Tawheed uitleg

30 okt 2011
474
29
Vaak vragen mensen mij om mijn kennis mbt tot de Islam te delen. En dus heb ik vandaag wat gedaan met mijn vrije tijd. Wat ik jullie hier zal uitleggen, zijn puren feiten; onomstotelijk. Namelijk de sharia fiqh is ontwikkeld door Ibn Abbas.

De tawheed is gebaseerd op de Shahada(je weet wel een van de vijf zuilen van Islam)

La ilaaha ila Allah (vertaald: Er is geen god, behalve Allah)
Ibn Abbas die heeft de kernwaarden van Ilaaha geïnterpreteerd in de volgende 3 vuistregels...

1. ma'bood: het niet aanbidden van iets tastbaars (Koningen,ministers,koeien,stenen,graven,vuur,etc)
2. matbou: (Volgen) niets volgen of aanbidden mbt tot ideeën(Democratie,Secularisme,communisme,pan-arabisme,etc)
3 muta'ah: (Gehoorzamen) dus niemand aanbidden,volgen of gehoorzamen die oproept tot een daad wat geen draagvlak kent binnen Islam(Mohammad sadis,Obama,Bouteflika,al saloul,etc)

Dus als wij zeggen: 'La ilaaha ila Allah'', dan zeggen wij dat wij niemand behalve Allah subhana wata3ala zullen aanbidden, volgen of gehoorzamen.
Als er vragen zijn hoor ik het van jullie, Insha'Allah. Supreme intelligentie behoort tot Allah, alleen. Mogen hij ons dit schenken, om zijn religie succes te geven.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
De tawhied is basis kennis en een verplichting voor elke moslim. Dit is informatie die iedere moslim moet beheersen.
 
31 dec 2012
2.957
300
Niet volgen van democratie? Is dit waarom veel mensen zeggen dat stemmen Haram is? Kan iemand mij dit uitleggen?
 
30 okt 2011
474
29
D
Niet volgen van democratie? Is dit waarom veel mensen zeggen dat stemmen Haram is? Kan iemand mij dit uitleggen?
Democratie is haram, omdat de wetgeving die wordt ingevoerd geen. islamitischebasis kent. Je kunt wel stemmen op een partij om strategische redenen(meer religieuze vrijheden,etc) maar zo'n partij hebben we niet in nederland. Alhoewel ik de SP welhet meest islamitisch tolerant vind ze zijn niet tegen religieus slachten
 
30 okt 2011
474
29
De tawhied is basis kennis en een verplichting voor elke moslim. Dit is informatie die iedere moslim moet beheersen.
dit is de tawheed. Het enige wat ik vergeten ben te zeggen, is dat je deze vuistregels heeeel breed kunt uitmeten. De lijst is oneindig, en daarom heb ik de essentie ervan als voorbeeld genomen. Ik kan nog verder gaan in de uitmeting, zouden jullie dat willen??
 
2 okt 2012
3.117
190
Jaa, akhii ga verder

Er is overgeleverd dat Abu Hurairah de
Profeet heeft horen zeggen, 'Degene die over
iets wordt gevraagd en hij
verbergt het kennis die hij daarover heeft, zal
met een teugel van Vuur
worden (i.e. als een ezel) vastgemaakt, op de
Dag des Oordeels'. (Abu
Dawud, Boek 25, Hadith 3650).
 
30 okt 2011
474
29
Wat ook nog onder het concept van ma'bood(aanbidding) vallen, zijn objecten die "Mystieke" waarden kennen, zoals het hand van fatima, een geluks amulet, geluks onderbroek/sokken, geluks hoefijzer, etc. De essentie is dat je deze objecten tot je neemt, om geluk te krijgen van een 'hogere macht'', terwijl zo iets feitelijk onmogelijk is. Allah is de enige die jou geluk schenkt, dus trek daar de grens...
 
