Hart en hersenen

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Een interessante discussie die ik graag met jullie wil voeren gaat over de relatie tussen hart en hersenen. Maar ik wil het graag op niveau houden!

Vroeger dachten alle mensen namelijk dat mensen voelen en denken met hun hart. Vandaag de dag is gebleken dat een hart alleen het bloed pompt naar de organen die het nodig hebben. En dat we voelen en denken met onze hersenen. Maar nog steeds zijn er veel uitdrukkingen (zowel in het arabisch, berbers als nederlands) die verwijzen naar het hart. Voorbeeld van deze uitdrukkingen zijn: "hij heeft een hart van steen".

Maar ook in de Koran wordt steeds verwezen naar het hart. Zoals in het begin van Surat Baqarah (02/007): "Allah heeft hun harten en oren verzegeld en over hun ogen is een bedekking..." en iets verder in dezelfde surat (02/010): "In hun hart is er een ziekte (twijfel en schijnheiligheid)"

Hoe denken jullie hierover? Heeft een hart wel meer functies dan alleen een pomp? Heeft iemand meer kennis over de relatie/verbinding tussen de hart en hersenen?
 
6 feb 2011
5.829
132
Salaamoe alaykoum

Mijn vraag, wil je een religieuze discussie over deze organen of een medische?

We weten allemaal dat we voelen via signalen die naar onze hersenen gaan zoals bv pijn.

Maar ik weet wel dat ons hart de bron is van onze daden. Naar aanleiding van de woorden van onze profeet vrede zij met hem.

“Werkelijk, in het lichaam is er een vleesklomp. Wanneer deze goed is, dan zal het hele lichaam goed zijn. Wanneer deze slecht is, dan zal het hele lichaam slecht zijn. En dit (de vleesklomp) is het hart.”

Allahoe a3lam.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Salaamoe alaykoum

Mijn vraag, wil je een religieuze discussie over deze organen of een medische?

We weten allemaal dat we voelen via signalen die naar onze hersenen gaan zoals bv pijn.

Maar ik weet wel dat ons hart de bron is van onze daden. Naar aanleiding van de woorden van onze profeet vrede zij met hem.

“Werkelijk, in het lichaam is er een vleesklomp. Wanneer deze goed is, dan zal het hele lichaam goed zijn. Wanneer deze slecht is, dan zal het hele lichaam slecht zijn. En dit (de vleesklomp) is het hart.”

Allahoe a3lam.

Het zou mooi zijn als we zowel een medische als religieuze discussie kunnen voeren. Want als het goed is, zou er een samenhang moeten zijn.

Allereerst vraag ik mij af of er ik de koran verwezen wordt naar de werking van de hersenen? Ik weet dat er veel ayaats bestaan over de harten. Maar kan mij niet herinneren dat er verwezen wordt naar de hersenen of hoofd.

Ik begin bronnen te lezen over de werking van het hart, daarbij vond ik iets interessants. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat mensen die een harttransplantatie hebben gehad (dus een operatie ondergaan hebben waarbij ze een andere hart hebben gekregen van een overleden persoon) vaak van karakter veranderen. Zo was er een voorbeeld van een vegetarische man die was overleden bij een auto-ongeluk. Maar zijn hart werd geplaatst in een lichaam van een andere man, die in kritieke toestand lag in het ziekenhuis. Deze man was een grote liefhebber van McDonalds, maar na de harttransplantatie kon hij geen vlees meer zien. Hij is gaan lijken op de overleden man, wiens hart hij draagt. En zo zijn er nog veel voorbeelden. Ook was er een man die een hart kreeg van een jongen. En sindsdien vertelde zn vrouw dat hij heel speels is geworden en opeens met speelgoed wil spelen. Over deze gebeurtenissen is meer geschreven in het boek: Does changing the heart mean changing personality? A retrospective inquiry on 47 heart transplant patients. Geschreven door: Bunzel, B., et al.

Er zijn dus wel tekenen zichtbaar dat een hart meer is dan alleen een pomp.
 
6 feb 2011
5.829
132
Effe voor de duidelijkheid, ik ben geen theoloog noch een dokter. :haha:

We moeten weten dat wij allemaal geboren zijn als onwetenden. Maar op wel op de fitrah (natuurlijke aanleg) dat er geen god is dan Allah. Het is de opvoeding die je maakt wie je bent.

