De ideale moslimvrouw

2 okt 2012
3.117
190
Ik ga hier stukjes plaatsen uit het boek ''De ideale moslimvrouw''
hopend dat jullie hier wat aan zullen hebben.:D
 
2 okt 2012
3.117
190
Eén van de duidelijkst te onderscheiden kenmerken van de moslimvrouw is haar diepe geloof in Allah en haar oprechte overtuiging dat alles wat er in dit universum gebeurt en alles wat de mens overkomt, uitsluitend door de wil en het besluit van Allah wordt veroorzaakt; iets wat met iemand gebeurt kan niet vermeden worden en alles wat niet met iemand gebeurt, had niet kunnen gebeuren. De mens heeft geen andere keus in dit leven dan om voorwaarts op het rechte pad te streven en goede daden te verrichten, daden van aanbidding en andere daden, waar men ook maar toe in staat is, al zijn vertrouwen in Allah te stellen, zich aan Zijn wil te onderwerpen en te geloven dat hij altijd de hulp en steun van Allah nodig heeft.
 
2 okt 2012
3.117
190
Het verhaal van Hajar geeft de moslimvrouw het mooiste voorbeeld van het diepe geloof in Allah en het volle vertrouwen in Hem. Ibrahim sala allaho 3alayhi wa salam liet haar achter bij de Ka'bah in Mekka, boven de zamzambron, in een tijd waar er geen mensen of water op die plaats was. Hajar had niemand bij zich behalve haar kleine zoon Ismael. Ze vroeg Ibrahim rustig en zonder enig spoor van paniek: ''Heeft Allah jouw bevolen dit te doen, O Ibrahim?'' Ibrahim sala allaho 3alayhi wa salam zei: ''Ja.'' Haar antwoord liet haar acceptatie en optimisme zien: ''Dan zal Hij (swt) ons niet verlaten.'' (Overgeleverd door Boecharie in Kitab Al-Anbijaa)

Het was een bijzonder moeilijke situatie: een man laat zijn vrouw en jonge zoon achter in een kaal land, waar geen planten zijn en mensen en ging terug naar het verre land Palestina. Hij liet niets anders bij haar achter dan een zak met dadels en een huid gevuld met water. Als het niet het diepe geloof en het vertrouwen in Allah was geweest dat het hart van Hajar gevuld had, dan was zij niet in staat geweest om deze moeilijke situatie het hoofd te bieden+ ze zou meteen ingestort zijn en ze zou niet de vrouw geworden zijn wier naam altijd dag en nacht herinnerd zou worden door degenen die hadj of oemrah bij het huis van Allah verrichten, iedere keer dat zij het zuivere Zamzamwater drinken en tussen de heuvels van Saffah en Marwah rennen zoals Hajar dat op die meest beproevende dag gedaan had.
 
2 okt 2012
3.117
190
Dit diepe geloof en bewustzijn heeft een verbazend effect op het leven van moslimmannen en -vrouwen; het roept hun bewustzijn op en herinnert hen aan het feit dat Allah getuige is en alle geheimen kent en dat Hij bij iemand is, waar deze zich ook bevindt. Er is geen beter voorbeeld van een jong moslimmeisje dat in 'Shifaat Ash-Shafwah en Wafijat Al-'Adjan verteld wordt en door Ibn Ad-Djawzi in Ahkaamoen-Nisaa' (p. 441-2) geciteerd wordt:
 
