibrahim vers 42 tot eind.

    De patient dient nu naar zijn hand palmen te kijken en er kunnen 4 zaken
    gebeuren die duiden dat er grote kans is dat men bezeten is.
    - Je bent niet in staat om goed met je ogen te focussen op je handpalmen,
    en je ziet bepaalde flitsen en dingen flikkeren, dit kan ook gepaard gaan
    met ogen die warm en wat pijnig aanvoelen.
    - Duizeligheid of plotselinge hoofdpijn
    - De handpalmen krijgen een rode kleur
    - Je krijgt een warm gevoel in de hoofd


    2. Het Boze Oog:

    Reciteer Surah Al-Falaq in de handpalmen en veeg over het gezicht,
    herhaal dit 20 keer, wanneer men heel erg moet gapen, met wijde mond en
    men kan dit niet tegenhouden dan is deze persoon waarschijnlijk getroffen
    door het Boze Oog, vooral als hij hierbij ook tranende ogen krijgt.

    3. Het Boze Oog:

    Reciteer in je hand de volgende 2 smeekbedes en blaas in je handen en
    veeg over je gezicht. Herhaal dit vaak, als je daarna heel veel moet gapen
    en meestal ook gevolgd door tranen, dan weet je het is het Boze Oog.
    Smeekbede 1:
    A’udhu bi-kalimaatillaahi taammaati min sharri ma khalaq (Ik zoek mijn
    toevlucht in de perfecte woorden van Allah tegen al het kwaad dat Hij
    geschapen heeft)


    Smeekbede 2:

    A’udhu bi-kalimmaatillaahi taammaa min koellie shaytaanien wa haammaa
    wa mien koellie ‘aajnien laamma (Ik zoek toevlucht bij de perfecte
    woorden van Allah tegen elke opstandige shaytaan en beest en tegen elke
    jaloers en boze oog)

    
    4. Sihr:
    De patient dient de volgende verzen met khusoo’en verhefde stem te
    reciteren vers 102 Surah Al-Baqarah en vers 81 Surah Yoonus, herhaal dit
    20 keer.
    Als deze persoon huilt is hij Mashur, als hij pijn krijgt in de buik dan is de
    Sihr Masrub of Ma-kul, als hij iets anders voelt in zijn lichaam dat niet
    normaal is, dan is er grote kans dat deze persoon Mashur is.
    5. Sihr al-Masroeb:
    Lees bovenstaande verzen over Sihr(Surah AL-Baqarah vers 102 en Surah
    Yoonus vers 81 + Ayat Al-Kursi+ Surah Al-Kafiroon+ Surah AL-Falaq
    over een middelmatig glas water en drink ervan en veeg ermee met het
    water over het gezicht.
    Herhaal dit tot 3 keer toe. Als het Sihr Masrub is dan wil de patient
    overgeven en voelt zich misselijk en wellicht pijn in de buik. Ook kan het
    zijn dat hij warmte voelt bij de uiteinden van zijn lichaam, zoals zijn tenen
    en vingers.
    Bovenstaande testjes werken vaak bij mensen, maar soms ook weer niet,
    dit betekent echter niet dat als ze niet werken dat men 100% niks heeft, de
    beste manier om daar achter te komen is dus toch uitgebreid Roqyah doen.

    27.2 Het oordeel over het uitvoeren van Roqyah bij een menstruerende
    vrouw of een persoon in Janabah(grote onreinheid)?


    Antwoord:
    Het is nodig voor de reciteur(qaari) van de Koraan dat hij rituele reinheid
    heeft van de grote onreinheid die Ghusl nodig heeft, zoals Al-
    Janaba(onreinheid na gemeenschap) en Al-Haidh(menstruatie), wat betreft
    de zieke is het beter dat hij/zij ook rein is, maar als de menstuerende vrouw
    ziek wordt en het verergert(haar toestand door de ziekte) dan is het
    toegestaan om tijdens de menstruatie over haar te reciteren, ongeacht of de
    ziekte Bezetenheid, Sihr of het Boze Oog is.(Shaych Ibn Jibreen op zijn
    website fatwa nr 10)
     
  3. 27.3 Het oordeel over het gebruiken van een amulet.

