Berberse Legendes en Mythes

14 apr 2011
715
20
Plaats hier berberse legendes, volksverhalen en mythes die je in ariff altijd hoort..

Tamza, amziw en tasardunt i'medran komen me wel bekend bekend voor. Volgens mij werden ze alle drie verteld om kinderen bang te maken. In ieder geval, zo was het bij mij, als je ergens naartoe wil wat niet mocht, dan werd er gezegd dat tamza of amziw daar zat en die zouden je dan opeten. En wat betreft tasardunt i'medran, dat was volgens om mensen 's nachts bij de graven vandaan te houden.
Zowel tamza als amziw worden trouwens nog steeds gebruikt als uitdrukking voor iemand die veel eet, krijg ik namelijk vaak te horen ;-)

Dajenith: neemt bezit van de mensen waardoor men bezeten raakt dit noemen we Ash3ad.

Amzaghar Thigharya: jnun die het munt op pasgeborenen. Remedie hiertegen is de ayat el koersi. Ook kon men een mes en zout bij de barende vrouw leggen zodat deze jin geen toegang heeft.

Regyar(Khiyar): verondersteld word dat ie erg lang is en kan gewoon praten. Komt alleen in de nacht naar buiten.

Dhamza en Amziw: menseneetster/menseneter word veel in sprookjes gebruikt.

Bu seb3a Izedjifen: 7 koppig monster. Leeft in water van rivieren en waterputten.

Tasardunt imedran: de muilezlin van de begraafplaats. Verschijnt bij graven van mensen die richting hel gaan.

Dujjar: Ad Dajjal in het arabisch. Verschijnt bij einde van de wereld. Pakt dingen met de ene hand en eet ze met de andere.
 
6 feb 2011
13.473
66
@ Dujjar: Ad Dajjal in het arabisch. Verschijnt bij einde van de wereld. Pakt dingen met de ene hand en eet ze met de andere ..:

Dat is toch groot Beest, Monster? Die alles wil verwoesten? Dat beest word toch door Isa' ('Alayhi Asalaam) vermoord?
 
6 feb 2011
13.473
66
Zowel tamza als amziw worden trouwens nog steeds gebruikt als uitdrukking voor iemand die veel eet, krijg ik namelijk vaak te horen ;-)

Tamza zeg ik als Heks. Als iemand heksenharen heeft, zeg ik tamza. Als iemand bezem is, zeg ik tamza. Als iemand heks nadoet, zeg ik tamza. Als iemand gewoon een heks is, zeg ik tamza.
 
30 mrt 2011
3.288
38
Zowel tamza als amziw worden trouwens nog steeds gebruikt als uitdrukking voor iemand die veel eet, krijg ik namelijk vaak te horen ;-)

Tamza zeg ik als Heks. Als iemand heksenharen heeft, zeg ik tamza. Als iemand bezem is, zeg ik tamza. Als iemand heks nadoet, zeg ik tamza. Als iemand gewoon een heks is, zeg ik tamza.

jaa klopt chick ik ook
 
1 feb 2011
1.382
18
als je met vuur speelt ( letterlijk ) : dan plas je ervan in bed
als je ti7oja overdag vertelt: krijg je later kale kinderen
als je s nachts een kikker ziet , gooi er zout over heen : kan wel een Djinn zijn
 
5 feb 2011
8.897
38
dat laatste van Salima heb ik ook een keertje gehoord.

Haha ja tamza zeggen we ook tegen z3ma 'monster' of uhm zoals amazighchick zegt tegen iemand met het haar door de war .. amziw ook voor iemand die teveel eet of veel te snel eet haha ..
 
8 feb 2011
1.012
8
als je met vuur speelt ( letterlijk ) : dan plas je ervan in bed
als je ti7oja overdag vertelt: krijg je later kale kinderen
als je s nachts een kikker ziet , gooi er zout over heen : kan wel een Djinn zijn

Wat je nu verteld is bijgeloof volgens mij.Allahoe a3lem.
Dat heb ik ook vaak gehoord.maar allahoe a3lem.Lijkt me sterk.
Over in de nacht een kikker zien het kan een djin zijn maar het kan ook gwn een kikker zijn idd.
 
Bovenaan