2 okt 2012
3.117
190
''Overgeleverd door Abdoellah ibn Zaid ibn Aslam, van zijn vader, van zijn grootvader, die vertelde: ''Toen ik Omar ibn al Khathab radiya allaho 3anh op zijn nachtelijke rondgang door Medina begeleidde, voelde hij zich moe, dus leunde hij tegen een muur. Het was midden in de nacht en (wij hoorden) een vrouw tegen haar dochter zeggen: ''O mijn dochter, sta op en meng de melk met wat water.'' De dochter zei: ''O moeder, heb je vandaag niet het gebod van de Amieroel-Moeminien (hoofd van de gelovigen) gehoord?'' De moeder zei: ''Wat is dat dan?'' Het meisje zei: ''Hij beval iemand om met luide stem aan te kondigen dat de melk niet meer met het water gemengd mag worden.'' De moeder zei: ''Sta op en meng de melk met water, je bent op een plaats waar Omar radiya allaho 3anh je niet kan zien.'' Het meisje vertelde haar moeder: ''Ik kan Hem (Allah) niet in het openbaar gehoorzamen en in privé-omstandigheden ongehoorzaam zijn.'' Omar hoorde dit en zei tegen mij: ''O, Aslam ga daar heen en kijk wie dit meisje is en tegen wie zij sprak en of zij getrouwd is.'' Dus ging ik naar die plaats en zag dat zij ongetrouwd was, de andere vrouw was haar moeder en geen van beiden had een echtgenoot. Ik ging naar Omar terug en vertelde hem wat ik ontdekt had. Hij riep zijn zone samen en zei tegen hen: ''Heeft één van jullie een vrouw nodig, zodat ik het huwelijk voor jullie kan regelen. Als ik de wens gehad had om te trouwen dan zou ik de eerste zijn die deze jonge vrouw zou huwen.'' Abdoellah zei: ''Ik heb een vrouw.'' Abdoer-Rahman radiya allaho 3anh zei: ''Ik heb een vrouw.'' Asim zei: ''Ik heb nog geen vrouw, laat mij dus met haar trouwen.'' Daarop regelde Omar radiya allaho 3anh het huwelijk voor haar zodat zij met Asim kon trouwen. Zij gaf hem een dochter, die opgroeide en later de moeder van Omar Ibn Aboel-Aziez werd.''
 
2 okt 2012
3.117
190
Dit is het diepe gevoel van bewustzijn dat de islam in het hart van deze jonge vrouw geplant heeft. Zij was rechtvaardig en eerlijk in haar daden, zowel privé als in het openbaar want zij geloofde dat Allah ten alle tijden bij haar was en alles zag en hoorde. Dit is het ware geloof en het zijn de effecten van dat geloof wat haar tot het niveau van ihsan heeft verheft. Eén van de onmiddellijke beloningen waar Allah haar mee vereerd heeft, was dit gezegende huwelijk, een huwelijk waarvan een afstammeling de vijfde rechtgeleide Khalifah Omar ibn Abdoel-Aziez radiya allaho 3anh was.
 
2 okt 2012
3.117
190
De Aqidah (geloof) van de ware moslimvrouw is zuiver en duidelijk, het bevat onbedoezeld onwetendheid, verbeelding of bijgeloof. Deze Aqidah is gebaseerd op het geloof in Allah, de Ene, de Allerhoogste, de Eeuwige, Die tot alle zaken in staat is, Die het hele universum beheerst en tot Wie alle zaken moeten terugkeren:

<< قل من بيده ملكوت كل شىء وهو يجير ولا يجار عليه إن كنتم تعلمون. سيقولون لله قل فأنى تسحرون >>

Zeg: ''In wiens handen is de soevereiniteit van alles? En Hij beschermt (alles) terwijl er tegen Hem geen beschermen is zoals jullie weten.'' Zij zullen zeggen ''(Alles behoort) aan Allah.'' Zeg: ''Hoe komt het dan dat jullie bedrogen zijn en je van de waarheid afkeren?''
(surah Moeminoen 23: 88-89)
 
2 okt 2012
3.117
190
<< تبارك الذي بيده الملك وهو على كل شىء قدير، الذى خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا وهو العزيز الغفور >>

Gezegend is Hij in Wiens hand het rijk is en Hij is tot alle zaken in staat. Die de dood en het leven geschapen heeft, dat Hij jullie moge beproeven wie het beste in daden is. En Hij is de Almachtige, de Vaakvergevende.
(surah Al Moelk 67: 1-2)
 
2 okt 2012
3.117
190
Op die Dag zal de mens opgebracht worden om de verantwoordelijkheid voor zijn daden te nemen. Als die goed zijn, zal het goed voor hem zijn en als die slecht zijn, dan zal het slecht voor hem zijn. Er zal niet de minste onrechtvaardigheid begaan worden:

<< تبارك الذي بيده الملك وهو على كل شىء قدير، الذى خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا وهو العزيز الغفور >>

(Op) deze Dag zal iedereen vergoed krijgen wat hij verdiend heeft. Niemand zal onrecht (aangedaan worden). Waarlijk, Allah is snel in rekenen.
(surah Ghaafir 40: 17)
 