    Antwoord:
    Het is overgeleverd van ‘Uqbah ibn ‘Aamir Al-Juhani dat een groep naar
    de Boodschapper van ALLAH(vrede zij met hem) kwam om hem de eed
    van trouw te geven(Al-Bay’ah).
    Hij accepteerde de eed van 9 van hen en van 1 van hen niet. Ze zeiden, O
    Boodschapper van ALLAH, u heeft de eed van 9 van ons geaccepteerd,
    maar niet van deze(persoon).
    “Hij zei, hij draagt een amulet, de man stopte zijn in zijn shirt en haalde het
    weg, daarna accepteerde hij(vrede zij met hem) zijn eed, hij(vrede zij met
    hem) zei, wie een amulet draagt heeft Shirk gepleegd.â€(Ahmad nr 16969)
    Uit bovenstaande hadeeth blijkt dus het verbod op het dragen van
    amuletten, toch is hierover een meningsverschil bij de geleerden. Er is een
    deel van de geleerden die zeggen dat alle amuletten verboden zijn, en een
    ander deel van de geleerden zegt, alleen Shirk amuletten zijn verboden,
    maar amuletten waarop zich Koranverzen bevinden niet. We zullen een
    aantal van deze uitspraken bekijken.
    Let dus op het meningsverschil gaat dus over de amuletten waarop Koraan
    en de namen en eigenschappen van ALLAH staan, alle geleerden zijn het
    er unaniem overeens dat amuletten met Shirk, Kufr en onleesbare
    symbolen haram zijn en dat het Shirk is!
    Shaych Sulaymaan ibn AbdelWahab zei:
    “Weet dat de geleerden onder de metgezelen en de Tabie’een en zij die na
    hen kwamen verschilden in mening over het ophangen van amuletten die
    alleen woorden van de Koraan of namen en eigenschappen van ALLAH
    bevatten. 1 Groep zij dat het toegestaan is, dit was de mening van
    AbdelALLAH ibn ´Amr ibn Al-‘Aas en anderen.
    Dit was de mening van een overlevering die overlevert is door ‘Aisha
    (moge ALLAH tevreden met haar zijn) en het was de mening van Abu
    Ja’far Al-Baaqir en Ahmad, volgens 1 overlevering.
    Ze interpreteerden de hadeeth (Roqaa, amuletten en liefdesdrankjes zijn
    Shirk) dat het bedoeld was voor amuletten waarin zich woorden van Shirk
    bevonden, maar wat betreft die de woorden van de Koraan of de namen en
    eigenschappen van ALLAH, dan zijn die(volgens hen) net als Roqyah die
    de zelfde woorden gebruikt.
    Ik zeg(Shaych Sulaymaan), dat dit de mening van Ibn Al-Qayyim lijkt te
    zijn.
    Een andere groep zei dat het niet toegestaan is. Dit was de mening van Ibn
    Mas’ood en Ibn ‘Abbas, en het lijkt ook de mening te zijn van Hudaifah,
    ‘Uqbah ibn ‘Aamir en Ibn ‘Akeem. Dit was ook de mening van een groep
    van onder de Tabie’een, inclusief de metgezellen van Ibn Mas’ood en
    Ahmad, volgens 1 overlevering die gekozen werd door de meeste van
    zijn(Imam Ahmad) metgezellen.
    Het was ook de mening van de latere geleerden, die dit en gelijksoortige
    ahadeeth hebben geciteerd als bewijs. De betekenis is dat het algemeen
    bedoeld wordt(het verbod) en dat het(bewijs) geen onderscheid maakt
    tussen amuletten die Koraan bevatten en amuletten die andere dingen(Shirk
    en Kufr) bevatten, integenstelling tot Roqyah waar juist wel onderscheidt
    is. Dit wordt gesteund door het feit dat de metgezellen die de hadeeth
    hebben overgeleverd het begrepen hadden als een algemene
    betekenis(algemeen verbod op amuletten), zoals we boven hebben
    geciteerd van Ibn Mas’ood.
    Abu Dawood overleverde dat ‘Isha ibn Hamza zei: “Ik trad binnen bij
    AbdelALLAH ibn ‘Akeem en zijn gezicht was rood vanwege hoge koorts.
    Ik zei, waarom hang je geen amulet op? Hij zei, We zoeken onze toevlucht
    bij ALLAH tegen dat. De Boodschapper van ALLAH(vrede zij met hem)
    zei: “Wie iets(amulet) op hangt(als bescherming, genezing) zal eraan
    worden overgelaten(op zijn bescherming, en dus geen bescherming van
    ALLAH krijgen)
    Dit meningsverschil onder de geleerden gaat over het ophangen van
    amuletten die Koran of de namen en eigenschappen van ALLAH bevatten
    Dus wat niet te denken over de zaken die later geïntroduceerd werden(in
    het geloof), zoals het doen van spreuken gebruikmakend van de namen van
    Shayateen en anderen en het ophangen van deze dingen, en het zelfs
    gehecht raken aan deze Shayateen en het toevlucht zoeken bij hen, het
    slachten van dieren voor hen, het hen vragen om iets goed en het afweren
    van het slechte, daden die allemaal pure Shirk zijn? Dit is gebruikelijk
    onder vele mensen, behalve hen die ALLAH veilig houdt. Denk na over
    wat de Profeet(vrede zij met hem) zei en wat de gewoontes van de
    metgezellen en de Tabie’een was, en wat de geleerden na hen en anderen
    over dit onderwerp hebben vermeld. Kijk daarna wat er is gebeurd in de
    latere generaties. Het zal duidelijk worden dat de religie van de
    Boodschapper van ALLAH(vrede zij met hem) is, en hoe het nu is
    vervreemd in alle opzichten. En Allah is Degene wiens hulp we zoeken.
    (Tayseer Al-‘Azeez Al-Hameed blz 136-138)
    We zien dus dat er een meningsverschil was, maar zoals de Shaych al zei,
    kijk hoe de eerste generaties hebben geleerd, en hoe wij nu leven. Ook al
    zijn er een aantal metgezellen die amuletten met Koran erop toegestaan
    achtten, wat was hun status met betrekking tot Tawheed? Hun Tawheed
    was volledig, zonder gebreken, dat kan je helaas niet van ons zeggen, en
    dus zijn dit soort amuletten voor ons een deur naar Shirk en Kufr, en het is
    een stelregel in de Shari’a om alle deuren die naar haram leiden af te
    sluiten!


