Trump opent nieuwe frontale aanval op Obama

Journalisto 26 apr 2011

1. Vastgoedmagnaat en mogelijke presidentskandidaat Donald Trump heeft een nieuw front gevonden om de Amerikaanse president Barack Obama snoeihard op aan te vallen. Volgens Trump bezat Obama niet de kwaliteiten om te studeren aan de prestigieuze universiteiten waar hij zijn opleidingen heeft gevolgd. Eerder kondigde Trump al aan te zullen gaan onderzoeken of Obama wel echt in de Verenigde Staten is geboren.

In een nieuw interview met persbureau AP zegt Trump: 'Ik heb gehoord dat hij een verschrikkelijk slechte student was. Verschrikkelijk. Hoe kan een slechte student studeren aan Columbia en daarna aan Harvard? Daar denk ik aan, ik ga het zeker uitzoeken. Laat hem zijn papieren maar zien.'

Raadselachtig
    Volgens Trump is het maar raadselachtig hoe Obama tot die universiteiten werd toegelaten. 'Ik heb vrienden met slimme zonen die fantastische cijfers halen, fantastische commissies doen, alles geweldig, en die komen niet binnen bij Harvard.' 'Over deze man (Obama, red.) weten we helemaal niets. Er zijn heel veel vragen onbeantwoord over deze man.'

Obama studeerde in 1991 magna cum laude af aan Harvard, en was de eerste zwarte voorzitter van de Harvard Law Review, een zeer prestigieus door studenten gerund rechtentijdschrift. Maar tijdens zijn campagne gaf Obama nooit zijn werk uit zijn studietijd vrij, en in zijn boek 'Dreams From My Father' schrijft Obama dat hij niet altijd een 'academische ster' is geweest. Volgens Trump blijkt uit het niet vrijgeven van zijn studiewerk 'een patroon van het verbergen van informatie' door Obama.

Nachtmerrie
    Trump begint zich steeds meer te ontpoppen als een nachtmerrie voor Obama. Trump - zeer conservatief in zijn standpunten: anti-abortus, anti-homohuwelijk, voor vrij wapenbezit - hamert in elke talkshow op het feit dat Obama moet bewijzen dat hij in de Verenigde Staten is geboren: volgens de grondwet mag een president niet in een ander land zijn wieg hebben staan. Dat Obama zijn geboortepapieren heeft vrijgegeven waarop staat dat hij op Hawaii is geboren, is niet voldoende voor Trump.

Veel Amerikanen lijken het met Trump eens te zijn. In de peilingen doet hij het steeds beter.

In juni beslist Trump definitief of hij een gooi zal doen naar het presidentschap.

Deel Deze Pagina