2 okt 2012
3.117
190
De balans (waarop de daden van de mensen gewogen zullen worden) zal alles met de grootste precisie wegen, ten gunste van iemand of ten nadele van hem:

<< فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره، ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره >>

Dus iedereen die iets goeds heeft gedaan ter grootte van een atoom zal het zien. En iedereen die kwaad heeft gedaan ter grootte van een atoom zal het zien.
(surah Az-Zalzalah 99: 7-8)
 
2 okt 2012
3.117
190
Zij aanbidt Allah
Het is niet verbazend dat de ware moslimvrouw enthousiast haar Rabb aanbidt want zij weet dat zij verplicht is om aan alle bevelen die Allah subhanaho wata3ala elke moslim, man of vrouw, heeft opgelegd te gehoorzamen. Dus vervult zij nauwgezet haar islamitische verplichtingen, zonder uitvluchten te verzinnen en zonder deze te verwaarlozen.
 
2 okt 2012
3.117
190
Zij bidt vijf keer per dag op de juiste tijd
Zij verricht elk van de vijf verplichte gebeden op de aangewezen tijd en laat de huishoudelijke taken of plichten als echtgenote en moeder haar daarvan niet weerhouden. Het gebed is de zuil van de godsdienst, iedereen die bidt is gelovig en iedereen die het gebed verwaarloost, vernietigt het geloof. Bidden is de beste en edelste handeling, zoals de Profeet sala allaho 3alayhi wa salam het in de hadith die door Abdoellah ibn Masoed is overgeleverd, uitlegde:

''Ik vroeg de Boodschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam: ''Welke daad is door Allah het meest geliefd?'' Hij zei: ''Het gebed verrichten zodra de tijd daarvoor is aangebroken.'' Ik vroeg hem: ''En wat dan?'' Hij zei: ''De ouders met eerbied en respect behandelen.'' Ik vroeg hem: ''En wat dan?'' Hij zei: ''Djihad (vechten voor de zaak van Allah).''

Het gebed is de band tussen de dienaar en zijn Heer. Het is de rijke bron waaruit iemand kracht, standvastigheid, genade en genoegdoening krijgt en het is een middel om de vlekken van zijn of haar zonden te verwijderen; Aboe Hoerairah heeft overgeleverd:

''Ik hoorde de Boodschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam zeggen: ''Wat zouden jullie denken als er een rivier bij de deur van één van jullie stroomt en hij gaat iedere dag vijf maal in bad, zou er dan nog een spoor van vuiligheid op hem blijven?'' De mensen zeiden: ''Er zou geen spoor van vuiligheid op hem zijn.'''Hij zei: ''Dit is zoals de vijf dagelijkse gebeden waardoor Allah subhanaho wata3ala de zonden uitwist.''
(Sjarhoes-Soennah 2/175)
 
2 okt 2012
3.117
190
Djabir radiya allaho 3anh ze dat de Booschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam gezegd heeft: ''De vijf dagelijkse gebeden zijn als een diepe rivier die langs de deur van één van jullie stroomt, waarin hij iedere dag vijf maal baadt.''
Het gebed is een genade welke Allah Zijn dienaren heeft opgelegd; zij zoeken vijf maal per dag Zijn schaduw op en loven hun Heer, prijzen Hem en vragen om Zijn hulp en zoeken Zijn genade, leiding en vergeving op. Daarom wordt het gebed een middel tot reiniging voor degenen (zowel mannen als vrouwen) die bidden, en reinigt het hen van hun zonden.
'Othman ibn 'Affan radiya allaho 3anh heeft gezegd:
''Ik hoorde de Profeet sala allaho 3alayhi wa salam zeggen: ''Er is geen enkele moslim die als hij op tijd naar het gebed komt, op de juiste manier woedhoe maakt, zich op zijn gebed concentreert en goed buigt, waarvan het gebed niet een vergeving van zijn vroegere zonden zal zijn, mits hij geen grote zonde gepleegd heeft. Dit zal zo zijn tot het einde der tijden.''
(Sahieh Moeslim 3/112)
Er zijn vele hadiths die over het belang van de salaat spreken en over de zegeningen die het de mensen die bidden, mannen en vrouwen, brengt en de rijke oogst van gunsten die zij daardoor kunnen oprapen, iedere keer dat zij voor Allah subhanaho wata3ala in een nederige houding en vol berouw staan.
 
