Hoofdgerecht Marmita recepten

15 feb 2011
1.185
14
marmita wat elke marokkaan(se) wel kent en(veel)eet of niet!
zeer traditioneel maar iedereen maakt het op haar /zijn manier ,maar niet weg te denken uit de marokkaanse keuken!

Ingrediënten voor 1 Portie:
schapenvlees ong 500 gr met bot.(kan ook rund of lam of kalf)
zonnebloemolie (scheut)
zout en peper
twee uien fijngesneden
twee tenen (geraspte tenen knoflook)
envelopje saffraan
ras el hanout( ong een eetlepel)
koriander 1/4 bosje, en kan maar hoeft niet als je het niet hebt 1/4 bosje gladde peterselie (magnous)
3 /4tomaten (ontveld en gesneden)(gelang na de grote)
water
groenten: sperciebonen ,wortels,aardappels ,doperwten(diepvries)
(je kan ook spruiten ,bloemkool,toevoegen, wat je maar lekker vindt dus je kan aardig varieren)
ik gebruik vaak wortels ,sperciebonen en doperwten en aardappels in een marmita maar varieer ook vaak!


Bereiding:
doe een scheut olie in een pan en verhit de olie
voeg de stukken vlees toe ,strooi er wat zout op en voeg de uien en knoflook toe ,laat het vlees mooi bruin worden,voeg dan de ras el hanout en de saffraan toe en de peper en de tomaten goed omscheppen (het mag niet aanbranden)
voeg ook de koriander en eventueel de magnoes toe.
laat het ong 10 minuten op een laag vuur (deksel op de pan) smoren.omscheppen
voeg dan het water toe net zoveel tot het onder staat.
weer wat zout toevoegen en een tijd op laag vuur koken(naar gelang van het malsheid van het vlees)
ik laat het vlees vaak een uur stoven voordat ik er groenten bij doe
dan doe er sperciebonen (twee handjes)
(wassen ,doppen en eventueel breken)
wortels (4 a5 naar gelang van het grote van het gezin)
wassen ,schrappen en verticaal door midden snijden
de geschilde aardappels 4 a5 en doormidden snijden(gelang naar de grote van de aardappel) in de pan bij het vlees en door laten koken
ong 45 minuten laten koken op matig vuur
eventueel nog water toevoegen ( dan ook kruiden)
dan de doperwten (kommetje naar grote van het gezin)
toevoegen nog even doorkoken . de marmita is klaar als het vlees gaar is (dat betekend dat het makkelijk van het bot los laat) groenten gaar zijn (echt gaar ,dus niet beetgaar,je moet de groenten kunnen fijndrukken) saus ingekookt is, dan is de marmita klaar
(oefening baart kunst !!!kruiden (ras el hanout) is ook naar smaak het is altijd ongeveer . dus beter iets minder doen(en dan nog toevoegen) dan teveel want anders is de marmita verknald serveren met marokkaans brood
bi sihhatti koum (eet smakelijk)
 
14 jun 2011
106
1
oeeehhh lekker marmita :banana:
Heb ik net nog gegeten, alleen met friet in plaats van aardappelen! Is het dan eigenlijk nog wel mamita:confused:
 
6 feb 2011
13.473
66
Shoukrane Boy inou! Ik heb net heeeeerlijke Marmita op! Voor degene die kaasvoedsel hebben moeten vreten:

''Er is nog over, willen jullie?''
 
5 feb 2011
8.897
38
jaa ik ook haha met allerlei groenten maar soms doen we dat ook met kefta is ook erg lekker!

:D MARMITA!!! blijft altijd lekker!
 
5 feb 2011
8.897
38
Haha blijft altijd lekker he .. heey Amazighchick,k d8 dat die videoclip ook al geplaatst werd
 
5 feb 2011
8.897
38
2139731311_small_1.jpg



die borden hebben we ook :D
 
5 feb 2011
8.897
38
hmmmm vis is ook lekker joh!! ..

Hahaha ja denk ik ook over die borden, zijn idd leuk :D we hebben ze ook in een kleinere formaat.
 
Bovenaan