Haastigheid is van de shayytaan behalve in vijf zaken

2 aug 2012
2.406
160
HAASTIGHEID IS VAN DE SHAYTAAN BEHALVE IN VIJF ZAKEN
DOOR IEMAAM ABOE NOE`AYM AL-ASBAHAANIE.

Haatim al-Assam heeft gezegd:

Haastigheid is van de shaytaan behalve in vijf zaken:

  1. 1.Het voeden van de gast wanneer hij arriveert.
  2. 2.De voorbereiding van de overleden persoon wanneer hij overlijdt.
  3. 3.Het huwen van een maagd wanneer zij de juiste leeftijd bereikt.
  4. 4.Het afbetalen van de schuld wanneer de tijd ervoor aanbreekt.
  5. 5.Het tonen van berouw na het plegen van een zonde.
Arabische Bron: Hilyat al-Awliyaah 8/78.
Vertaald vanuit het Engels (zie:http://subulassalaam.com).

Haastigheid is van de Shaytaan behalve in vijf zaken
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Dus een moslim dient zijn best te doen om een maagd te huwen? En als een jongen vraagt aan een meisje of ze maagd is, zegt ze gelijk dat het hem niks aangaat en zoiets niet hoort te vragen.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Het gaan hem ook niks aan. Je intentie is om te trouwen met de vrouw die je nu voor ogen hebt en niet met het meisje van een paar jaar geleden.

En Allaah weet het beste.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Het gaan hem ook niks aan. Je intentie is om te trouwen met de vrouw die je nu voor ogen hebt en niet met het meisje van een paar jaar geleden.

En Allaah weet het beste.

En hoe zit het dan met het advies van geleerden om met een maagd meisje te trouwen? Hoe kun je dat weten als je het niet vraagt?
 
5 mrt 2012
4.451
127
En hoe zit het dan met het advies van geleerden om met een maagd meisje te trouwen? Hoe kun je dat weten als je het niet vraagt?

As-salaamu 'alaikom, akhi.

Als dit advies inderdaad gegeven is, Allaahoe a'lem. Weet een simpele leek als ik niet, hoe ik zou moeten controleren of iemand maagd is of niet. Als Allaah degene is die de zonden van moslims verbergt, als Hij het Wilt, waarom moet ik degene zijn die er naar vraagt? Waarom zijn wij mensen niet strenger als het komt op een concept als tawhied, dan ontucht.

Laten wij veronderstellen dat het toen een meisje was met minder imaan, maar dat het nu een pracht vrouw (kwa imaan) waarom zou je haar ooit willen afslaan?

Wa Allaahoe a'lem
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
As-salaamu 'alaikom, akhi.

Als dit advies inderdaad gegeven is, Allaahoe a'lem. Weet een simpele leek als ik niet, hoe ik zou moeten controleren of iemand maagd is of niet. Als Allaah degene is die de zonden van moslims verbergt, als Hij het Wilt, waarom moet ik degene zijn die er naar vraagt? Waarom zijn wij mensen niet strenger als het komt op een concept als tawhied, dan ontucht.

Laten wij veronderstellen dat het toen een meisje was met minder imaan, maar dat het nu een pracht vrouw (kwa imaan) waarom zou je haar ooit willen afslaan?

Wa Allaahoe a'lem

Kijk in deze topic broeder: Should he ask whether his fiancée is a virgin?
- islamqa.info


Als er dus twijfel is of je wel met maagd trouwen, is het niet verkeerd om dat te vragen. Maar of het schaamteloos is, dat is een ander discussie. Ik zou het zelf ook niet snel vragen. Maar het is wel toegestaan denk ik.
 
5 mrt 2012
4.451
127
Kijk in deze topic broeder: Should he ask whether his fiancée is a virgin?
- islamqa.info


Als er dus twijfel is of je wel met maagd trouwen, is het niet verkeerd om dat te vragen. Maar of het schaamteloos is, dat is een ander discussie. Ik zou het zelf ook niet snel vragen. Maar het is wel toegestaan denk ik.

Het antwoord is door de gerespecteerde Shaykh al-Munajjid duidelijk. Er is ook een andere kant aan dit stuk, waarbij geleerden het niet toestaan. Als ik mij goed herinner was er zelfs een fatwa op dezelfde website te vinden, waarbij het antwoord luidde dat het niet toegestaan is je verleden kenbaar te maken. 'Alaa koeli 7aal, waar ik op wilde haken bij jouw stuk, dient er opgemerkt te worden, dat ook de shaykh (moge Allaah hem beschermen) aangeeft dat dit "haat" en dergelijke kan veroorzaken. Dit omdat het niet respectvol is en men hier belediging aan kan nemen.

Wikken en wegen.. mocht je werkelijk deze vrouw gekozen hebben, omwille van Allaah. In de hoedanigheid waarin zij nu verkeerd, hopelijk in een staat van Imaan en Taqwa, vraag jezelf dan af, is het dan werkelijk verstandig om te graven naar (mogelijke) vergissingen/fouten in haar verleden?

Een ieder dient eerlijk te zijn t.o.v. zichzelf. Bij Allaah, zou jij niet willen dat jouw zonden bedekt zouden worden? Zo ja, waarom wensen wij niet hetzelfde voor ander, als dat wij voor ons zelf wensen?

Baaraka'Allaahoe fiek.

En Allaah weet het beste.
 
Bovenaan