2 okt 2012
3.117
190
Zij kan de djama'ah (gemeenschappelijke) gebeden in de moskee bijwonen
De islam heeft de vrouwen van de verplichting om het djama'ahgebed in de moskee te verrichten vrijgesteld, maar tegelijkertijd is het hen toegestaan om het huis te verlaten en aan de djama'ah mee te doen, indien zij daarvoor zodanig gekleed zijn dat zij geen verleiding veroorzaken. De eerste moslimvrouwen zijn zeker naar buiten gegaan en baden in de moskee achter de Profeet sala allaho 3alayhi wa salam:

Aicha radiya allaho 3anha zei: ''De Boodschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam bad het fadjr gebed en de gelovige vrouwen baden achter hem, gehuld in hun overkleden; daarna keerden zij naar hun huizen terug en niemand zou hen herkend hebben.''

En:

''De gelovige vrouwen deden aan het fadjrgebed mee tezamen met de Boodschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam, gehuld in hun overkleden. Nadat zij met het gebed klaar waren, keerden zij terug naar hun huizen en niemand herkende hen door de duisternis.''

De Profeet sala allaho 3alayhi wa salam verkortte zijn gebeden als hij een kind hoorde huilen, want hij begreep de bezorgdheid die de moeder van het kind voelde. In een hadith waarvan de betrouwbaarheid onbetwist is, zegt hij sala allaho 3alayhi wa salam:

''Ik begin het gebed met de bedoeling het lang te maken, maar dan hoor ik een kind huilen dus verkort ik mijn gebed, want ik ken de spanning die de moeder ondergaat omdat er gehuild wordt.''
 
2 okt 2012
3.117
190
Allah subhanaho wata3ala heeft de vrouwen een grote genade getoond door hen niet de verplichting op te leggen om de vijf verplichte gebeden in de gemeenschap in de moskee te moeten bidden. Als Hij dit verplicht had gesteld, dan zou Hij een onhoudbare last voor de vrouwen opgelegd hebben en zij zouden niet in staat geweest zijn het te vervullen, net zoals we zien dat veel mannen niet in staat zijn om regelmatig in de moskee te bidden en geen andere keus hebben dan te bidden waar zij op dat moment zijn, op het werk of thuis. De zware last van haar huishoudelijke taken en de zorg voor de noden van de echtgenoot en de kinderen laten haar niet toe om het huis vijf keer per dag te verlaten; het is voor haar onmogelijk dat te doen. Zodoende wordt de wijsheid duidelijk dat alleen de mannen de verplichting hebben gebeden in de moskee te verrichten. Haar gebed thuis wordt als beter gezien dan het gebed in de moskee, maar Allah subhanaho wata3ala geeft haar vrijheid van keuze; ze mag thuis bidden als zij dat wil, of zij mag naar buiten gaan en haar gebed in de moskee verrichten. Als zij haar man om toestemming vraagt om naar de moskee te gaan, mag hij haar niet tegenhouden, zoals de Profeet in een aantal hadiths gezegd heeft:
''Houdt de vrouw niet tegen om naar de moskee te gaan, hoewel hun huizen beter voor hen zijn.''
''Als een vrouw jou om toestemming vraagt om naar de moskee te gaan, houdt haar dan niet tegen.''
De mannen namen het bevel van de Profeet sala allaho 3alayhi wa salam in acht en lieten hun vrouwen naar de moskee gaan, zelfs als het tegen hun eigen wens inging. Er is geen duidelijkere aanduiding hiervoor dan de hadith van Abdoellah ibn Omar, waarin hij zegt:
''Eén van de vrouwen van Omar was gewens om het fadjr gebed en isja in de gemeenschap in de moskee te bidden. Haar werd gevraagd: ''Waarom ga je naar buiten (naar de moskee) terwijl je weet dat Omar daar niet van houdt en een jaloerse man is?'' Zij zei: ''Wat houdt hem tegen om mij te verbieden (dat te doen)?'' Hij zei: ''De woorden van de Boodschapper van Allah sala allaho 3alayhi wa salam: ''Houdt de vrouwelijke dienaren van Allah subhanaho wata3ala niet tegen als zij de moskeeën van Allah willen bezoeken.''
 
Bovenaan