1. Bismillah-ir Rahman-ir Rahiem
    (In de naam van Allah, de Barmhartige, de Meest Genadevolle)

HET ISTICHARA GEBED

Hoe verricht je dat ...?

Een moslim/ moslima die wil weten of een bepaald voornemen wat hij/ zij heeft juist of onjuist is, of dat hij/ zij met een bepaald iets moet doorgaan of niet (dit kan van alles zijn), kan een gebed van twee Rak'aat verrichten voordat hij/ zij gaat slapen.

In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fâtihah, Soerah Al-Kâfirûn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlâs.
    Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichâra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
    Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
    Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.

In een Hadith kunnen we lezen dat Djâbir ibn Abdoellah heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) de tekst van de Istichâra-Doe'a onderwees alsof het een hoofdstuk van de Qor'aan betrof. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als iemand van jullie zich heeft voorgenomen een bepaald werk uit te voeren, laat hij dan een twee rak'aat gebed verrichten en de Doe'a Istichâra lezen/ voordragen."

Soerah Al-Fâtihah

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
    Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
    Ar-rahmaani-r-rahiem
    Maaliki yawmi-d-dien
    Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
    Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
    Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
    ghairi-l-maghdûbi 'alaihim wa la-d-daallien
    Amien

Soerah Al-Kâfirûn

Qul yaa ayyuha-l-kaafirûn
    Laa a'budu maa ta'budûn
    Wa laa antum 'abidûna maa a'bud
    Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
    Wa laa antum 'aabidûna maa a'bud
    Lakum dienukum waliya dien

Soerah Al-Ichlâs

Qul huwa-l-laahu ahad
    Allahu-s-samad
    Lam yalid wa lam yûlad
    Wa lam yaku-l-lahû kufuwan ahad

Doe'a Istichâra

Allahoemma innie astachieroeka bi 'ilmika
    wastaqdiroeka bi qoedratika
    wa asaloeka min fadlikal-'aziem
    fa innaka taqdiroe wa Lâa aqdiroe wa t'alamoe
    wa lâa 'alamoe wa anta 'alâmoel-ghoeyôeb
    Allahoemma in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra ( noem hier dan de zaak waarover besloten moet worden)
    chayroellîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe
    wa 'âqibati amrîe faqdirhoe lîe
    wa yassirhoe lîe soemma bâriek lîe fîehie
    wa in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra sjarroel
    lîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe wa 'âqibati amrîe
    fasrifhoe 'annîe wasrifnîe 'anhoe
    waqdirliel-chayr haisoe kâna soemma raddinîe bihie

Betekenis

O mijn Allah! Omdat U weet, vraag ik U om mij te laten weten wat voor mij het beste is. En omdat Uw Kracht voldoende is, vraag ik kracht van U, en om goedheid te bereiken, smeek ik om Uw Edele Gunst.
    Want zeker! U bent Almachtig en ik machteloos. U bent Alwetend en ik zonder kennis. U bent de Kenner van het verborgene!
    O mijn Allah! Als U weet dat deze zaak goed is voor mij, voor mijn geloof en mijn materieel welzijn en voor de resultaten van mijn zaak, maak het dan mogelijk voor mij, maak het makkelijk voor mij, en laat er voor mij een zegen in zijn. Maar als U weet dat deze zaak slecht is voor mij, mijn geloof en mijn materieel welzijn, en de resultaten van mijn zaak, houdt het dan weg van mij en weerhoud mij ervan. Bepaal het goede voor mij, waar het ook moge zijn, en maak mij daar tevreden mee.

Veel succes met het Istichâra gebed.

Wa Alaikoem Salaam Wa Rahmatoellahi Wa Barakatoeh

2. Samir

Samir Viva Real Madrid Populair

10.608
    117
    0
    barakah allahoe fik tetouzint! dat is pas nuttige informatie!

3. helemaal goed, thnx Tettoee

4. Baraka allah feek, bedoel ik

5. Allahibarek fiek :)

6. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    Dyazaak Allahi khairan, goed gedaan meisje;)

7. Kloptt helemaal.

Bedanktttt vooor het plaaatsen!

8. 3elama

3elama Populair

9.015
    54
    0
    Dit gebed heeft mij alhamdoulilaah vaak de goede richting op geholpen, ik raad het iedereen aan.

9. Bij mij ook! :love:

10. salaat isttikhara heeft me hmdl ook altijd geholpen

11. op welke tijdstippen van de dag is het best aanbevolen om salaat istighara te verrichten?
    En hoe weet je dat je een antwoord hebt gekregen op deze salaat?

12. -AmazighChick

-AmazighChick Populair

13.482
    70
    0
    je gaat je beter, of juist slechter voelen, je kan chagrijnig worden... kan van alles zijn, ik noem maar wat op. je zult het merken, wanneer je het hebt gedaan.

13. Baraka Allah feek voor het plaatsen

14. Nooit gedaan maar ik vraag me af.. Ik ken de Soerah Al-Kâfirûn niet wat nu Gwn uit mn hoofd leren??

De du3a moet je die ook uit je hoofd kennen??

15. Wat ik weet is dta het niet nodig is en dat je het ook gewoon kan oplezen, Wa Allaho A3lem

Deel Deze Pagina