sunnah van toiletgebruik

tatouzint_4ever 13 feb 2011

1. Wat zeggen we, wanneer we het toilet betreden?
    allahumma inni ‘aoedhu bika min al khubthi wa alkhaba’ith

O Allah, ik zoek mijn toevlucht bij U van de mannelijke en vrouwelijke duivels

Anas overleverde: “Wanneer de Profeet (sallalahu alayhi wa salam), zijn behoefte ging doen, zei hij: “O Allah ik zoek mijn toevlucht bij U van Chutbuth en de Chaba’ith.
    Al Bukhari. (Sommige geleerden begrijpen uit de woorden van deze hadith, dat het gaat om toevlucht zoeken bij Allah voor al het kwaad in welke vorm dan ook)

Met welke voet betreden we het toilet het eerst?
    We betreden het toilet als eerste met onze linker voet.

Aicha, moge Allah tevreden met haar zijn, overleverde: “De Profeet (sallalahu alayhi wa salam) begon altijd graag met rechts als hij zich waste of kamde, en wanneer hij zijn schoenen aantrok.†Al Bukhari
    Commentaar: Met rechts beginnen wordt niet alleen beperkt tot de drie daden die hier in deze hadith genoemd worden. De Profeet (sallalahu alayhi wa salam), begon vaak met rechts. De basis richtlijn daarvoor is, dat de handelingen, die waarde en manieren reflecteren, met rechts begonnen worden en met links beëindigd worden. Bijvoorbeeld het aantrekken van kleding, schoenen etc. De moskee betreden we met de rechter voet en verlaten we met de linkervoet, aangezien het een plek van waarde en grootheid is.
    In tegendeel daarvan staan de dingen die geen elegantie uitstralen. Zodoende zijn er geleerden die er van uit gaan dat we het toilet met de rechtervoet dienen te verlaten.

Gebruik van het toilet
    a. Wanneer je het toilet gebruikt moet je er zeker van zijn, dat je werkelijk zit, zodat urine en andere uitwerpselen de toiletbril niet vervuilen.

b. Nadat je je behoefte hebt gedaan, doe dan Istinja, (reinig jezelf), met de linker hand. Was daarna je handen.
    “En Allah heeft degenen die zich reinigen, lief.†(Koran, 9; 108)

(degenene die hun intieme delen goed (met water en eventueel zeep) reinigen van urine en uitwerpselen, nadat ze hun behoefte gedaan hebben)

Het verlaten van het toilet
    Wat zeggen we, wanneer we het toilet verlaten?
    Ghufranak
    O Allah, ik zoek Uw Vergeving

We verlaten het toilet als eerste met de rechter voet.

Geef aandacht aan de volgende hadith: Ibn ‘abbaas,(moge Allah tevreden zijn met hen beide) overleverde dat de Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) bij twee graven langs kwam en zei: zij zijn gestraft, maar zij zijn niet gestraft vanwege een grote zonde. Een van hen beschermde zichzelf niet van zijn urine (dwz. Hij hield zichzelf niet schoon) en de andere liep rond en verspreidde slechte roddels.†(overleverd door al-Bukhaari 5592.)

2. Up inscha-allah

3. Baraka Allahoe feeki.upske voor jou.

4. up inscha-allah

Deel Deze Pagina