    27.4 Mag de raaqi de vrouw aanraken tijdens de behandeling, zoals
    haar handen, hoofd of ander deel waar de Djinn zich bevindt, net zoals
    een dokter het lichaam aan mag raken?


    Antwoord:
    Het is niet toegestaan voor de raaqi om iets van het lichaam van de vrouw
    aan te raken bij wie hij Roqyah doet, dit is vanwege de fitnah die hieruit
    kan komen, maar hij reciteert over haar zonder haar aan te raken.
    En hierin zit een verschil tussen de behandeling van een raaqi en de
    behandeling van een dokter, omdat een dokter iemand niet kan behandelen
    zonder de delen van het lichaam aan te raken waarvoor de behandeling
    nodig is, dit is tegengesteld aan de raaqi, omdat zijn behandeling bestaat uit
    reciteren(van de Koran) en het blazen(nafth) en het niet noodzakelijk is
    om(het lichaam) aan te raken.(Lajnah Al-Daeemah lil Buhooth Al-‘ilmiyat
    wal ifta- Al-Qawa’eed Al-Muthalaa Li’ilaaz Al-Sar’ wa Sihr wal ‘Ain blz
    75)
    We zien dus hierboven de fatwa die dit verbied, helaas zijn er vele mensen
    die Roqyah verrichten en zich hier niet aan houden, zij beroepen zich op
    het feit dat een dokter ook een vrouw mag aanraken, dit is een zeer zwakke
    beredenering die ook in bovenstaande fatwa teniet is gedaan, maar ook zijn
    deze mensen iets anders vergeten, namelijk dat er duidelijke teksten in de
    Sunnah staan die het verbieden dat een man een vrouw aanraakt die niet tot
    zijn mahramvrouwen behoort.
    Het is overgeleverd van Ma’qal ibn Yasar(moge ALLAH tevreden met
    hem zijn) die zei: De Boodschapper van ALLAH(vrede zij met hem) zei:
    “Als iemand van jullie zou worden geraakt in zijn hoofd met een stalen
    naald zou dit beter voor hem zijn dan dat hij een vrouw aanraakt die niet
    toegestaan is voor hem(niet-mahram).â€(Saheeh Al-Jaami’ nr 5045)
    Het is ongelofelijk dat deze mensen weten van bovenstaande hadith en
    uitspraken van de geleerden en toch nog doorblijven gaan met hun
    praktijken, en ook hun beredenering met wat betreft de vergelijking met
    een dokter geldt niet, de reden is alsvolgt;
    Indien een vrouw naar een arts wil gaan dient zij eerst op zoek te gaan naar
    een vrouwelijke arts, indien er geen vrouwelijke arts is mag zij alleen naar
    een mannelijke arts gaan indien er hier een noodzaak voor is, en dit is een
    stelregel in de Fiqh(nood breekt wet).
    De vrouw zal dus dan naar de dokter gaan, en voor de dokter is het
    noodzakelijk dat hij bepaalde delen van het lichaam aanraakt en zelfs
    bekijkt om zo tot een diagnose te komen, dit in tegenstelling tot de raaqi.
    En zelf bij het kijken en aanraken, mag de dokter het alleen doen op de
    gebieden die direct pijn geven of aanleiding tot pijn geven.
    Verder is het dat de dokter hier met concrete zaken aan het werk is, het is
    een medische ziekte en die kan dus op verschillende manieren getoetst
    worden, zoals doormiddel van rӧntgen en scanapparatuur, bloedafname
    enz.
    Dit is in tegenstelling bij een raaqi, die werkt met ontastbare zaken, zoals
    de Djinn, Sihr en het Boze Oog. Al deze zaken zijn niet tastbaar, zowel met
