Marokkaans recept: vlees tajine met aardappelen

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Het is tijd voor een traditionele Marokkaanse gerecht die jullie gaan leren van Patron.:king: Een vleestajine (keuze uit lamsvlees of rundvlees) die eenvoudig te bereiden is, maar voor een familiebezoek altijd welkom is! Naast de vlees bevat de tajine ook groenten. En zorg voor verse kruiden!

Dit zijn de ingrediënten voor dit Marokkaanse gerecht:

Allereerst heb je een echte Marokkaanse tajine nodig. Dus niet van Xenos, maar een echte tajine van aardewerk die je in Marokko tegenkomt langs de wegen. Als je geen tajine van de zomer hebt gekocht, ben je voor niks naar Marokko gegaan!

Een halve kilogram lamsvlees of rundvlees
Halve kilo aardappelen (de aardappelen schillen en in plakjes snijden)
Halve kopje Marokkaanse olijfolie (gebruik verse olijfolie uit het rifgebergte. Dus niet met Aldi olijfolie, dan kun je beter stoppen met koken)
1 grote ui (de ui moet gesneden worden)
1 theelepel gember
1 theelepel kurkuma (in het marokkaans heeft het een andere naam waar ik niet op kan komen. Maar het lijkt op saafrane, gele poeder). In het arabisch heet kurkuma Gharkum.
1/2 theelepel peper
3 teentjes knoflook, geperst of fijngehakt
2 theelepels zout (ouderen houden niet van teveel zout, dus hou daar rekening mee)
snufje saffraandraadjes (dus de echte safraan, en niet die neppe zakjes safrane die we allemaal we kennen)
beetje peterselie en koriander takjes, gebonden in een boeket
Olijven
Een halve citroen in twee gesneden.

De tajine besmeer je met olijfolie (let erop dat we nog geen vuur hebben aangezet). Vervolgens leg je de ringen uien op de bodem van de tajine. Dat zorgt ervoor dat de vlees in aanbrand in de tajine. Boven op de uien leg je de aardappels in schijven. Vervolgens leg je de lamsvlees of rundvlees op de tajine. De kruiden worden over het vlees en aardappen gestrooid. Daarna de peterselie, olijven, de citroendelen en een volle glas water.

Nu mag de tajine met de deksel op het vuur gelegd worden. Niet teveel vuur, er is geen haast! de tajine moet met liefde en rust gekookt worden. Hou er rekening mee dat het wel 3 uur kan duren tot het vlees mals is geworden.

Heb ik iets gemist voor deze Marokkaanse tajine? Zeg het dan meteen!
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
duidelijk geen liefhebbers van de Marokkaanse keuken aanwezig hier..
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Wie zou het anders geschreven hebben? Zoek maar op internet naar marokkaanse recepten van tajine. Nergens vind je deze heerlijke marokkaanse recept vleestajine!
 
5 mrt 2012
18.240
681
Haha wauw, echt leuk geschreven!
Haha alleen jammer ik eet geen vlees, maar toch je had me bijna overtuigd!:haha:
 
26 okt 2017
1
0
Hi, ik maak het vandaag voor de derde keer.. erg lekker
Ik mis alleen waar je de knoflook laat... ik stop ze er tussen net zo lekker
 
Bovenaan