Daarvoor moet je ook weten dat dus alles begint met kennis. De eerste voorwaarde om de shahada (geloofsgetuigenis) uit te spreken is ilm (kennis).
Bewijs: “Dus weet dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah…” [Soerah Mohammed (47):19]
Het woordje fa'lam (weet) duidt op het vergaren van kennis.
Hieruit kan je opmaken dat we onze hersenen moeten gebruiken. Elk persoon is geboren met een weldenkend vermogen. Ook hier vraagt Allah telkens tegens de mensheid "a falaa ta'qiloen?" (Denken jullie dan niet na)

Surat al baqarah vers 164, zegt Hij dat Hij tekenen laat zien voor de mensen die denken. Heb alleen de Engelse vertaling gevonden.

"Indeed, in the creation of the heavens and earth, and the alternation of the night and the day, and the [great] ships which sail through the sea with that which benefits people, and what Allah has sent down from the heavens of rain, giving life thereby to the earth after its lifelessness and dispersing therein every [kind of] moving creature, and [His] directing of the winds and the clouds controlled between the heaven and the earth are signs for a people who use reason."

Het hart verlangt van nature naar Allah, maar zonder de hersenen komt het nergens. Het ene kan dus niet zonder het ander.

Nu even over het hart, het hart heeft veel functies. Liefde, woede, afgunst, angst,... Zijn allemaal gevoelens die uit hart komen. Dus je kan wel zeggen dat het hart meer doet dan alleen bloed pompen. Wanneer je bv boos bent pompt je bloed heel hard en giert de adrenaline door je lichaam.
Het hart is een vleesklomp dat getraind is. De ene verlangt naar dhikr (gedenken van Allah) de ander naar muziek, enz. De daden hebben effect op je hart, daarom is het belangrijk dat we telkens ons hart nakijken en deze zuiveren.

Verder wil ik nog even zeggen dat het hart snel ommekeer kan maken. Het ene moment ben je heel gelovig, ander moment ben je ongelovig. Daarom is dua voor je hart van super belang.

“De harten van de kinderen van Adam zijn als één (hart) tussen de Vingers van de Meest Barmhartige en Hij stuurt ze (de harten) in welke richting Hij wil.”
Daarna zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):
“O Allah, Bewaarder van de harten, laat onze harten gehoorzaam zijn aan U.”
Deze overlevering laat zien dat Allah Degene is Die onze harten onder controle heeft. De overlevering staat vermeld in Sahih Muslim en is overgeleverd door Abdullah ibn Amr ibn al-Aas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Ps: ik weet zeker dat er boeken hieromtrent zijn in het Arabisch van grote geleerden. Ik denk dat als je die boeken leest je het beter zal begrijpen, Arabisch leren dus.

Wa Allahoe a'lam.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Effe voor de duidelijkheid, ik ben geen theoloog noch een dokter. :haha:

We moeten weten dat wij allemaal geboren zijn als onwetenden. Maar op wel op de fitrah (natuurlijke aanleg) dat er geen god is dan Allah. Het is de opvoeding die je maakt wie je bent.

Daarvoor moet je ook weten dat dus alles begint met kennis. De eerste voorwaarde om de shahada (geloofsgetuigenis) uit te spreken is ilm (kennis).
Bewijs: “Dus weet dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah…” [Soerah Mohammed (47):19]
Het woordje fa'lam (weet) duidt op het vergaren van kennis.
Hieruit kan je opmaken dat we onze hersenen moeten gebruiken. Elk persoon is geboren met een weldenkend vermogen. Ook hier vraagt Allah telkens tegens de mensheid "a falaa ta'qiloen?" (Denken jullie dan niet na)

Surat al baqarah vers 164, zegt Hij dat Hij tekenen laat zien voor de mensen die denken. Heb alleen de Engelse vertaling gevonden.

"Indeed, in the creation of the heavens and earth, and the alternation of the night and the day, and the [great] ships which sail through the sea with that which benefits people, and what Allah has sent down from the heavens of rain, giving life thereby to the earth after its lifelessness and dispersing therein every [kind of] moving creature, and [His] directing of the winds and the clouds controlled between the heaven and the earth are signs for a people who use reason."

Het hart verlangt van nature naar Allah, maar zonder de hersenen komt het nergens. Het ene kan dus niet zonder het ander.

