Hijama

2 aug 2012
2.406
160
Hijama (Cupping) is afgeleid van het woord ‘Hajm’ wat ‘zuigen’ betekent.
Cupping is een methode waarbij een glazen of plastic kop op bepaalde punten op de huid geplaatst wordt en vacuum getrokken. Hierdoor worden meridianen ontdaan van stagnaties en wordt lokaal een sterke doorbloeding bereikt. Deze vergeten therapie werd al gebruikt door de oude Egyptenaren, Grieken en het verre Oosten.

Wet cupping

De “wet cupping methode” valt onder de sunnah van onze profeet salla lahou alayhi wassalam.
Op een dergelijke plaats, deze hangt af van de klacht, wordt een glas (of soortgelijk voorwerp) geplaatst en deze wordt vacuüm getrokken; dat wil zeggen, al het lucht wordt uit het glas getrokken, waardoor het glas gaat zuigen aan de huid. Daarna wordt het glazen of kunststof cup van de huid gehaald en worden er piepkleine krasjes of prikjes gemaakt in de huid. Het glas wordt vervolgens weer op de huid geplaatst en wordt weer vacuüm getrokken waarna er wat bloed vrijkomt. Deze behandeling kan op verschillende keren en op verschillende plaatsen verricht worden, en brengt – met de wil van Allah, en Hij is de werkelijke Genezer – genezing tegen allerlei kwalen, walhamdoelillaah.

Na een cupping behandeling kan er lokaal een rode of een paarse ronde te zien zijn. Dit is een normaal verschijnsel, welke na een week zal verdwijnen.
Er zijn wellicht meerdere sessies nodig voor dat u profijt heeft van de behandeling. Al is pijnverlichting meestal direct merkbaar.

Het is overgeleverd van Ibn ‘Abbaas dat de profeet (salla lahou alayhi wassalam) zei:

Genezing is in 3 (zaken): in de insnijding (snee) van degene die hijama verricht, in het drinken van honing en in het brandmerken met vuur, maar ik verbied mijn Oemmah (gemeenschap) het brandmerken.
(Overgeleverd door al Boekhaarie, 5356)


Zelfs de engelen adviseerden de profeet (salla lahou alayhi wassalam) en zijn Oemmah om hijama te gebruiken! De boodschapper van Allah zei:
Ik passeerde niet langs bij een groep engelen tijdens de nacht van de Israa-e (de nacht waarbij de profeet de reis aflegde van Mekka naar Jeruzalem en weer terug in slechts 1 nacht) of zij zeiden allen tegen mij: ‘Je dient hijamah te gebruiken, O Moehammad.

(Geclassificeerd als sahieh door Sheikh al-Albaani in al-Silsilah as-Sah’ieh’ah, 2263)

Welke klachten?

Abu Hurairah (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de boodschapper (salla lahou alayhi wassalam) zei:

Als je hijama/cupping ondergaat op de 17e, 19e of de 21e dag (islamitische kalender) dan zal het een genezing zijn voor iedere ziekte.

(Saheeh Sunan Abi Dawud (3861)

Bij klachten of preventief?

Hijama (cupping) verwijdert dode bloed cellen en toxines uit het cardiovasculaire systeem. Het is een beetje hetzelfde als je radiotor door spoelen. Het is beter om dit preventief te doen.
Maar mocht er al schade zijn dan heeft onze profeet (salla lahou alayhi wassalam) aangegeven dat deze therapie- met de wil van Allah, en Hij is de werkelijke Genezer – genezing is voor allerlei kwalen, walhamdoelillaah.

