Werkwoorden

9 jul 2013
376
33
Kijk even naar de onderwerpen bij het taal gedeelte van de site, daar staan ook werkwoorden en dergelijk.

Edit: Oh dit is het taal gedeelte van de site, ik en mijn slimme opmerkingen...:hihi:
 
Laatst bewerkt:
18 nov 2013
13
5
Een paar opmerkingen/aanpassingen zoals wij I9ar3iyen in Nador het zeggen:


Liegen = Nish tchetahegh / nesh skhari9egh (zeggen wij)

Spelen = Nish ta3yagh/ nesh tiragh
Stelen = Nish chefagh / nesh tashaagh

Proberen = Nish te9djebegh/ nesh t3ayaagh
Gooien = Nish tsijewegh/ nesh nattaagh
Wrijven = Nish khebchegh = ik krab. Nesh t7akkigh = ik wrijf
Huilen = Nish sghoejowegh= ik schreeuw. Nesh trough = ik huil

Aankleden = Nish rasegh/ nesh yardhegh
Luisteren = Nish tsanathegh/ nesh tesrigh


Dit zijn de woorden die ik even wilde aanpassen/aangeven hoe wij het zeggen
Salam,

kijk die woorden hierboven verschillen met elkaar om de simpele reden dat ze een toch iets andere betekenis hebben.
In het riffijns is nesh sgariqegh -ik lieg, nesh tshetaheg = ik draai er omheen. in de loop der tijd heeft elke stam 1 van deze woorden weggelaten en dat is goed want nu hebben we dus de vocabulkaire gehouden

nesh ta3yagh= ik speel maar dan meer gericht op spelletjes, nesh tiragh is het algemeen voor ik speel.
nesh chefaagh= is geen werkwoord. nesh tashaag = ik steel.
Gooien = Nish tsijewegh/ nesh nattaagh en er is ook nog nesh wartheg=ik werp.
Wrijven = Nish khebchegh = ik krab dit weten we omdat de voorouders van de jbella ditselfde woord ook gebruikten voor krabben . Nesh t7akkigh = ik wrijf
Huilen = Nish sghoejowegh= ik schreeuw alhoewel dit wel correct is als we het hebben over iemand die aan het janken is zodat anderen hewt horen.. Nesh trough = ik huil

Luisteren = Nish tsanathegh/ nesh tesrigh dit is incorrect.
luisteren = nesh tsanategh
horen= nesh tesrigh
 
7 jan 2012
1.642
123
Salam,

kijk die woorden hierboven verschillen met elkaar om de simpele reden dat ze een toch iets andere betekenis hebben.
In het riffijns is nesh sgariqegh -ik lieg, nesh tshetaheg = ik draai er omheen. in de loop der tijd heeft elke stam 1 van deze woorden weggelaten en dat is goed want nu hebben we dus de vocabulaire gehouden

nesh ta3yagh= ik speel maar dan meer gericht op spelletjes, nesh tiragh is het algemeen voor ik speel.
nesh chefaagh= is geen werkwoord. nesh tashaag = ik steel.
Gooien = Nish tsijewegh/ nesh nattaagh en er is ook nog nesh wartheg=ik werp.
Wrijven = Nish khebchegh = ik krab dit weten we omdat de voorouders van de jbella ditselfde woord ook gebruikten voor krabben . Nesh t7akkigh = ik wrijf
Huilen = Nish sghoejowegh= ik schreeuw alhoewel dit wel correct is als we het hebben over iemand die aan het janken is zodat anderen hewt horen.. Nesh trough = ik huil

Luisteren = Nish tsanathegh/ nesh tesrigh dit is incorrect.
luisteren = nesh tsanategh
horen= nesh tesrigh

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
 
Bovenaan