Agent doet emotioneel verhaal na steekpartij: "Blik in haar ogen zal me heel lang bijblijven"

9 jan 2014
652
162
AMSTERDAM De steekpartij in Amsterdam waarbij vorige week de 34-jarige Fatiah Abakthi om het leven kwam, heeft op de betrokken agenten grote indruk gemaakt. Een agent beschrijft op Facebook hoe hij worstelt met zijn emoties na de dodelijke steekpartij. "Het zinloze van de daad die zoveel levens verwoest heeft, kan ik niet begrijpen."

De agent vertelt hoe hij aankomt in de J.H. van Heekweg in Amsterdam-Noord. "Het slachtoffer ligt op straat, in de regen. Op ongeveer vijftig meter bij de basisschool van haar kinderen vandaan, die op dat moment gewoon in de klas zitten, onwetend van de melding die hun leventjes zal verwoesten."

Omstanders hinderen de hulpverleners en één man heeft zelfs een foto gemaakt van de stervende vrouw. "Inwendig kook ik, maar ik moet professioneel kalm blijven", schrijft de agent. Samen met een collega pakt hij de telefoon af van de man, die in eerste instantie niet meewerkt. Na een korte strijd geeft hij zich gewonnen en biedt hij de agenten zijn excuses aan.

'Shit, shit, shit'
Terwijl de hulpverleners zich over het slachtoffer ontfermen, realiseert de agent zich dat haar kinderen opgevangen moeten worden. "Zij mogen onder geen beding naar buiten komen en hun moeder zo aantreffen. Dit wordt een zware taak. Shit, shit, shit."

Een collega van de agent neemt deze onmenselijke taak op zich. Even later wordt bekend dat een 36-jarige verdachte is aangehouden. "Gerechtigheid", schrijft de agent. "De cirkel is rond. We zijn opgelucht en trots maar die euforie ebt gauw weg. Wie schiet hier iets mee op?"

Lees ook: Buurt rouwt om doodgestoken Fatiah (34)

Fatiah overlijdt dezelfde middag aan haar verwondingen. Dat komt hard binnen bij de agent en zijn collega's die op de regenachtige middag in de J.H. van Heekweg aanwezig waren. "Op weg naar huis gaan mijn gedachten uit naar de nabestaanden van de jonge vrouw en met name haar kinderen."

"De blik in haar ogen zal me nog heel lang bijblijven", vervolgt hij. "Ook de verdachte heb ik in de ogen kunnen kijken. Het zinloze van de daad die zoveel levens verwoest heeft, kan ik niet begrijpen."

Impact op politiemensen
De agent zegt zijn verhaal te doen om te laten zien wat voor impact zo'n incident heeft op alle politiemensen. "Ik wil absoluut niet de indruk wekken dat ik zielig ben. Het is mijn werk en dat probeer ik iedere dag naar eer en geweten te doen. De enigen die echt recht van spreken hebben, zijn de nabestaanden. Met hen leef ik oprecht mee en ik wens hen heel veel sterkte."
 
9 jan 2014
652
162
Fatiah woonde volgens buurtbewoners pas een jaar in Amsterdam. De steekpartij gebeurt op slechts een paar honderd meter van haar huis. Vanaf de overkant schreeuwt een buurtbewoonster nog dat de man moet stoppen, maar tevergeefs. Fatiah wordt zo ernstig toegetakeld dat ze aan haar verwondingen overlijdt.

Lees ook: Slachtoffer steekpartij Amsterdam overleden, verdachte opgepakt

Buurtbewoners kunnen het niet bevatten. Een buurvrouw vertelt dat er een omgangsregeling was voor de kinderen. "Ze woonde hier alleen met haar drie kinderen. Maar pas net, een jaar ongeveer. Daarvoor woonde ze in Almere. Haar ex kwam zo nu en dan de kinderen halen, maar hij mocht niet boven komen. Hij moest dan altijd beneden wachten."

Bedreigd
Op de avond van de moord kwamen buurtbewoners bij elkaar om troost te zoeken. Toen al verklaarde een vrouw dat Fatiah drie dagen voor de dodelijke steekpartij al was bedreigd. "Hij zei tegen haar dat hij haar dood zou maken."

Lees ook: Buurtbewoner over dodelijke steekpartij Amsterdam: "Hij zei dat hij haar zou doodmaken"

Fatiah laat een dochter en twee zoontjes na. Zij worden opgevangen door familie. De verdachte is de 36-jarige ex-man van Fatiah uit Almere. Hij werd donderdagmiddag opgepakt en blijft voorlopig vastzitten.
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Waarom is deze Marokkaanse vrouw vermoord? Overal staan weer andere verhalen erover.
 
Bovenaan