19-jarige Turkse in hoofd geschoten na talentenshow

5 mrt 2012
18.240
681
media_xll_7723065.jpg

Kaya werd bedreigd omdat ze meedeed aan een talentenshow © Fotostill YouTube.

Een 19-jarig Turks meisje, bekend van de Turkse variant van Belgium's Got Talent, ligt in het ziekenhuis nadat ze in haar hoofd is geschoten door een onbekende aanvaller. Ze kreeg eerder al doodsbedreigingen omdat ze meedeed aan de talentenshow, melden Turkse media.

media_l_7723066.jpg
Mutlu Kaya © Fotostill YouTube.

Multu Kaya ligt sinds gisteren in kritieke toestand op de intensieve zorg in het ziekenhuis in Diyarbakir, in het zuidoosten van Turkije. Ze was volgens haar vader in huis aan het repeteren toen de schutter haar vanuit de tuin onder vuur nam.

Kaya deed mee aan de talentenshow Sesi Cok Guzel', vergelijkbaar met Belgium's Got Talent. Ze had Sibel Can als coach, een van de beste popzangeressen van Turkije. Volgens een Turkse krant kreeg ze doodsbedreigingen vanuit haar eigen familie, vanwege haar deelname aan de show.

Kritiek
"Mijn prachtige meisje Multu, hoe konden ze je dit aandoen. Ik ben ongelooflijk verdrietig", schreef haar coach op Instagram. "Haar situatie is kritiek. Ik hoop dat ze snel herstelt."

Volgens Turkse media heeft de politie een verdachte opgepakt, die op dit moment ondervraagd wordt. Meer details zijn niet bekend.

"Ik hoop dat mijn dochter zo snel mogelijk weer gezond is", zegt haar vader Mehmet Kaya. "Ik verwacht zoveel mogelijk steun van Sibel Can, ze is als een moeder voor Multu."

Geweld
In het conservatieve zuidoosten van Turkije wordt van vrouwen verwacht dat ze voldoen aan een traditioneel plaatje. Meedoen aan een talentenshow hoort daar niet bij.

De laatste tijd neemt de onrust over geweld tegen vrouwen in Turkije toe. Elk jaar worden honderden vrouwen vermoord door hun echtgenoten.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
In Turkije heeft iedereen een pistool op zak. Dit is een jaloerse ex-vriend of een trotse broer/neef die gelooft dat het haram is om te zingen.
 
Bovenaan