    de hand als met de ogen, een Djinn kan in het hoofd zitten en daarna
    verplaatsen naar het been of elk ander lichaamsdeel, dient de vrouw zich
    dan tijdens de Roqyah compleet uit te kleden om de Djinn te volgen?
    Vele raaqis die het toestaan om een vrouw aan te raken zeggen dat dit
    effectiefer is bij een behandeling, helaas is het tegengesteld. Een dokter
    raakt de vrouw aan om zodoende een goede diagnose te geven en die weer
    resulteert in een goede afloop(genezing) met de wil van ALLAH, maar bij
    de raaqi zal dit de behandeling juist tegenwerken omdat er zaken in de
    Roqyah zitten die niet toegestaan zijn, namelijk het aanraken van een
    vreemde vrouw.
    Een ander belangrijk punt voor het verbod van het aanraken van vrouwen
    bij de Roqyah is het openen van de deur naar Al-Fasad. Wie weet hoeveel
    mensen al op deze manier zinaa hebben gepleegd, O broeders en zusters,
    de Profeet(vrede zij met hem) heeft het geven van een hand door een man
    aan een vreemde vrouw haram verklaard, hoe zou het dan zitten als er in
    deze vrouw ook nog eens een duivel zit, een duivel die erop getraind is om
    mensen naar de zonde te leiden!
    En ook zijn er vele viezerikken die beweren Roqyah te doen, en Wallahi
    dit heb ik meerdere malen meegemaakt, dat ik Roqyah verricht bij zusters
    en hen vraag of ze eerder Roqyah hebben gedaan en sommige verhalen die
    je dan hoort zijn ongelofelijk, mannen die het lichaam van een vrouw
    betasten, van haar borsten tot zelfs tussen haar benen. De mensen die
    behandeld worden zijn vaak in een shock vanwege de ziekte die hen heeft
    geraakt, en vaak weten ze weinig van Roqyah af, zij leggen hun
    vertrouwen volledig neer bij de raaqi, en wanneer dit een viezerik is
    misbruikt hij dit en mochten ze er wat van zeggen, dan zal hij zich
    beroepen op enkele zwakke fatawa van behandelaars die het goedkeuren
    om vrouwen aan te raken.
    Het moge dus duidelijk zijn dat het niet toegestaan is voor een raaqi om
    een vreemde vrouw aan te raken, of dit nou direct met de hand gebeurd of
    dat er eerst een doek op het lichaam wordt gelegd.


    27.5 Mag de vrouw zich ontbloten tijdens de Roqyah?


    Antwoord:
    Het behoort tot de Sunnah om Roqyah te leren zoals deze voorgeschreven
    staat in de Shari’a, met als doel de moslims tot nut te zijn en deze
    chronische ziektes te behandelen, omdat het Boek van ALLAH een nuttige
    genezing is.
    Maar het is niet toegestaan voor een niet-mahram man om iets van het
    lichaam van een vrouw aan te raken tijdens de Roqyah, en het is niet
    toegestaan om iets van haar lichaam te ontbloten zoals haar borst, nek enz.
    Hij(de raaqi) dient over haar te reciteren zelfs als is ze bedekt, en dit zal
    nuttig zijn ongeacht waar de pijn zich bevindt. Het is ook van de Sunnah
    voor sommige van de zuster die de Koran kunnen lezen om hen te leren
    hoe ze Roqyah moeten doen zodat zij dit kunnen gebruiken om vrouwen te
    helpen. En Allah weet het beste.
    (Al-Lu-lu Al-Makeen min Fataawa ibn Jibreen blz 23)


