Zelfrijdende auto's snel zichtbaar op de weg

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Een artikel voor wie interesse heeft in auto's en de laatste technologie.

Verschillende autofabrikanten zijn de laatste jaren druk bezig geweest met het ontwikkelen van een zelfrijdende oftewel autonome auto (in het engels autonomous of driverless car). Mercedes, Toyota, Audi, Volkswagen maar ook Google zijn met een eigen zelfrijdende auto gekomen. Wanneer deze auto's op de markt zullen komen is de vraag, maar het is wel een kwestie van tijd.

Hoe zal een zelfrijdende auto eruit gaan zien?

Veel ontwikkelaars van de autonome auto vragen zich af hoe de interface ontwikkeld moet worden. Elke fabrikant heeft de zelfrijdende auto op een andere manier getekend. Zo ziet de interieur van de zelfrijdende auto er steeds anders uit bij elke automerk. En dient de autonome auto bestuurd te worden door middel van spraak? Zal de stuur nog een functie hebben binnen de toekomstige auto?

Er zijn verschillende mogelijkheden/toepassingen mogelijk om de interface van de autonome auto te ontwikkelen. Allereerst dient de autobestuurder centraal te staan binnen het concept. Dit klinkt raar, aangezien de bestuurder nauwelijks nog een functie heeft bij de besturing van de auto. Maar het is wel de bestuurder die vervoerd dient te worden. Bovendien is de toekomst en het succes van de autonome auto volledig in handen van de behoeften van de bestuurder (consument).

Verschillende autonome concept cars beschikken nog steeds over de traditionele interfacing, waaronder de stuur, koppeling en pedalen. Daarnaast zijn de gebruikelijke functies toegankelijk door middel van knoppen (touchscreen en buttons). Hiervoor is voornamelijk gekozen om de bestuurder een tweede keus en/of backup aan te bieden, indien hij/zij de controle over de auto kan overnemen.

Deze functies zien we terug bij grote autofabrikanten zoals Mercedes en BMW. Alhoewel de autofabrikanten continu willen renoveren en meegaan met de nieuwste technologie, zijn ze ervan bewust dat de auto interface niet teveel veranderd moet worden. Deze fabrikanten kennen het gevoel en ervaring van het besturen van de auto, en zullen het vertrouwde interface niet drastisch willen veranderen.

Google Car is meer revolutionair en heeft gekozen voor een volledig ander interface, waarin het stuur ontbreekt. Google is namelijk van mening dat de interface zal veranderen naar spraakbesturing en visuele aanwijzingen.

zelfrijdende-auto.jpg
autonome-auto.jpg


Een video van de zelfrijdende auto versie van Mercedes. Het gaat om een S500 die totaal is aangepast om zelf te kunnen rijden op de weg.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Hoe denken jullie over deze moderne auto's? En zouden jullie een zelfrijdende auto willen rijden? Of hou je liever zelf de controle in eigen handen?
 
31 dec 2012
2.957
300
Ik kan niet wachten :wha: ik ben zo een rijder die liever een blok omrijdt om 2 lege parkeerplekken te vinden dan de gok te wagen te parkeren in 1 smalle parkeerplek hahahaha.

Ik weet alleen niet of het verstandig is om zulke auto's allemaal in het verkeer te hebben. Parkeren kan geen kwaad maar op de weg totaal niet besturen met de hand lijkt me gevaarlijk :S
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik kan niet wachten :wha: ik ben zo een rijder die liever een blok omrijdt om 2 lege parkeerplekken te vinden dan de gok te wagen te parkeren in 1 smalle parkeerplek hahahaha.

Ik weet alleen niet of het verstandig is om zulke auto's allemaal in het verkeer te hebben. Parkeren kan geen kwaad maar op de weg totaal niet besturen met de hand lijkt me gevaarlijk :S

Het lijkt in het eerste opzicht gevaarlijk. Maar wanneer je zou verdiepen in de technologie achter deze zelfrijdende auto's, dan zul je een ander beeld krijgen. Deze auto's beschikken over zoveel sensoren, waardoor ze altijd op tijd en meteen kunnen reageren en remmen. Je reflex is echt niet sneller dan de ingebouwde computers, dus het is eigenlijk veiliger dan wanneer jij de auto zou rijden. Vooral jij als vrouw zijnde :p
 
23 okt 2011
3.236
175
ik zou meer investeren in vliegende auto;s/////
watt heb je aan een zelfrijdende auto als het zo druk is op de weg
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
ik zou meer investeren in vliegende auto;s/////
watt heb je aan een zelfrijdende auto als het zo druk is op de weg

een vliegende auto zal ook wegen hebben dus zal er ook file ontstaan in de lucht. want vliegtuigen hebben toch ook wegen.
 
23 okt 2011
3.236
175
wou je zeggen dat er ook file zou ontstaan in de lucht ?? ahhahahha
AMCHUMA N PATRON HHHhH
 
Bovenaan