Wie was Massinissa?

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik lees in de meeste bronnen dat Kahina een joodse of christelijke geloof had. Ik vraag mij af wat voor geloof de berbers destijds in Numidia hadden.
 
10 nov 2015
7
7
Oude topic maar wil wel ff reageren op deze topic.
Massinisa was de man die zijn volk imazghen hun bestaan wilde behouden in het oud genaamd Numidia staat.
Later heeft Juba het geprobeerd, En Dihya/ lala buyah wat later Khina werd genoemd door de arabieren (in het arabisch tovernares)
Heeft de strijd gevoerd tegen de Arabieren die Numidia wilde veroveren, wat hun ook uiteindelijk is gelukt.
En lala buya dat bekend izran gaat over haar.

Helaas de nu imazghen weten heel weinig van hun achtergrond, de meeste zijn Arabisch zwaar praktiserend geworden
en hun cultuur helemaal verwijderd uit hun systeem. Marokko zal never nooit meer van imazigen zijn.
 
10 nov 2015
7
7
Dat Marokko nooit meer van de imazighen zal zijn, dat is een feit. Maar dat is niet eens zo erg. Imazighen zijn namelijk niet uit om hun territorium te heroveren. Deze behoefte bestaat gewoon niet meer omdat de imazighen over het algemeen tevreden zijn met de huidige situatie in Marokko.

Echter, het probleem is dat de amazigh cultuur ook langzaam begint te verdwijnen, en dat is wel een probleem. Steeds minder imazighen (vooral in Europa) kennen hun taal en cultuur. Als dit zo doorgaat, dan bestaat de amazigh cultuur over een paar generaties niet meer.

Als jij werkelijk een Imazigh bent vind ik het erg betreurend dat je er zo laconiek overdenkt.
Jaren zijn Imazighen onderdrukt.
Die vorige koning Hassan was niet echt een lieverdje die heeft een heel dorp in het Noorden uitgemoord en de vrouwen laten verkrachten.
Alle economische wegen (voornamelijk in het Noorden) afgesloten zodat er geen werk of ontwikkeling voor normale leven zal zijn. Irfian vertrekken tot de dag van vandaag naar het buitenland om te kunnen werken en hun familie wat achter bleef te onderhouden.
Na de oorlog tegen Spanje en Frankrijk (die werd geleid door Abdelkrim el khattabi)
toen der tijd koning Mohamed gaf toestemming aan die 2 landen om Rif aan te vallen, hebben de imazighen van Rif zich jaren afgesloten van Arabieren in Marokko.
En nu niet eens 60 jaar later 'Het maak allemaal niet uit' vergeet Abdelkrim el khattabi de moorden, verkrachtingen en de onderdrukking.
Want ach Mohammed VI deelt wat gestolen centjes die zijn vader van het volk heeft gejat en hij is zo barmhartigheid naar imazghen toe.
Ja ik snap zijn barmhartigheid, Hij schrok zich kapot van al die miljarden die gestuurd zijn door Imazighen (die kei hard in Europa/ Amerika werkte) naar Marokko waardoor uiteindelijk Marokko is geworden wat nu Marokko is.
Dat heeft hij niet aan zijn Arabieren te danken nee in tegendeel die waren alleen maar aan het jammeren en bedelen wanneer ze wat kregen en nu roepen ze magrab is magrab maak niet uit of die uit rif komt.

Terug bij jou opmerking "mazighen zijn tevreden met de situatie van nu in Marokko" ik heb familie in Marokko wonen, ze hebben niks met die situatie buiten Rif om, mijn familie hier heeft niks met die situatie buiten Rif om.
Ik vind het treurig dat Imazighen zoals jij (tenminste als je een amzigh bent) zijn achtergrond snel zijn vergeten en niet meer weten wat hun roots is.

En wat Tamzigt betreft, alle berbers om mij heen jong en oud spreekt Tmazigt zowel hier als Rif.
 
Laatst bewerkt:
10 nov 2015
7
7
Ik ben een Amazigh, en een trotse ook. Ik ben mijn achtergrond niet vergeten. Dus niet over mij oordelen want je kent mij niet.

Ik keur het gedrag van de overheid niet goed en ook niet wat Hassan 2 heeft gedaan. Het is een feit dat er Berbers zijn onderdrukt en momenteel nog steeds aangepakt worden. Maar het is ook een feit dat Imazighen nu niet massaal in opstand komen. Dus wat betekent dat? Dat betekent dat Berbers over het algemeen tevreden zijn (En ik zeg niet dat IK tevreden ben!). Maar Anders was er wel een burgeroorlog, zoals in andere Arabische landen nu aan de gang is. Feit is ook dat Imazighen steeds betere status en erkenning krijgen in Marokko. Imazighen over het algemeen hebben dus niet de behoefte in een Tamazgha. Dat zijn toch allemaal feiten, dus wat heb ik verkeerd gezegd??

Dat jij nog een wrok hebt tegen de koningen, dat begrijp ik wel. Veel imazighen koesteren allemaal wel een haat tegen de arabieren. Maar wat schiet jij daarmee op? Uiteindelijk moet je kijken wat de amazigh gemeenschap NU wil en hoe de situatie is, en niet blijven dromen in iets wat nooit meer gaat terugkomen.

Uiteindelijk gaat het erom wat de meerderheid van de imazighen willen, hoe oneerlijk of hoe slecht jij dat vindt.

En wat betreft Tamazight, het is ook een feit dat steeds minder mensen tamazight praten. Dat is vooral in Frankrijk zichtbaar, waar Imazighen alleen Frans spreken. Maar ook in Nederland ken ik genoeg amazigh jongeren die wel basiswoorden kennen, maar verder niets verstaan.

Ik heb absoluut geen wrok tegen de koning Mohammed VI.
Sterker nog ik vind het maar knap van hem hoe hij ff in een mum van tijd iedereen Marokkaan maakt.
In plaats de mensen te vernederen en zich te verstoppen werkt hij kei hard om het volk mee te krijgen.

Imzghen zijn niet van de opstand of het land kapot maken (laat dat maar aan Arabieren over) sterker nog ze hebben zich nooit verzet ze wilde namelijk alleen hun ding doen, imazghen zijn en de Rif behouden meer niet.

Je zei niks verkeerd maar naar mijn mening praat je zo als of de meeste Imazghen geen Tmazigt praten en hun cultuur niet meer kennen, sorry hoor maar ik ben hier geboren en getogen maar ik weet echt waar mijn bloed vandaan komt en wat mijn voorouders voor moeite deden, en de rest van mijn familie weet ook waardoor we hier terecht zijn gekomen.

Misschien moeten we in plaats van: we moeten onze cultuur behouden kunnen we beter iets meer verdiepen in 'wie en wat wij zijn'.
Ik weet zeker dat elke jonge Irifjan berbers wil leren en altijd blijven praten.

Misschien heb je gelijk dat er Imazghen zijn die hun kinderen geen cultuuropvoeding geven
maar dat zijn dombo's en die heb je in elke cultuur.

Goed we gaan hierover ophouden.
Was niet mijn bedoeling om misschien boze gevoelens bij je op te wekken.
Dus hierbij einde discussie even goeie vrienden:)

Fijne avond
Groetjes Sabriyah:D
 
Bovenaan