Is het scheren van de baard Haraam of is het “maar” een Soennah? – Shaykh Bishr ibn Fahd al-Bishr

2 okt 2012
3.117
190
Vraag: Is het scheren van de baard Haraam?

Antwoord:
De Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) is degene die ons de paden van (de rechte) leiding heeft getoond. En de Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) is de Naasih al-Amien[betrouwbare adviseur]. En al hetgeen wat is geboden door Allaah en Zijn Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) is (in basis) Waadjib [verplicht], tenzij er een bewijs is die het gebod reduceert van Waadjib naar Mandoeb [aanbevolen][1]. En eveneens is ook al hetgeen wat is afgekeurd door de Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) (in basis)Haraam [absoluut verboden], tenzij er een bewijs is die de afkeuring reduceert van Haraam naar Makroeh [afgeraden][2].

Met dit duidelijk gemaakt; De Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) keurde het scheren van de baard af, en hij gebood het te laten groeien. Oftewel is er geen ruimte gelaten voor twijfels. Sterker nog; er is ook nog een reden bijgegeven om deze verplichting (om de baard te laten groeien) extra te bevestigen! Als deze kwestie slechts (de afkeuring en het gebod van de Profeet als) bewijs had gehad, dan zou dit al voldoende zijn om te voldoen voor de verplichting (om de baard te laten groeien), laat staan dus met het feit dat de Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) ook nog een reden heeft gegeven om de verplichting extra te bevestigen!

Hij (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) zei namelijk: “Trim de snorren, en laat de baarden groeien”, waarna hij verder ging door te zeggen: “en imiteer de Madjoes [vuuraanbidders] niet.”[3]

Een welbekende stelregel binnen de Sharie’ah, is dat het imiteren van de ongelovigen absoluut verboden is. Dit omdat de Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) heeft gezegd: “Wie een volk imiteert; hij behoort dan tot hen.“[4]

Dus de Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) heeft het verboden om de baard te scheren, en hij heeft geboden om de baard te laten groeien en om de snorren te trimmen. En deze verplichtingen zijn beredeneerd (met de plicht) om tegengesteld te zijn aan de Madjoes. En in een soortgelijke Hadieth gebood de Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) ook om tegengesteld te zijn aan de Moeshrikien[5].

Dus dit bewijst dat het laten (groeien) van de baard verplicht is op de moslim-man, en hierin is geen keuze. Allaah (de Majestueuze) zegt:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
“En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allaah en Zijn Boodschapper hebben besloten over een kwestie, om een (andere) keuze te maken betreffende hun zaak.”
{Soerat al-Ahzaab, Vers 36}
En Allaah (de Majestueuze) zegt ook:

فلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ
“Laat degenen die zijn gebod ongehoorzaam zijn verontrust zijn…”
{Soerat an-Noer, Vers 63}​

En hiermee wordt het gebod bedoeld van de Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) welke niet opgevolgd wordt. (Het Vers gaat dan als volgt verder​

أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
“…dat een beproeving hen zal treffen of dat een pijnlijke bestraffing hen zal treffen.”
{Soerat an-Noer, Vers 63}​

Maar degene die zich gehoorzaam wijden aan Allaah en Zijn Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) zal hier veilig voor zijn.

[1] Mandoeb; Dit is een gebod van Allaah en Zijn Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) die niet de gradatie bereikt van een gebod die Waadjib [verplicht] is. Het verrichten van een “Mandoeb-gebod” is een aanbevolen daad welke beloond wordt, terwijl het nalaten ervan niet zondig is en dus niet bestraft wordt. Het nalaten van een “Waadjib-gebod” is daarentegen wel zondig en komt wel bestraffing toe.
[2] Makroeh; Dit is een afkeuring van Allaah en Zijn Boodschapper (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) die niet de gradatie bereikt van een afkeuring die Haraam [absoluut verboden] is. Het afhouden van een “Makroeh-afkeuring” is een aanbevolen daad welke beloond wordt, terwijl het verrichten ervan niet zondig is en dus niet bestraft wordt. Het verrichten van een “Haraam-afkeuring” is daarentegen wel zondig en komt wel bestraffing toe.
[3] Zie Sahieh Moeslim (260).
[4] Zie Soenan Aboe Daawoed (4031). Imaam al-Albaanie verklaarde het Sahieh in Irwaae al-Ghaliel (1269).
[5] De Profeet (Sallallaahoe ‘alaihie Wasallam) zei: “Wees tegengesteld aan de Moeshrikien; trim de snor en laat de baard groeien.” Vermeld in al-Boekhaarie (5892) & Moeslim (259).
 
Bovenaan