Aambeien
Acne
Ademhalingsklachten
Allergie
Anemie
Artrose
Blessures
Bewegingsapparaat (nek,schouders en rugklachten)
Bronchitis
Cystitis (blaasontsteking)
Chronische verkoudheid
Depressies
Epicondylitis (tennisarm)
Fobieën
Gynaecologische klachten zoals, infertiliteit
Hartklachten
Hernia
Herpes zoster
Hoesten
Hoge bloeddruk
Hoofdpijnen
Hooikoorts

Hormonale klachten
Huidklachten (eczeem.psoriasis,acne,jeuk)
Hyperventilatie
Impotentie
Irritaties
Lage rugklachten
Maag- en darmklachten
Menstruatieproblemen(opvliegers,overgangsklachten)
Migraine
Nervositeit
Oorklachten
Psychische problemen en burnouts
Sinusitis (bijholte ontsteking)
Slapeloosheid
Trigeminus neuralgie (aangezichtspijnen)
 
2 aug 2012
2.406
160
Ik ben onlangs Hijama gaan laten doen in die kliniek in Rotterdam en alhamdoulilah ik raad iedereen aan om het te doen! Het heeft bij mij alhamdoulilah een heel last weggenomen, de vele druk die ik had in men hoofd is subhanaAllah deze dagen verminderd.. Alhamdoulilah <3
 
14 jan 2014
287
107
bintje ik heb toevallig ook gedaan,, doe het al een jaar en hamdolillah wat een werking heeft hijama ik raad het idd iedereeen aan om een keertje te doen.. Heb je toevalling bij hijama en cupping gedaan?
 
2 aug 2012
2.406
160
bintje ik heb toevallig ook gedaan,, doe het al een jaar en hamdolillah wat een werking heeft hijama ik raad het idd iedereeen aan om een keertje te doen.. Heb je toevalling bij hijama en cupping gedaan?

Ja alhamdoulilah bij de eerste keer zie ik al een verschil, ik ga het zeker blijven doen in sha Allah.

Ja in heb het idd bij Hijama en cupping gedaan...Rotterdam
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Iedereen adviseert mij om hijama te gaan doen. Zou goed zijn tegen gewrichtspijn en stress. Maar waar is het betrouwbaar om hijama te doen?
 
2 aug 2012
2.406
160
Iedereen adviseert mij om hijama te gaan doen. Zou goed zijn tegen gewrichtspijn en stress. Maar waar is het betrouwbaar om hijama te doen?

Ik zou je ook Hijama en cupping willen aanraden in Rotterdam. Daar heb ik het gedaan en ben er wel tevreden over. Maar sowieso heeft het paar behandelingen nodig voordat je werkelijk van je klachten afkomt bi idhni Allaah
 
2 aug 2012
2.406
160
@aittouzintje en whatever, ik zeg doen! Het doet geen pijn, je voelt kleine prikjes weha. Ik durfde het eerst ook niet, de eerste keer ben ik alleen gaan meekijken en het valt allemaal wel mee haha
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik zou je ook Hijama en cupping willen aanraden in Rotterdam. Daar heb ik het gedaan en ben er wel tevreden over. Maar sowieso heeft het paar behandelingen nodig voordat je werkelijk van je klachten afkomt bi idhni Allaah

Wat zijn de kosten voor een hijama behandeling?
 
2 aug 2012
2.406
160
Wat zijn de kosten voor een hijama behandeling?

Voor een eerste keer betaal je €50, vanaf de tweede keer betaal je €45 . Maar ik denk dat jullie kunnen navragen of jullie iets kunnen terugkrijgen van verzekering. Ik sowieso niet omdat ik van België ben.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Voor een eerste keer betaal je €50, vanaf de tweede keer betaal je €45 . Maar ik denk dat jullie kunnen navragen of jullie iets kunnen terugkrijgen van verzekering. Ik sowieso niet omdat ik van België ben.

Verzekering zal hijama niet vergoeden, omdat het niet is inbegrepen in het zorgpakket. Misschien dat het door sommige verzekering maatschappijen hijama gezien wordt als alternatieve geneeswijze dat vergoedt wordt. Maar dat lijkt me sterk. Maar 50 euro is ook niet veel.
 
Bovenaan