    27.6 Wat is het oordeel van het schrijven van Koraan op blaadjes met
    saffraan en het laten oplossen in water.


    Antwoord:
    Dit is toegestaan, dat een persoon Koraan opschrijft met een bepaalde inkt
    die toegestaan is om te drinken(zoals Saffraan), en daarna wat hij heeft
    geschreven in het water plaats en dit schudt en ervan drinkt. Sommige van
    de Selef deden dit, ze gebruikten vaten, zoals borden en soortgelijke zaken.
    Als iemand dit doet, dan heeft hij een voorbeeld bij de selef van de eerdere
    generaties in Islam. Hij kan ook als bewijs nemen de algemene betekenis
    van de vers:

    Surah Al-Israa vers 82:

    “En van de Koran openbaren Wij hetgeen een geneesmiddel en een genade is voor de
    gelovigen; doch voor de onrechtvaardigen vergroot het slechts het verlies.â€

    Als een persoon genezing zoekt in de Koraan door deze manier en hierdoor
    nut haalt, dan komt het onder de algemene betekenis van deze vers.
    (Liqa’ Al-Baab Al-Maftooh Ibn ‘Uthaymeen 55/121)
     
  4. 27.7 Het oordeel van het reciteren over grote hoeveelheden
    watertanks.


    Antwoord:
    Zulke zaken zijn niet geldig, en zulke raaqis dienen niet aangemoedigt te
    worden dit te doen. Als men een Royah effectief wil hebben dient het te
    gebeuren op 1 of 2 vaten, en na elke vers die gereciteerd wordt dient
    Nafth(blazen) plaats te vinden in het ene vat en daarna het andere, dus het
    lijkt erop dat de Roqyah niet effectief zal zijn als er op meerdere vaten of
    watertanks wordt gereciteerd zoals is beschreven. Natuurlijk is het
    vanzelfspreken dat zulke Roqyah vaak bedoeld worden om geld te
    verdienen in een bedriegerlijke manier die verboden is.
    (Al-Fatwa Al-Dhahabiyyah fie Roqyah Al-Shar’iah min Ibn Jibreen)


    27.8 Het oordeel van het bezoeken van een sahir of waarzegger zonder
    dat men weet dat het een sahir of waarzegger was, volgens de
    overlevering “Als iemand een waarzegger bezoekt…â€)


    Antwoord:
    Dit oordeel is niet van toepassing pas als men weet dat je een
    waarzegger(of ander gespuis) bezoekt. Maar indien je vraagt om zaken van
    het ongeziene die alleen bekend zijn bij ALLAH, zoals het vragen naar de
    plek waar Sihr begraven is en de tovenaar(die de Sihr heeft gedaan), of
    over iets dat gestolen is, zoals vragen wie de dief is en waar de spullen zijn
    enz, dan moet je geloven dat de gevraagde kennis heeft van het
    ongeziene(anders had je het niet gevraagd). Dit laat zien dat je weet dat de
    gevraagde een waarzegger is en dus is het oordeel(ongelovig worden)
    toepasbaar.
    Als iemand een waarzegger vraagt zonder dat men weet dat het niet
    toegestaan was, dan is hij gevrijwaard vanwege zijn onwetendheid. Ook
    wordt men gevrijwaard als men niet weet dat het een waarzegger is en hem
    ondervraagt over normale zaken, zoals om een huis of de prijs voor iets.
    (Al-Fatwa Al-Dhahabiyyah fie Roqyah Al-Shar’iah min Ibn Jibreen).



    27.10 Het oordeel over het gebruik van bukhoor(wierook) bij een
    Roqyah behandeling.


    En over dit punt verschilden de meningen van de geleerden, insha ALLAH
    hieronder zal ik de uitspraken van de geleerden plaatsen.
    Allereerst de uitspraken dat het toegestaan is:
    De volgende fatwa is te vinden op het cassete bandje genaamd Al-
    Taszeelat Al-‘Asr Al-Islami/ Riadh, nummer van het bandje is 8064, het
    2de bandje kant B. Het is afkomstig uit de lezing genaamd, “Al-Roqaa Al-
    Masroo’ Minha wal Mamnoe’ â€, bij deze lezing waren de volgende
    Shuyookh aanwezig: Shaych Bin Baaz, Shaych Ibrahim Al-Gayth, Shaych
    Abderrahman Al-Hamud en Shaych Saalih Al-Shaych. Deze vraag werd
    beantwoord door Shaych Bin Baaz(moge ALLAH hem genadig zijn.