Nu even over het hart, het hart heeft veel functies. Liefde, woede, afgunst, angst,... Zijn allemaal gevoelens die uit hart komen. Dus je kan wel zeggen dat het hart meer doet dan alleen bloed pompen. Wanneer je bv boos bent pompt je bloed heel hard en giert de adrenaline door je lichaam.
Het hart is een vleesklomp dat getraind is. De ene verlangt naar dhikr (gedenken van Allah) de ander naar muziek, enz. De daden hebben effect op je hart, daarom is het belangrijk dat we telkens ons hart nakijken en deze zuiveren.

Verder wil ik nog even zeggen dat het hart snel ommekeer kan maken. Het ene moment ben je heel gelovig, ander moment ben je ongelovig. Daarom is dua voor je hart van super belang.

“De harten van de kinderen van Adam zijn als één (hart) tussen de Vingers van de Meest Barmhartige en Hij stuurt ze (de harten) in welke richting Hij wil.”
Daarna zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):
“O Allah, Bewaarder van de harten, laat onze harten gehoorzaam zijn aan U.”
Deze overlevering laat zien dat Allah Degene is Die onze harten onder controle heeft. De overlevering staat vermeld in Sahih Muslim en is overgeleverd door Abdullah ibn Amr ibn al-Aas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Ps: ik weet zeker dat er boeken hieromtrent zijn in het Arabisch van grote geleerden. Ik denk dat als je die boeken leest je het beter zal begrijpen, Arabisch leren dus.

Wa Allahoe a'lam.

Bedankt voor je uitleg Musti. Ik begrijp volkomen wat je bedoelt, en uiteraard heb je ook gelijk wat betreft hoe de islam verwijst naar het hart. Er is ook niks wat ik zou tegenspreken in je verhaal. Maar wat mij dus dwars zit is dat er wel een verschil bestaat tussen de islamitische geloofskennis en de wetenschappelijke kennis. Want medici zullen ontkennen dat er haat of liefde in een hart zit. Dat is namelijk ook niet bewezen. Tot nu toe denken de medici dat een hart geen andere functie heeft dan bloed pompen. Maar moeten we, als moslims, ervan uitgaan dat de medici foute kennis bezitten, of nog niet tot de werkelijke kennis zijn gekomen over het hart? Want we kunnen dus niet de islamkennis en de wetenschappelijke kennis allebei aannemen, aangezien het met elkaar botst. Tenminste, zo lijkt het wel..
 
6 feb 2011
5.829
132
Wij als moslims horen toch gwn de Koran en de sunnah te volgen.
Allah kijkt naar onze harten en niet naar het uiterlijk. De medici weten ook niks over de ziel en de slaap. Het hart is de bron van alle gevoelens en daden. Ik kan hier eigenlijk niet diep op in omdat ik het onderzoek niet ken.
Als je zegt tegen een dokter dat de engelen onze profeet hebben open gesneden en een zwarte klonter uit zijn hart haalden hij u ook niet zal geloven. Dus ik zou het niet weten waar je heen wil eigenlijk met je vraag.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Wij als moslims horen toch gwn de Koran en de sunnah te volgen.
Allah kijkt naar onze harten en niet naar het uiterlijk. De medici weten ook niks over de ziel en de slaap. Het hart is de bron van alle gevoelens en daden. Ik kan hier eigenlijk niet diep op in omdat ik het onderzoek niet ken.
Als je zegt tegen een dokter dat de engelen onze profeet hebben open gesneden en een zwarte klonter uit zijn hart haalden hij u ook niet zal geloven. Dus ik zou het niet weten waar je heen wil eigenlijk met je vraag.

Als we er vanuit gaan dat alle artsen gewoon fout zitten, is dat veel te kort door de bocht. Dan zien we het zwart/wit en dat is volgens mij niet juist. Ik zeg niet dat de koran niet klopt, maar dat er een balans met wetenschap moet zijn. Dat heeft de koran altijd gehad, aangezien wetenschap altijd bevestiging vindt in de Koran.

Toevallig kwam ik een video tegen waarin mijn vraag wordt gesteld aan Dr. Zakir Naik. Als je de video bekijkt, zie je dat Zakir Naik de naam hart (qalb) in de koran niet verwijst naar de hart maar dat qalb ook een andere betekenis heeft en dat is intellegentie. Of dit de juiste verklaring is weet ik niet. Maar dit is wel een verklaring waarin wetenschap en de islam in samenhang zijn. En daar ben ik naar op zoek. You understand me now?

 
Bovenaan