Schokkende video toont 'alledaagse racisme' in Nederland (video)

9 jan 2014
652
162
Over racisme, discriminatie en privileges van blanke Nederlanders is al veel geschreven en gezegd. Een test laat zien hoe dat in het dagelijks leven eruitziet.

Drie jongemannen hebben zich precies hetzelfde gekleed maar hebben alleen een andere etniciteit. Het trio steelt om de beurt een fiets voor het oog van tientallen voorbijgangers. Hoe racisme er aan toe gaat in realiteit wordt dan pijnlijk duidelijk. Terwijl de blanke Nederlander gewoon zijn gang kan gaan worden de licht getinte en donkere Nederlander aangesproken door voorbijgangers.

Sterker nog: velen bellen de politie. Om de verschillen nog duidelijker te maken: de autochtone tester kreeg zelfs hulp toegereikt bij het 'stelen' van de fiets. Ook de reacties van ondervraagden spreken boekdelen.


 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Prachtig zulke filmpjes! Maar het was algemeen bekend dat een donkere huidskleur al meteen verdacht en gevaarlijk lijkt. Waar komt deze term Wit privilege vandaan? Is wel interessant, want dit zorgt ervoor dat wij marokkanen ook veel minder kans maken in de maatschappij omdat we niet blank zijn.
 
9 jan 2014
652
162
Ja, kijk deze Patron veel nemen het voor haar op en er worden zelfs mensen emotioneel:

 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Je moet dit filmpje kijken. Het gaat over een moslima die geweigerd wordt in een winkel, en dan wordt er gekeken wat de reacties zijn.

 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
hahaha maar ik had deze pagina niet ververst dus ik zag je nieuwe reactie niet. Maar je hebt ook zo een andere video hierover. Salahedinne zou eigenlijk ook zulke video's moeten maken in Nederland.
 
9 jan 2014
652
162

Deze is echt mooi 2:50 woorden die deze jongen gebruikt wauw. Acteur vraagt hoeveel wil je hiervoor hebben, en hij zegt je hoef me geen geld te geven I accept love.
 
Bovenaan