Antwerpse vrouwen naar front in Syrië

2 aug 2012
2.406
160
antwerpse-vrouwen-naar-front-in-syrie-id5529470-620x400.jpg



Minstens vijf moslima’s uit Antwerpen zijn vertrokken naar het oorlogsfront in Syrië. De families reageren geschokt op het vertrek. Het is zeer uitzonderlijk dat vrouwen uit ons land in groep naar Syrië afzakken.
De moslima’s die naar Syrië zijn vertrokken, zijn meerderjarige Marokkaanse Antwerpenaars tussen 18 en 21 jaar. Een van hen is een Belgische die zich heeft bekeerd tot de islam.

Het nieuws komt als een verrassing, want de voorbije maanden was het windstil op het vlak van vertrekkers naar Syrië. Veel mannelijke strijders keerden de voorbije maanden zelfs uit eigen beweging terug naar België.

Naar eigen zeggen gaan de jonge vrouwen naar het oorlogsgebied als hulpverleners, vooral om kinderen te helpen. Maar die verklaring trekken experts in twijfel. “Quasi zeker gaan ze er huwen met Syriëstrijders. Alleen als vrouw ginder verblijven kan niet.”

Uit een getuigenis blijkt dat minstens een van de vertrekkers al aan haar familie heeft laten weten dat ze er is gehuwd.
 
5 mrt 2012
18.240
681
Msaken ze kunnen er zelf ook niks aandoen, ze denken niet helder na. Helemaal gehersenspoeld ja. Ze gaan naar Syrië en worden verkracht daar of worden uitgehuwelijkt of huwen daar met een man.

Ik heb via kennissen gehoord dat er een jonge meid naar Syrië is gegaan, ze was eerst vermist en nu is ze ondertussen getrouwd daar. Die man heeft naar de familie gebeld van dat meiske en die zei je dochter is nu van mij, ik ben met haar getrouwd. Masken die ouders die smeken om hun dochter terug te zien. Kei erg voor de ouders!:(
 
Bovenaan