Neppe Marokkanen.

-AmazighChick 11 mrt 2011

1. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Mijn nichten kijken regelmatig een hele vage Nederlandstalige jeugdserie genaamd Spangas. Als ik bij ze thuis ben rond etenstijd en suf op de sedari lig, ontkom ik er niet aan dan dat ik wat mee pik van die bewegende beelden op de achtergrond. Ik heb geen flauw idee waar die serie over gaat, maar elke keer zie ik weer een Marokkaan voorbij huppelen in beeld. Zijn naam in het verhaal is Nasim heb ik begrepen. Als ik die jongen zie, wil ik als medemarokkaan, toch wel even weten wat hij daar precies doet.

Deze jongen speelt een heel vreemd personage. Hij speelt een type Marokkaan, die ik in mijn hele leven nog niet ben tegengekomen. Ik heb veel Marokkanen gezien, maar dit is ongekend. Hij speelt de ideale, perfecte, opgewekte, perfect geïntegreerde, kwieke, vrolijke, spontane Marokkaan die zo ontiegelijk leuk met de Nederlanders meedoet dat het bizarre televisie is geworden. Werkelijk onvoorstelbaar. Ali B kan hier nog zelfs wat van leren.

Wat ik gezien heb van het personage, ziet er zo verschrikkelijk nep uit. Deze perfecte jongen heeft ook de meest vreemde vrienden in de serie. Waar een Marokkaan meestal gewoon met andere Marokkanen omgaat, gaat hij heel tof om met allerlei verschillende type Nederlanders. Niks en niemand gaat hem te ver. Kakkers, skaters, alto’s en zelfs tokkies, niks is Nasim te gek. Een aflevering ging Nasim stappen met een Nederlandse vriend met liefdesproblemen. Twee meiden waren op de kakvriend van Nasim verliefd en hij wist geen keuze te maken tussen de twee. Nasim fungeerde de hele aflevering als schoothondje en slaafje.

‘He, Nasim…..hier heb je geld en ga even voor mij en de meiden wat biertjes halen.’

Nasim rende als een schoothondje naar de bar en heel tof deed hij wat de Nederlander hem vroeg.

Een echte Marokkaan had heel anders gereageerd.

‘Wat zei je daar a kaaskop? Ik wil die flesjes wel in je …… stoppen. Mongool, ga zelf je vieze bier halen voor die vieze ........ van je.’

Maar het kan nog veel erger. Ik kan me zelfs een scene herinneren dat hij zijn eigen moeder probeerde te koppelen aan een Nederlandse leraar.

De moeder van Nasim ging koken voor de leraar. De moeder had niet door dat haar zoon haar probeerde te pimpen en vervolgens zei hij glimlachend tegen de leraar: ‘Mijn moeder kan lekker koken hè? In de hoop dat zijn moeder aantrekkelijker zou worden voor de beste meneer. Dit is toch onvoorstelbaar. Is er dan helemaal niemand binnen Spangas die zegt van, ‘Hé, ik wil niet lullig doen, maar dit is wel een beetje ongeloofwaardig mensen. Zo zijn Marokkanen helemaal niet!’

Waarom verkrachten Nederlandse scriptschrijvers structureel Marokkaanse personages in films en series. Ze nemen qua uiterlijk een hardcore Marokkaan met schapenkrullen en maken van hem een Hollander in het kwadraat.

In de kleuterserie van Shouf Shouf hebben ze hier ook een houtje van. Een van die Marokkanen was zogenaamd jarenlang verliefd op dat Marokkaanse meisje in die serie. Zij wilde, zoals gewoonlijk in Nederlandse series, niks van hem weten en elke keer diste zij hem. Na zo’n dis droop hij weer af om vervolgens op zoek te gaan naar de volgende dis van haar en dit ritueel ging dan wekelijks zo door. Normaal gesproken gaat dat bij Marokkanen dus echt heel anders. Als een Marokkaanse jongen in het openbaar gedist wordt en afgaat bij zijn vrienden dan krijg je vaak toch een hele andere reactie.

‘Tooozzz……hou je bek a vieze ........ vieze bezem. Wat woon je boven dit smerige café, ga je moeder helpen. Denk je dat je wat bent…….je moet niet denken ze3ma ik ben meisje dus………ik sloop jou en heel dit terincafé waar je elke week in zit! En die vieze boerman met zijn praatjes sloop ik ook gelijk erbij.’

Niet dat ik dit gedrag goedkeur. Verre van zelfs, maar het zou al weer een stukje meer geloofwaardiger overkomen dan die rare verzinsels waar ze nu wekelijks mee aankomen. Zelfs de Marokkanen (de meesten), die niet over zouden gaan op schelden of wat dan ook, zouden haar sowieso een dodelijke blik geven en haar vervolgens geen seconde aandacht meer geven.

Waar de Nederlandse scriptschrijvers wel een ster in zijn is als ze Marokkanen dom willen laten overkomen. Dan lukt het ze ineens wel om de Marokkaan zo cliché mogelijk te maken. Dan komt hij te laat wanneer het zomertijd wordt. Dan zijn ze zelfs te dom om in te breken. Kortom, dan worden ze gekraakt tot op het bot.

Ik wil afsluiten met de bekende Boerman uit Shouf Shouf. Boerman maakt elke week racistische opmerkingen tegen drie Marokkanen en elke week slikken ze dit en als toetje in deze serie gaat deze Boerman, op date met een Marokkaanse moeder met een hoofddoek naar het strand. Nederlandse televisie is echt een grote grap. Dan maar slechte films kijken op 2m. Daar zie ik nog een beetje hoe Marokkanen echt zijn.

2. Sara

Sara

6.166
    23
    0
    Whuahahaha AC

Whuahahahah AC Helemaal Gelyk Na Na Na Na Na

3. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
  4. Sara

Sara

6.166
    23
    0
    Upppp

5. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
  6. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
  7. aitwayaghertje

aitwayaghertje Populair

11.264
    93
    0
    nassim is algerijns

8. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    oo wist ik niet.. Hij lijkt sprekend Marokkaans joh.

9. aitwayaghertje

aitwayaghertje Populair

11.264
    93
    0
    haha dat kloptt
    en in de serie zegt hij ook dat hij marokkaans is
    maar hij zelf is allegerijns en die marjana is ook geen marokkaanse;p

10. ja klopt hij is algerijns

11. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Van Marjana geloof ik het wel, zij lijkt meer kaas dan Marokkaans.. Maar Nasim is toch echt apart. :p

12. aitwayaghertje

aitwayaghertje Populair

11.264
    93
    0
    haha ewaa jaa in die serie moet hij wel zo spelen

13. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Hmm, hij is wel handsome..

14. Oumaima

Oumaima Banned Gebanned

2.703
    17
    0
    Hahahahhahahahahhaha gelijk heb je kleintje!!

15. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    hahaha..

Deel Deze Pagina