Berberse alfabet en uitspraak

Patron

Amazigh
9 mrt 2012
4.028
560
hier zijn de letters (tifininagh) en de uitspraak, voor wie de letters wil kennen.
 
9 jul 2013
376
33
ⵜⴻⵄⵊⵉⴱⴰⵢ ⴰⴷⴰⵔⵉⵖ ⵜⵉⴼⵉⵏⴰⵖ ⴰⵜⵜⴰⵚ (als dat te lezen is)
 
7 jan 2012
1.642
123
Berberse cultuur versterken vind ik goed. Maar eigenlijk is tifinagh onnodig. Gewoon in het latijns schrijven hoe uitspraak is dan kan iedereen het lezen en begrijpe
 
9 jul 2013
376
33
Ik vind eerlijk gezegt tifinagh makkelijker dan dat mensen in het latijns schrijven. Gh of G word vaak gezien voor X, J wordt ook geschreven inplaats van Y, A en E worden gemixed. Soms een hele kluis alles te ontcijferen :p Tifinagh heeft vaste symbol voor een vaste letter/klank dat is wel chill.
 
7 jan 2012
1.642
123
Ik vind eerlijk gezegt tifinagh makkelijker dan dat mensen in het latijns schrijven. Gh of G word vaak gezien voor X, J wordt ook geschreven inplaats van Y, A en E worden gemixed. Soms een hele kluis alles te ontcijferen :p Tifinagh heeft vaste symbol voor een vaste letter/klank dat is wel chill.

Maar dan moet je hele alfabet leren. Niemand gaat dat doen. Schoenen is tisira. Dat kan iedereen lezen. In tifinagh kan misschien 1 procent het lezen
 
18 nov 2013
13
5
Deze rare tekens waar ze ze ook vandaan hebben gevist zullen 1 van de belangrijke oorzaken zijn van het verdwijnen van het tarifit.
Maar ik denk dat vooral de jeugd die zowieso erg opstandig is heel erg begaan is met deze vreemde tekens, dus ik hoop dat de jeugd er veel plezier van heeft.

Ikzelf zie graag de taal behouden, de taal die al door zo weinig gesproken wordt kan alleen behouden blijven wanneer het arabisch schrift gebruikt wordt of het westers of enig ander schrift wat al gevestigd is op aarde.
Verder staat de ontwikkeling van nieuwe woorden al 50 jaar stil. Er moeten nieuwe woorden bedacht worden in de traditie van het riffijns, namelijk door de gehele geschiedenis en samenstelling van de taal in acht te nemen. Dat kan alleen als mensen hun gehele geschiedenis accepteren en niet gedeeltes verwerpen omdat hun opstandigheid tegenover zichzelf dat tegenhoud.

Ik ben echt bang dast de vernietiging van het riffijns op volle gang is en daar is deze vinding een bewijs voor.

Toen ik nog van jonge leeftijd was dacht het ook geweldig te vinden deze rare tekentjes, maar toen vroeg of opa deze gebruikte en het antwoord was NEE. Dus wie moest ik gelovn? opa of mensen op het internet die ik niet ken en waarvan ik hun motivaties niet ken?
Het antwoord is duidelijk.

Het probleem van het tekort aan nieuwe woorden werd mij duidelijk toen ik eindelijk begreep dat er geen woord bestaat in het riffijns voor iets simpels als:Spin. want qond3a is de specifieke naam van huisspin en artiera is de specifieke naam van de zwarte weduwe, dus een verzamelnaam bestaat niet.Of dat de kip geen vogel is in het riffijns en dat er geen andere naam is voor gevogelte.en zo gaat de lijst maar door.
 
9 jul 2013
376
33
Een verzamel naam voor vogels is Ajdid
andere vogels:
kraai/raaf: Bagher
Fazant: Asekkur
Patrijs: Abarran
Ooievaar: Bellarej
Eend/Reiger: Tyazit n waman
Torenvalk: Aber3aman
duif: Adhbir

En zo gaat de lijst verder....

Qund3a wordt volgens mij gewoon voor alle spinnen gebruikt en anders is er nog het woord Iwrizji
 
18 nov 2013
13
5
Een verzamel naam voor vogels is Ajdid
andere vogels:
kraai/raaf: Bagher
Fazant: Asekkur
Patrijs: Abarran
Ooievaar: Bellarej
Eend/Reiger: Tyazit n waman
Torenvalk: Aber3aman
duif: Adhbir

En zo gaat de lijst verder....

Qund3a wordt volgens mij gewoon voor alle spinnen gebruikt en anders is er nog het woord Iwrizji

De namen van de vogels onafhankelijk van elkaar ken ik wel, afgezien van eend want die heeft geen naam, de watervogel die ze bedoelen met thayzit an waman is een andere vogel, betekenend dat alle dieren die niet bekend waren in het gebied geen naam hebben wat weer eens aangeeft dat er namen bedacht moeten gaan worden in de riffijnse traditie.

Ajthith is geen verzamelnaam voor gevogelte of birds zoals we dat bij biologie gebruiken wat weer aangeeft dat de taal vernieuwing nodig heeft.
Voor wat betreft spin = Qoond3a is de naam van de bekende huisspin en is geen verzamelnaam voor arachniden wat ook weer aangeeft dat de taal aan het verdwijnen is. Men gaf vroeger namen aan dingen die ze tegenkwamen en ergens in de loop van vorige eeuw zijn we daarmee gestopt.Wat heel erg jammer is.

Wat ik natuurlijk niet wil is dat er woorden bedacht gaan worden die niks te maken hebben met het riffijns en die uit een of ander oud amazigh woordenboek komt waarvan men de origine en of schrijver niet kent.
Het tarifit heeft romeinse ,amazigh,arabische,spaanse invloeden en in diezelfde traditie moet de woordenschat vergroot gaan worden wil men de taal in leven houden.
 
9 jul 2013
376
33
ik snap het niet, want je spreek alles bijna hetzelfde uit en hoe ga je alles bij elkaar plakken dan?

De letters spreek je niet letterlijk uit als ya, yab, yac,yad. Dat zijn gewoon de letternamen.
Ik ga niet dieper in op de uitspraak want kost veel tijd en moeite :haha:

Zijn wel meer onderwerpen hierover op het forum.

Hoezo is Ajdid geen verzamelnaam voor gevogelte? Als je veel verschillende vogels in één hok heb zitten zeg je toch ook gewoon ijdiden(vogels).
 
19 jul 2012
19
0
Een verzamel naam voor vogels is Ajdid
andere vogels:
kraai/raaf: Bagher
Fazant: Asekkur
Patrijs: Abarran
Ooievaar: Bellarej
Eend/Reiger: Tyazit n waman
Torenvalk: Aber3aman
duif: Adhbir

En zo gaat de lijst verder....

Qund3a wordt volgens mij gewoon voor alle spinnen gebruikt en anders is er nog het woord Iwrizji


klopt niet

Eend/Reiger: Tyazit n waman


kip van water : Tyazit n waman

hihih
 
Bovenaan