Het bijwonen van een uitvaart van een ongelovige – Shaykh Soelaymaan al-‘Alwaan

2 okt 2012
3.117
190
Vraag:
Is het toegestaan voor een Moslim om de uitvaart van een niet-Moslim vriend bij te wonen als het wordt gehouden in een kerk, dit als teken van respect en waardering voor de overledene?

Antwoord Shaykh Soelaymaan ibn Naasir al-‘Alwaan:
Alle Lof zij aan Allaah,
Het is niet toegestaan voor de Moslim om de uitvaart van een ongelovige bij te wonen, of om hun kerken binnen te treden. Ook niet als dit in teken van respect of waardering of dergelijke is, omdat het bijwonen van de uitvaart een manier is om liefde en eerbied te tonen, en het is niet toegestaan om dit te tonen jegens een ongelovige volgens de correcte opinie.
Bovendien vraagt de vraagsteller; ‘om de uitvaart van een niet-Moslim vriend bij te wonen’. Maar het is een Moslim niet toegestaan om een ongelovige als vriend te nemen, omdat Allaah ons heeft geboden hen als vijanden te beschouwen, om hen te mijden en om weg te blijven van hen. Dit betekent echter niet dat we niet met hen zouden moeten omgaan, of dat we geen handel kunnen drijven met hen of zakelijke partnerschappen met hen kunnen aangaan. Maar dat is een kant, en het nemen van hen als vrienden is een andere kant. Allaah zegt:

لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الإيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

“Je zult geen mensen vinden die in Allaah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allaah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten. Dezen zijn degenen, in wier hart Allaah geloof heeft ingegrift en die Hij gesterkt heeft met Zijn Geest. En Hij zal hen toelaten in tuinen waardoor rivieren stromen. Daarin zullen zij vertoeven. Allaah heeft welbehagen in hen en zij hebben welbehagen in Hem. Zij behoren tot de Partij van Allaah. Voorwaar, de Partij van Allaah zal zegevieren” {Soerat al-Moedjaadalah, Vers 22}


En de Profeet (Sallallahoe ‘alaihi Wasallam) zei: “Begin niet met de groet van Salaam aan de Joden en Christenen, en als je ze ontmoet op de straat, drijf ze dan naar het smalste gedeelte.” {Zie Sahieh Moeslim (2167), overgeleverd van Aboe Hoerairah}
Shaykh Soelaymaan bin Naasir al-‘Alwaan
 
30 okt 2011
474
29
En waarom zou dat niet kunnen? Niet naar die sheikhs luisteren, ze zijn krankzinnig. De profeet zei behandeld je naasten(mensen met wie je in aanraking komt) goed, al is het een jood.(jood zei die expres, omdat er in die tijd erg veel ruzie was met hen) dit soort sheikhs zijn pan arabistisch, en zijn tegen alles wat niet Arabisch is.
 
30 okt 2011
474
29
Je kunt kerken ook gewoon bezoeken, en hun doden bezoeken. Je kunt hun kerken zelfs gebruiken als moskee, als er geen shirk is.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Waarom zouden we naar een begrafenis van een ongelovige willen gaan? Geef eens 1 goede reden..

Er gaan elke dag moslims dood in Nederland en omgeving. Dus wie een begrafenis wil bezoeken heeft elke dag wel een plek om heen te gaan. Waarom zou je dan nog een begrafenis van een ongelovige verkiezen boven een moslim?
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Pfff wie heeft het nou over ongelovige boven gelovige verkiezen, dat heeft er niks mee te maken:|
Wat is er mis om even naar zo een uitvaart te gaan en de familie sterkte te wensen met hun verlies. Je hoeft er niet heletijd aanwezig te zijn, maar je gezicht te laten zien is niks mis mee.

Jaa ik begrijp je wel. Maar als je ervoor kiest om een begrafenis van een ongelovige te bezoeken, vraag ik me echt af wat je intentie is. Sterkte wensen hoeft niet bij de begrafenis.
 
31 dec 2012
2.957
300


En de Profeet (Sallallahoe ‘alaihi Wasallam) zei: “Begin niet met de groet van Salaam aan de Joden en Christenen, en als je ze ontmoet op de straat, drijf ze dan naar het smalste gedeelte.” {Zie Sahieh Moeslim (2167), overgeleverd van Aboe Hoerairah}
Shaykh Soelaymaan bin Naasir al-‘Alwaan

wat houdt dit in? Drijven naar het smalste deel? Ik vind het een beetje vreemd overkomen aangezien het bekend is dat onze geliefde profeet Mohamed Salla Allaho 3alayhi Walasam elke persoon met respect behandelde. En hoe kun je iemand vredig laten bekeren als je hem als vijand ziet?
 
21 apr 2014
405
126
Waarom zouden we naar een begrafenis van een ongelovige willen gaan? Geef eens 1 goede reden..

Er gaan elke dag moslims dood in Nederland en omgeving. Dus wie een begrafenis wil bezoeken heeft elke dag wel een plek om heen te gaan. Waarom zou je dan nog een begrafenis van een ongelovige verkiezen boven een moslim?

Pfff wie heeft het nou over ongelovige boven gelovige verkiezen, dat heeft er niks mee te maken:|
Wat is er mis om even naar zo een uitvaart te gaan en de familie sterkte te wensen met hun verlies. Je hoeft er niet heletijd aanwezig te zijn, maar je gezicht te laten zien is niks mis mee.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
wat houdt dit in? Drijven naar het smalste deel? Ik vind het een beetje vreemd overkomen aangezien het bekend is dat onze geliefde profeet Mohamed Salla Allaho 3alayhi Walasam elke persoon met respect behandelde. En hoe kun je iemand vredig laten bekeren als je hem als vijand ziet?

Ik vind dit ook een vreemde zin, vraag me echt af wat ermee wordt bedoeld. Maar zoals je ook zegt, ga ik er niet vanuit dat je elke jood of christen meteen als vijand moet beschouwen.
 
21 apr 2014
405
126
Jaa ik begrijp je wel. Maar als je ervoor kiest om een begrafenis van een ongelovige te bezoeken, vraag ik me echt af wat je intentie is. Sterkte wensen hoeft niet bij de begrafenis.

Wat je intentie is, gwn ze sterkte wensen. Soms denken jullie veel te ver door. Ik zeg niet dat het noodzakelijk is om te gaan, je kan ook kaartje sturen of op een andere manier sterkte.wensen. maargoed
 
Bovenaan