Ahadeeth over de Ramadan.

6 apr 2015
218
62
OVERGEVEN TIJDENS HET VASTEN

De Profeet ﷺ heeft gezegd:

‘Wie overmand wordt door braak*, hoeft zijn vasten niet in te halen. Wie moedwillig braakt (b.v. door het steken van een vinger in de keel), moet (zijn vasten van die dag) inhalen.’

(Aboe Dawoed, Ibn Maadjah en sahih verklaard door sheikh al-Albaani in al-Irwaa- al-Ghaliel 923)

*Het overkomt je, en je kon het niet voorkomen.
 
6 apr 2015
218
62
Vasten beschermt tegen het Vuur

“Wie een dag vast omwille van Allah, zijn gezicht zal door Allah voor een afstand van zeventig jaren van het Vuur afgehouden worden.”
Deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zijn overgeleverd door Abu Said al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim
 
6 apr 2015
218
62
Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd het volgende gevraagd:

Vraag:

We zien bij sommige mensen tijdens het bidden, dat zij tijdens de soedjoed (neerknieling) één of beide voeten van de grond laten komen. Wat is het oordeel hierover?

Antwoord:

Het is voor degene die soedjoed verricht niet toegestaan om één van zijn ledematen van de grond te laten komen. Want de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:

‟Ik ben bevolen om de soedjoed te verrichten op zeven botten. Op het voorhoofd (en hij wees met zijn hand) naar zijn neus, op de handen, de knieën en op de toppen (d.w.z. tenen) van beide voeten.”[1]

Wanneer iemand dus één of beide voeten, of één of beide handen, of zijn voorhoofd of neus, of beiden omhoog tilt, dan telt zijn soedjoed niet en is deze ongeldig. En wanneer de soedjoed ongeldig is, dan is zijn gebed ongeldig!

Bron: liqaa al-baab al-maftoeh, bandje nr. 25 vanaf min. 27.16.


[1] Overgeleverd door Boechaarie & Moslim.
 
6 apr 2015
218
62
Umm Sary“Ik hoorde Nafi zeggen: “Abdullah ibn Umar heeft gezegd:
“De Profeet heeft het verboden dat een man een andere man van zijn plek laat opstaan om op zijn plek te gaan zitten.”
Ik vroeg Nafi: “Geldt dit alleen voor het vrijdaggebed?”
Hij antwoordde: “Voor het vrijdaggebed en ieder ander (gebed).”
Dit verbod is van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Ibn Juraij van Nafi van Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden met hen allen zijn) en staat vermeld in Sahih Bukharie.
Vind ik leuk · Beantwoorden · 4 · 1 uur
 
Bovenaan