Protesten in Hoceima is rennen voor je leven!

Salima 22 feb 2011

1. Twee keer moest Mohamed Amezian uit Roosendaal hard wegrennen om te voorkomen dat hij door traangas of stenen werd geraakt.

Een bankgebouw waar hij twee uur eerder nog was, brandde volledig af. Een dag later zag Amezian hoe er twee lijken naar buiten werden gedragen.

Het raadslid voor de Roosendaalse Lijst was in Marokko om een reportage te maken voor de Wereldomroep en familie te bezoeken. De afgelopen dagen verbleef hij in de stad al-Hoceima, waar zondag vijf doden vielen en meer dan 130 mensen gewond raakten bij demonstraties tegen het regime.

De sfeer was grimmig, vertelt de Roosendaler aan de telefoon. "Tot een uur of vier 's middags verliepen de protesten vreedzaam. Toen groepen demonstranten uit de omliggende dorpen de stad binnenkwamen, ging het mis. Politieauto's en overheidsgebouwen werden in brand gestoken. Drie bankfilialen en het gemeentehuis zijn uitgebrand. Er waren plunderingen, vernielingen. Demonstranten gooiden met stenen naar de oproerpolitie en het leger. Zij schoten met traangas terug. Ik moest twee keer wegrennen om mezelf te beschermen. Je rook het traangas zelfs in het huis van mijn familie, waar ik logeer."

Al-Hoceima is een kuststad in het noorden van Marokko, een gebied waar veel Marokkaanse Nederlanders vandaan komen. Van oudsher is het een opstandig gebied, vertelt hij. "Ik vermoedde dat demonstraties er wel eens uit de hand zouden kunnen lopen. Daarom ben ik erheen gereisd om verslag te doen."

Dat was een beangstigende ervaring. "Ik schat dat er zeven- à tienduizend demonstranten op de been waren, waaronder een paar honderd relschoppers. Zij keerden zich keihard tegen de overheidsinstanties. Aanvankelijk stond ik bij een bankgebouw, maar uit veiligheidsoverwegingen ben ik daar weggegaan. Twee uur later werd het in brand gestoken. Vanmorgen (maandagmorgen, red.) zag ik hoe er twee verkoolde lijken naar buiten werden gedragen."

De ochtend na de protesten overheerste verbijstering. "Je ziet het aan de mensen. De uitgebrande auto's en gebouwen, de vele mensen die gewond zijn geraakt: het is onvoorstelbaar. Ordetroepen hebben op straat barricades opgeworpen. Een deel van de scholen en winkels is gesloten."

Amezian is gisteravond terug naar Nederland gevlogen. Zijn oorspronkelijke terugvlucht van zondagnacht moest hij annuleren. "Het was niet veilig. Geen enkele taxichauffeur zou me naar het vliegveld hebben gebracht."

Deel Deze Pagina