Broeders en zusters fi deen ♥♥

2 okt 2012
3.117
190
Vraag:
Wat is de uitspraak over vrouwen die witte kleding dragen tijdens hun huwelijksfeest, aangezien dit een imitatie is van de ongelovigen?
Antwoord:
Het is toegestaan voor een vrouw om witte kleding te dragen zolang dit maar niet op mannenkleding lijkt. We kunnen tegenwoordig wat dit betreft niet meer spreken van een imitatie van de ongelovigen, omdat op dit moment alle moslimvrouwen dergelijke kleding dragen op hun huwelijksfeest. De regel is afhankelijk van de reden waarom iets gedaan wordt. Wanneer het niet meer gaat om een imitatie en het iets gemeenschappelijks is geworden voor zowel de moslims als de ongelovigen, dan is de regel niet meer van toepassing. Tenzij de zaak op zichzelf Haraam is en het niet slechts om een imitatie gaat. Want zulke zaken zijn namelijk in alle gevallen Haraam.
Sheikh Mohamed Saalih Ibnoe cOethaymien(Madjmoecaat ul-As’ilah Tahoemm ul-Mar’ah, blz. 92)
 
2 okt 2012
3.117
190
large.jpg
 

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
Ik word blij dat ik zusters over islam zie praten..

In Marokko zoveel zusters gezien, maar weinig die met islam bezig waren haha ik denk dat de zusters hier meer praktiserend zijn dan in Marokko.
 
2 okt 2012
3.117
190
Voor iedere Moslimvrouw die tevreden is met Allah als Heer,
de Islam als religie en Muhammed (Vrede zij met hem) als Profeet.

Voor elk meisje dat de weg van de waarheid volgt,
die de boodschap van oprechtheid draagt.

Voor elke lerares die met haar woorden ernaar streeft kennis een waarden over te brengen en die haar ziel gereinigd heeft.

Voor elke moeder die haar kinderen opvoedt om Allah te vrezen en om de Soennah te volgen en hen deugzaamheid doet liefhebben.

Voor elke vrouw die een last draagt van zorgen en verdriet.

Wees blij en ontvang de verheugende tijdingen van een op de handen zijnde uitweg, de zorg van Allah, een grote beloning en een kwijtschelding van zonden.

 
2 okt 2012
3.117
190
Is het dragen van een gezichtssluier verplicht of slechts aanbevolen?

Antwoord:
De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het verplicht is voor de vrouw om het gehele lichaam vanaf haar hoofd tot en met haar voeten te bedekken met wijde, niet-doorschijnende kleding. Deze kleding mag tegelijkertijd niet zodanig versierd en opvallend zijn dat het de aandacht trekt van anderen. Met betrekking tot het bedekken van het gezicht en de handen bestaat er echter een meningsverschil tussen de geleerden, de ene groep geleerden is van mening dat het bedekken hiervan verplicht is en de andere groep geleerden meent dat het slechts aanbevolen is. Onze mening is dat de handen en het gezicht niet tot de Auwrah van de vrouw behoren en dus niet verplicht zijn te bedekken, maar aanbevolen. Dit is tevens de mening van de meerderheid van de vroegere en de hedendaagse geleerden, dit op basis van de uitspraak van Allah (betekenis van de interpretatie):

“En laten zij hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is.” (Soerat an-Noer: 31)

Ibn Abbas heeft gezegd dat met ‘behalve wat daarvan zichtbaar is’ het gezicht en de handen bedoeld worden.

Daarnaast zijn er verschillende bewijzen te vinden in de overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem), zoals de volgende overlevering: Tijdens de Hadjat-oel Wadaa (Afscheidsbedevaart van de Profeet, vrede zij met hem) kwam een jonge (aantrekkelijke) vrouw uit Khathaam naar hem (de Boodschapper van Allah) en vroeg: “Waarlijk, mijn vader is een oude man en moet de Hadj (bedevaart) nog verrichten, is het toegestaan dat ik deze voor hem verricht?” Hij zei: “Verricht de bedevaart voor je vader!”, en hij draaide het gezicht van Fadl (die naar de jonge vrouw zat te kijken) weg. Abbas vroeg vervolgens: “O Boodschapper van Allah, waarom draaide je het gezicht van de zoon van je oom weg? Hierop antwoordde hij: “Ik zag een jongeman en een jonge vrouw en ik vertrouwde hen niet toe aan de shaitan.” (Tirmidhi en sahih verklaard door al-Albaani)
Sheich Fawaz Jneid
 
Bovenaan