    Vraag:
    Sommige reciteurs(van de Koraan/Raaqis) schrijven geneesmiddelen voor
    die te koop zijn bij kruideniers en die men op hete kolen moet plaatsen
    waarmee de zieke zichzelf met wierook behandelt en hij gebruikt de
    wierook ook voor het huis, zoals Shabb en andere zaken, dus wat is de
    regelgeving omtrent dit?

    Antwoord:
    Als het nuttig is bevonden dan is er niks mis mee, want de meeste
    geneeskunde is doormiddel van experimenteren.
    Als er iets is wat de mens tot nut kan zijn doormiddel van het
    experimenteren met wierook of smeren(van olieen) of inhaleren van
    middelen enz, als het gebleken is dat het nuttig is dan is er niks mis mee.
    De geneeskunde staat niet vast(qua regels en gebruiken) maar de
    meerderheid van de geneeskunde is doormiddel van experimenteren, wel
    met de voorwaarde dat het niet onrein mag zijn en de voorwaarde dat het
    niet haram mag zijn in de Shari’a. Als het iets toegestaans is(in de shari’a)
    dat men gebruikt en het nuttig is, zoals toegestane zaden dan is er niks mis
    mee of met toegestane vruchten of met bladeren(van planten) en wat
    daarop lijkt waarop geen belemmering(verbod) op staat vanuit de Shari’a.
    De volgende vraag is voorgelegd aan Shaych ibn Jibreen(moge ALLAH
    hem genadig zijn), Shacyh ibn Jibreen heeft moge ALLAH het van hem
    accepteren zeer veel kennis met de moslims gedeeld op het gebied van de
    Roqyah, hij was 1 van de kennisrijkste shuyookh van deze tijd met
    betrekkeing tot de Roqyah. De fatwa is te vinden op de site van de Shaych,
    nr 10220.


    Vraag:

    Wat is de regelgeving voor het gebruiken van wat Al-Haltit wordt
    genoemd en Luban Al-Mar(soort wierook afkomstig van een boom) voor
    een behandeling, want de meeste mensen die lijden aan Al-Mass en Sihr en
    dergelijke gevallen gebruiken deze middelen als bukhoor(wierook) met als
    bedoeling dat het de Shayateen verdrijft en hen laat stikken en het zelfs kan
    lijden naar hen door(van de Shayateen).


    Antwoord:
    Er is niks mis mee met het gebruiken van Al-Haltit en Luban in de
    behandeling, ze komen uit een bomen(planten) die bekend zijn.
    En ze zijn uitgeprobeerd in behandelingen en bekenden( in het veld van
    roqyah) hebben het nut ervan uitgelegd of ze nou gebruikt worden
    doormiddel van het te eten, te ruiken of door bukhoor(wierook) of het
    mengen met andere middelen.
    Wat betreft dat het de Djinn verdrijft, daar weet ik niks van, wel is het dat
    degene die bezeten is niet van rook houdt(om het in te ademen) en vele
    behandelaars(raaqis) gebruiken bukhoor als behandeling met witte
    zwavelsteen waardoor de Djinn wordt lastiggevallen en het lichaam verlaat
    en zelfs kan sterfen. Het is dus 1 van de bewezen geneesmiddelen en
    hetzelfde geldt voor de Luban Al-Mar en Al-Haltit en soortgelijke
    middelen. En Allah weet het beste.
    De uitspraken dat het verboden is:


    Vraag:

    Is het toegestaan om Sabb, kruiden, en blaadjes te gebruiken als wierook
    voor degene die getroffen zijn door het Boze Oog.

    Antwoord:
    Het is niet toegestaan om iemand die getroffen is door het Boze Oog te
    behandelen met wat je hebt genoemd(in de vraag), omdat het niet hoort tot
    de gewoonlijke asbaab voor behandeling.
    En het kan gebruikt worden om de Shayateen van onder de Djinn tevreden
    te stellen en het zoeken van hun help voor genezing, maar dit(het Boze
    Oog) wordt genezen doormiddel van Roqyah Al-Shar’iah en anders dan dit
    wat vermeld staat in de goedgekeurde ahadeeth. En bij ALLAH is het
    succes en Vrede zij met de Profeet van ALLAH, Mohammed en zijn
    famillieleden en metgezellen.
    (Al-Ladjnah Al-Daaimah lil Buhooth Al-‘ilmiyat wal Ifta nr 70 en Mdjalat
    Al-Buhooth Al-Islamiah nr 27/4393)


    Vraag:
    Dezelfde vraag werd gesteld aan Shaych ‘Alee bin Husyan ‘AbdelHamid,
    en hij antwoorde.

