Rwina in centrum Alphen aan de Rijn! Zeker 6 doden na Rambo actie

Just_a_Boy 9 apr 2011

1. ALPHEN AAN DEN RIJN - (update 15:00) - Bij een schietpartij in winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn zijn zaterdagmiddag zeker zes doden en zestien gewonden gevallen. Dat is zojuist bevestigd in een persconferentie. Onder de doden is mogelijk een kind. In elk geval is een kind in de rug geschoten en naar het ziekenhuis gebracht. Waarschijnlijk is er een mitrailleur of een automatisch wapen gebruikt. Volgens ooggetuigen zijn er zeker dertig schoten gelost. De dader, die in zijn enetje handelde, heeft zich van het leven beroofd, zo is door de gemeente bevestigd.

2. Twee lichamen liggen op het Carmenplein. Volgens een ooggetuige zou ook een man in een steegje liggen. Bovendien is een dode, mogelijk de dader, aangetroffen tussen de kassa's bij Albert Heijn. De dader zou een man zijn, gekleed in in een bomberjack en legerbroek.
    Zeven gewonden zijn naar het Rijnland Ziekenhuis gebracht maar daarna overgebracht naar andere ziekenhuizen in de regio omdat het hospitaal in Alphen deze slachtoffers niet behandelen omdat de verwondingen te ernstig van aard zijn. .
    Rond het winkelcentrum is het nog steeds een grote chaos. Ambulances, politie hebben het centrum afgesloten. Overal klinkt geschreeuw en rent het publiek. Het winkelend publiek vluchtte voor zijn leven toen de dader begon te schieten. Een winkelier heeft gezien dat de man drie magazijnen verwisselde en zag de mitrailleur later voor een kledingwinkel liggen. Voor de winkel zou ook mogelijk een vrouw zijn gedood.

Een winkelend persoon in een rolstoel zou van de schrik een hartaanval gekregen hebben en overleden zijn.

Twee supermarkten in het complex zijn ontruimd en het winkelcentrum is afgesloten, aldus twee ondernemers. Meer informatie konden zij niet geven.

Om kwart voor twee kwamen circa twintig mensen naar buiten die vanaf de schietpartij in het winkelcentrum moesten blijven.

Een omwonende zag vanaf haar balkon naast het winkelcentrum hoe de dader schietend naar buiten kwam. ,,Ik hoorde iets dat op vuurwerk leek, ik zag mensen naar buiten rennen, mensen vielen, boodschappen vielen. Ik zag een man in een bomberjack en legerbroek met een machinegeweer. Hij laadde zijn geweer door en ik hoorde binnen weer schieten. Er gaan nu al geruchten over minimaal zeven doden. Ambulances rijden af en aan.''

De dader zou zelfmoord hebben gepleegd. Dt wordt door sommigen weer betwijfeld gezien de komst van een arrestatieteam van de politie. De situatie rond het winkelcentrum wordt door ooggetuigen als een complete chaos omschreven.

Een winkelier zei in een interview met de NOS:„Ik zag de dader aan komen lopen en toen ben ik naar binnen gegaan. Ik zag hem schietend met een mitrailleur langslopenâ€, aldus een woordvoerder van de dierenwinkel. „De dader heeft zich door het hoofd geschoten.â€

Volgens de winkelier zijn veel schoten gelost op een zeer druk moment in het winkelcentrum. Er ontstond paniek. „Er zijn veel gewonden. Ik hoop dat er niet meer dan tien doden zijn.â€

Ooggetuigen van de schietpartij zijn opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Daar zijn volgens een medewerkster ongeveer honderd mensen aanwezig. De politie hoort daar mensen over wat ze hebben gezien.

Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis. De burgemeester van Alphen aan den Rijn overlegt zaterdagmiddag met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie).

3. De vermoedelijke dader heeft zichzelf van het leven beroofd. Dat heeft de gemeente gemeld op haar website. Er is geschoten met een automatisch vuurwapen.
    Volgens het Leidsch Dagblad vluchtte het winkelende publiek voor zijn leven. Het centrum is door de politie afgesloten en er zou grote chaos heersen.

Even werd gedacht dat er een tweede dader zou zijn. Dit bleek later niet het geval te zijn.
    Verschrikkelijk
    Eenhoorn spreekt van een ramp die te verschrikkelijk voor woorden is. "Wij wensen de nabestaanden van de slachtoffers veel sterkte."
    Er waren heel veel mensen in het winkelcentrum op het moment van de schietpartij, benadrukte Eenhoorn.
    ''Er waren ouders en kinderen. Het is bijna niet te begrijpen dat dit is gebeurd'', aldus de burgemeester. ''Er wordt alles gedaan om familie, vrienden en bekenden op dit moment zo goed mogelijk op te vangen.''
    Hoofd
    De dader, een blanke man die rond de 25 jaar zou zijn, schoot zich volgens een getuige na zijn daad door zijn hoofd met een ander wapen. Hulpdiensten reden af en aan om gewonden te vervoeren, vermoedelijk ook naar andere ziekenhuizen dan het Ziekenhuis Rijnland in Alphen aan den Rijn. Dat was niemand voor commentaar bereikbaar.
    Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis.
    Opvang
    Ooggetuigen van de schietpartij zijn opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.
    ''Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig'', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.
    Ooggetuigen
    Volgens een ooggetuige schoot de dader met een grote mitrailleur om zich heen. "Er zijn veel gewonden. Ik denk zeker vijf tot tien doden", zegt hij op Radio 1.
    Lokale media spraken ook met ooggetuigen. ''Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt'', aldus de 34-jarige Ramon Vleerlaag tegen alphen.cc.
    Annemarie de Bruin (82) was in de Albert Heijn toen de schietpartij plaatshad: ''Rennen! Dat is het eerste wat ik dacht toen er werd geroepen dat er iemand lag. Ik hoorde zoveel schoten, het leek wel een klapperpistool. Ik heb mijn boodschappen laten staan en ben meteen weggerend.''
    Vuurwerk
    Een omwonende zag volgens alphen.cc vanaf haar balkon naast het winkelcentrum hoe de dader schietend naar buiten kwam. ''Ik hoorde iets dat op vuurwerk leek, ik zag mensen naar buiten rennen, mensen vielen, boodschappen vielen.
    "Ik zag een man in een bomberjack en legerbroek met een machinegeweer. Hij laadde zijn geweer door en ik hoorde binnen weer schieten. Er gaan nu al geruchten over minimaal zeven doden. Ambulances rijden af en aan.''

4. Jaa klopt idd heb het net gehoord. Is echt gewoon ongelooflijk!

5. er is ook een marokkaan overleden bij die schietpartij in alphen aan de rijn. een vriend van mn vader

6. Salima wat erg! Allah i Rahmo.. Sterkte !

7. de vuile klootzak die dit heeft gedaan is een grote racist!!

Alphen aan den Rijn - De man die vanmiddag in Alphen aan den Rijn een bloedbad aanrichtte, zou de 25- jarige Tristan van der Vlis uit Alphen zijn. De identiteit is nog niet officieel door de politie bevestigd. De man woonde nog bij zijn ouders, in een flat aan de Wederikstraat in Alphen. Deze flat ligt in de direct omgeving van het winkelcentrum. Zijn Mercedes werd na de moordpartij bij het winkelcentrum aangetroffen.

8. De 24-jarige Tristan van der Vlis, die wild om zich heen schoot in Alphen aan den Rijn, heeft ook zijn eigen moeder vermoord.

Deel Deze Pagina