23 okt 2014
39
11
Allaho Akbar akhi, van waar heb jij deze kennis, waar is jouw dalil.
De betekenis van La Ilaha ila lah betekent niet "Er is geen god dan Allah", maar "Maar niets en niemand dient aanbeden te worden, behalve Allah". En voordat jij aan die drie gaat beginnen, heb je de drie categorieën behandeld( Roeboebiya, Oeloehiya, Asmae ul-Sifat)? Waar zijn de voorwaarden van La Ilaha ila lah(kennis, zekerheid,acceptatie,handelingen,eerlijkheid,liefde en oprechtheid). Waar zijn de voorwaarden van Mohammado Rasoul Allah(Zijn bevelen gehoorzamen, zijn boodschap aanvaarden, afstand nemen van datgene wat hij verboden heeft, Allah aanbidden op de manier zoals hij dat deed). Akhi als jij kennis wilt delen doe dan wel eerst de juiste kennis op. Diegene van wie jij die kennis deelt zegt het goed en jij deelt het zelfs, maar geeft de verkeerde betekenis erover. Bewijs hiervoor: jij zegt aan het einde "Dus als wij zeggen: 'La ilaaha ila Allah'', dan zeggen wij dat wij niemand behalve Allah subhana wata3ala zullen aanbidden, volgen of gehoorzamen", maar als je kijkt naar de vertaling van wat je zei "La ilaaha ila Allah (vertaald: Er is geen god, behalve Allah)". Dat is fout akhi dat is echt fout, want iedereen die die verkeerde vertaling opdoet komt op jou naam te staan akhi. Als ik wat verkeerds zei verbeter mij broeders en zusters. En akhi zie dit alleen als een nasiha alsjeblieft, wil je alleen derop aanwijzen dat je moet uitkijken at je deelt en hoe je het deelt. Moge Allah ons kennis vermeerderen.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
jaa klopt tajin die drie categorieen heb ik ook in de moskee lessen meegekregen, dat is wel essentieel om te vermelden.
 
23 okt 2014
39
11
Patron wallahi ik wil alleen het beste voor hem, maar dit is gevaarlijk wat hij doet. Dit is knip en plakwerk en de zinnen omzetten in Eigen woorden en sommige doen zelfs alsof ze afgestudeerd zijn aan Medinah. Paar filmpjes kijken en fatawa lezen en ze voelen zich als geleerden Subhan'Allah. Kennis verspreiden is zeker goed, maar heb de kennis zelf erover. Dat geldt ook voor iedereen begin eerst bij jezelf, voordat je wat bij andere gaat beginnen, wat leren, verbeteren, veranderen....enzv. Dit is kennis waar men over praat en geen spelletje, zoals de welbekende uitspraak van imam Ibn Sirien "Kennis is religie, weet bij wie jij je kennis neemt". En dit is 3ad tawheed het belangrijkste onderdeel van wat jou moslim maakt, wat ons onderscheidt van de polytheïsten. Dit is de shahada van 12 woorden dat wordt uitgelegd in een boek. Akhi een heel boek alleen voor die 12 woordjes dat jou het paradijs kunnen brengen. Mensen zijn onwetend deze tijd, kennis is er bijna niet akhi. Verspreiden van kennis is goed, zelfs verplicht, maar weet de kennis die hebt wel, bestudeer die boeken broeders en zusters. Want door alleen de shahada uit te spreken kom je niet het paradijs niet in. Onderhoud je gebed, doe geode daden, heb een goed gedrag jegens de mensen om je heen, maar het beste en belangrijkste van allemaal leef volgens de woorden "La ilaha illa lah", zoals de profeet dat deed. Maar Allaho A3lam en akhi zie dit enkel als een nasiha en niet als een aanval asljeblieft. Als ik wat heb gezegd dat iemand direct of indirect pijn heeft gedaan, vergeef mij broeders en zusters ik wens en wil alleen het beste voor jullie. Moge Allah ons doen vergeven.
 
2 okt 2012
3.117
190
Allahouma Ameen tajine, volgens mij had domi het over de interpretatie want dan klopt het wel en is het wel "er is geen god dan Allah", maar als je verder gaat in de tafsir kom je uit "Er mag niets of niemand aanbeden worden dan Allah subhanahu wata3ala"
 
23 okt 2014
39
11
De interpretatie zelf is verkeerd wat hij gaf want het is"Niets of niemand dient aanbeden te worden, behalve Allah".De Nederlandse taal heeft geen juiste equivalent voor de Arabische taal. En men dient te beginnen vanaf de basis, zie het net als een trap je begint altijd bij de eerste trede en dan zo stap voor stap omhoog. Je begint niet gelijk in het midden van een trap, maar Allahoma Yasir.
 
Bovenaan