    Antwoord:
    En er is geen twijfel over dat het gebruik van bukhoor(bij behandelingen)
    van het werk is van Musa’weedun(kwakzalvers en tovenaars), waarmee zij
    de Djinn en Shayateen oproepen en ze gebruiken dit(de bukhoor) voor deze
    intentie en dit is absoluut niet toegestaan. En voor wat betreft het
    gebruiken van bukhoor met aangename en lekker ruikende geuren en
    andere soorten in een ander gebruik dan deze is het toegestaan.
    (Al-Manhadj Al-Shar’i fie Ithbaat Al-Mass wa Sar’).
    We zien dus dat er grote meningsverschillen zijn omtrent dit onderwerp, en
    beide meningen hebben hun antwoorden goed beredeneerd. Want weet dat
    Al-Bukhoor opzichzelf als deze bestaat uit planten of kruiden die
    toegestaan zijn toegestaan is met concensus van de geleerden, het gaat hier
    om het gebruik van Bukhoor bij een specifieke handeling, namelijk het
    behandelen van iemand met een Djinn gerelateerde ziekte.
    En het gebruiken van Bukhoor in behandelingen is in 2 soorten:
    - De manier die de tovenaars gebruiken en ander gespuis net als zij, en dit
    doen ze door in de meestal gevallen onreine vieze geuren te gebruiken,
    maar zelfs tovenaars gebruiken bij bepaalde betoveringen aangename
    geuren. Bij deze bukhoor reciteren ze diverse duivelsspreuken en roepen de
    Djinn aan.
    - De manier die gebruikt wordt in de toegestane Roqyah en medische
    geneeskunde, door bepaalde toegestane planten en kruiden, waarbij de
    intentie wordt gedaan dat ALLAH geneest en niet de bukhoor en er is ook
    geen intentie dat er Djinn of Shayateen worden opgeroepen. En bij deze
    soort wordt er geen gebruik gemaakt van duivelsspreuken of andere
    onverstaanbare zaken, en deze is de soort waarover er dus een
    meningsverschil heerst.
    En de geleerden die het toegestaan hebben baseren zich op het volgende:
    - De Roqyah en geneeskunde is voor een groot deel gebasseerd op
    uitproberen en experimenteren met de toegestane zaken natuurlijk. Als in
    de praktijk blijkt dat een bepaalde behandeling of kruid effectief is met de
    wil van ALLAH dan is dit toegestaan in de Roqyah.
    En de geleerden die het dus hebben toegestaan gaan uit van de volgende
    overlevering van de Profeet(vrede zij met hem) die in Saheeh Muslim staat
    vermeld, en waarop de Profeet(vrede zij met hem) vroeg aan zijn
    metgezellen die Roqyah deden:
    “Vertel mij over jullie Roqyah, er is niks mis mee met Roqyah waarin zich
    geen Shirk bevindt.â€
    En deze hadeeth van de Profeet(vrede zij met hem), is het bewijs dat
    Roqyah behalve de voorwaarden die we eerder in de handleiding hebben
    vermeld openstaat voor andere zaken en manieren zolang deze geen haram
    handelingen bevatten en waarin zich geen Shirk of Kufr bevindt.
    De geleerden die van oordeel zijn dat het niet toegestaan is, doen dit onder
    de stelregek ‘het sluiten van de deur naar verboden zaken’(Sad Al-
    Daree’ah), dit is ook wat we zien van Shaych ibn Bazz(moge ALLAH hem
    genadig zijn) dat hij in een uitspraak het heeft toegestaan en in een ander
    heeft verboden, en ook de uitspraak van Shaych ‘Alee bin Husyan
    ‘AbdelHamid waarin hij het dus heeft over het verbod van het gebruik van
    Bukhoor, maar later te kennen geeft waarom, namelijk vanwege het
    gebruik ervan met de intentie de Djinn op te roepen en hen tevreden te
    stellen.
    Het is dus een zaak van ichtilaaf en ieder dient voor zichzelf te kiezen wat
    de juiste menig is, wel dienen er een aantal zaken in acht genomen te
    worden wanneer men van mening is dat het toegestaan is, en deze zijn:
    - De bukhoor dient niet zelfstandig gebruikt te worden, het dient door een
    betrouwbare raaqi gedaan te worden en hij dient te beslissen of het in dit
    geval nuttig is.
    - De bukhoor dient te bestaan uit toegestane kruiden en planten, er mag
    niet iets gebruikt worden wat uitzichzelf al haram is.
    - De bukhoor dient niet als behandeling opzichzelf genomen te worden, de
    raaqi kan het als hulpmiddel gebruiken, maar de hoofdbehandeling is de
    Koraan.
    - De intentie die men houdt is dat de bukhoor een sabaab is, en geen
    genezing op zichzelf is en dat ALLAH de genezing brengt, verder mag de
    bukhoor niet gebruikt worden als men gaat geloven dat het de Djinn
    wegjaagt enz.
    En ALLAH weet het beste.


    27.11 Is het voldoende om Surah Al-Baqarah af te laten spelen voor
    bescherming in het huis of moet men het reciteren?


    Vraag:
    Er is een hadith waarin staat dat als een persoon Surah Al-Baqarah reciteert
    in het huis, de Shaytaan niet in staat zal zijn het huis te betreden. Geldt dit
    ook als iemand deze Surah beluistert terwijl deze wordt afgespeeld van een
    audio casette(of cd of ander medium)?

    Antwoord:
    Nee, de recitatie van een audio opname zal niet tot nut zijn(met betrekking
    tot bescherming van het huis). Dit is omdat er in feite niet gezegd kan
    worden dat deze persoon de Koraan heeft gereciteerd, maar het kan gezegd
    worden dat hij een eerdere opname van een recitatie heeft beluisterd.
    Het is hetzelfde als we een Adhaan(oproep tot het gebed) zouden opnemen,
    en als het tijd van het gebed komt spelen wij deze opname af, dit zou niet
    geaccepteerd worden.
    Hetzelfde als we het deden met de Khutbah(preek/lezing) op vrijdag, en op
    de tijd van Al-Djumu’ah(vrijdaggebed) spelen we de Khutbah af via de
    microfoon en op de cassette is te horen: Assalaam Mu’alajkum wa
    Rahmatullahi wa Barakatuhu, en daarna de Muadhin(degene die de adhaan
    doet) die oproept naar het gebed en daarna de imam die de Khutbah
    geeft(alles op een band).
    Zou iets van dit correct en geaccepteerd zijn? Nee dat is het niet! Waarom?
    Omdat dit allemaal beschouwd wordt als een eerdere opname en het is
    hetzelfde als iemand die iets op papier schrijft of een Koraan in zijn huis
    plaatst. Dit neemt niet de plaats in van het reciteren van de Surah. (Liqa
    Baab Al-Maftooh van Shaych Ibn Al-Uthaymeen).


    27.12 Wat is het oordeel over drinken of wassen met water waarover
    de gever van het Boze Oog heeft geblazen of zichzelf in heeft gewassen
    of een kledingstuk in heeft gewassen voor het slachtoffer?



    Shaych ibn Jibreen(moge ALLAH hem genadig zijn) werd gevraagd over
    het oordeel dat sommige mensen die denken dat iemand hen met het Boze
    Oog hebben geraakt, naar deze mensen gaan en hen vragen om in een wat
    water te blazen(nafth) waarna zij dit water laten drinken door het
    slachtoffer van het Boze Oog of hem ermee wassen.


    Antwoord:
    Er is niks mis mee met het reciteren van hen op dit vat en het te gebruiken
    voor het slachtoffer van het Boze Oog, en dit is uitgeprobeerd en is zeer
    effectief gebleken, en wellicht dat hun oorsprong is is geweest de woorden
    van de Profeet(vrede zij met hem) “Als je wordt gevraagd om te wassen,
    was jezelf danâ€. En zoals we kunnen zien in het verhaal van Sahl Ibn
    Haneef, dat als de gever van het Boze Oog over hem(het slachtoffer) blaast
    dan geneest hij met de wil van ALLAH, en dit geldt ook als men bepaalde
    lichaamsdelen wast van de gever van het Boze Oog of zijn kleding.
    (Al Manhal Al-Mu’ayan fie Ithbaat Al-Haqeeqat Al-‘Ain wal Hasad).
     
  5. Was het niet handiger om het gwn in die topic te plaatsen? Ba3da overzichtelijk, alles onder elkaar..

    Want ik zou het nog plaatsen in een word bestand remember? ;o
     
  6. haha ja ik dacht alleen dit hoofdstuk plaatsen, omdat het zo belangrijk is
     
  7. Hahah no prob meis! Is cool hoor :D
     

Deel Deze Pagina