Islam quiz

8 feb 2011
1.012
8
Volgens mij staan 'Samawaat' (hemelen) los van Jenah. Onze aarde bevindt zich in de eerste Sama'e (hemel). Er wordt vaak 'Samawaat' verward met 'Jenah'.

Jenah el Firdous is de hoogste rang. Er zijn niet 7 maar honderden gradaties/rangen etc. De laatste die uit de hel komt en naar het Jenah gaat heeft tien maal aarde. Dus tien maal de aarde is slechts voor een persoon, en dan is dit het laagste rang. Wa'Allahu A3lam.

Hier enkele hadiths:

Anas heeft overgeleverd dat Umm Harithah naar de Profeet kwam wanneer haar zoon Harithah martelaar was geworden in Badr, En zij zei tegen de Profeet: ''O boodschapper van Allah, Jij weet hoeveel ik van Harithah hield. Als hij in het Paradijs is zal ik niet om hem huilen, En als hij daar niet is zul je zelf zien wat ik zal doen'' De Profeet zei ''Is er één paradijs? (nee) Er zijn meerdere paradijsen en hij is in al-Firdaws de hoogste''. [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab ar-Riqaaq, Baab Sifaat al-Jannah, wan-Naar, Zie ook Fath al-Baari, 11/418]

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''...In Paradijs Allah heeft honderd levels gereserveerd voor de mujaahideen en tussen twee van deze levels is de afstand van de hemel en de aarde. Dus als je Allah om iets vraagt, vraag dan om al-Firdaws welke de hoogste is van ze allemaal. Boven dat is de troon van Allah en van daar komen de rivieren van het Paradijs''.[Overgeleverd door al-Bukhaari in as-Saheeh, Kitaab al-Jihaad, Baab Darajat al-Mujaahideen fi Sabeelillaah, Zie ook Fath al-Baari, 6/11]

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van het Paradijs zullen naar de mensen boven hun kijken, op de zelfde manier als mensen kijken naar de sterren aan de horizon, Door hen beloning van hun daden'' De mensen vroegen ''Zijn deze plaatsen alleen voor de Profeten die niemand anders kan bereiken?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Bij de Een in wiens Hand mijn ziel ligt, dat zullen de plekken van hen zijn die in Allah en zijn boodschapper geloven (+daden) [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab Sifaat al-Jannah wan-Naar, Zie ook in Fath al-Baari, 6/220 En ook overgeleverd in Saheeh Muslim Kitaab al-Jannah, Baab tara'i Ahl al-Jannah Ahl al-Ghuraf, 4/2177, no. 2831]
 
8 feb 2011
1.012
8
Nog een aanvulling op de 7 hemelen (samawaat).

De eerste hemel wordt dus door ons (aarde) bewoond, samen met onze zonnestelsel etc. De tweede t/m zevende wordt bewoond door engelen, zielen van profeten en rechtschapenen. Op de zevende hemel staat het huis El Bayt Al-Ma'moer, een gebedshuis voor de Engelen, volgens een hadith staat deze direct boven het huis Bayt Al-Haram in Mekka (het geheel (de hemelen) moet dus draaiend zijn). Elke dag wordt dit huis (Bayt Al-Ma'moer in dee 7de hemel) bezocht door zeventig engelen. Elke engel mag het huis maar een keer bezoeken.

Volgens andere hadiths. Zie de nachtelijke reis van de profeet. Bevinden in deze hemelen (welke geen Jenah zijn) (de zielen van) de profeten en rechtschapenen. In de zevende hemel bevindt bijvoorbeeld de profeet Abraham. Een andere hadith meldt dat ook ook alle kinderen die in deze wereld zijn overleden hier bevinden. Mozes (as) bevindt in de zeste hemel. Iesa (Jezus) in de tweede hemel. Iesa zal dus dalen vanuit de tweede hemel naar ons (de aarde, welke in de eerste hemel bevindt).

De poorten van Jenah zijn gesloten (ook voor de profeten). Deze poorten gaan pas op de Dag des Opstanding open. De eerste die binnen zal gaan is de Laatste profeet Mohammed, samen met zijn volk.
 
8 feb 2011
1.012
8
Bismillah (In de naam van Allah)

Sufyan Ath-Thawri overleverde van Al-A`mash, van Abu Thubyan, dat Ibn `Abbas(een metgezel van de profeet vzmh die veel kennis had van de koran) zei:
"Niets in het paradijs is hetzelfde als wat dan ook in deze wereld, behalve de naam."
In een andere overlevering: "Alleen de namen van wat er in deze leven is en wat er in het paradijs is, is hetzelfde."

Dus als we "fruit" van het paradijs horen, moeten we niet denken aan de fruit van de aarde, want het enige wat ze gemeen hebben is de naam.

Het paradijs is boven de zeven hemelen, onder de troon van Allah.

Het paradijs heeft vele vele verdiepingen, en we weten dat al firdaus de aller hoogste is.

Anas heeft overgeleverd dat Umm Harithah naar de Profeet kwam wanneer haar zoon Harithah martelaar was geworden in Badr, En zij zei tegen de Profeet: ''O boodschapper van Allah, Jij weet hoeveel ik van Harithah hield. Als hij in het Paradijs is zal ik niet om hem huilen, En als hij daar niet is zul je zelf zien wat ik zal doen'' De Profeet zei ''Is er één paradijs? (nee) Er zijn meerdere paradijsen en hij is in al-Firdaws de hoogste''. [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab ar-Riqaaq, Baab Sifaat al-Jannah, wan-Naar, Zie ook Fath al-Baari, 11/418]

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''...In Paradijs Allah heeft honderd levels gereserveerd voor de mujaahideen en tussen twee van deze levels is de afstand van de hemel en de aarde. Dus als je Allah om iets vraagt, vraag dan om al-Firdaws welke de hoogste is van ze allemaal. Boven dat is de troon van Allah en van daar komen de rivieren van het Paradijs''.[Overgeleverd door al-Bukhaari in as-Saheeh, Kitaab al-Jihaad, Baab Darajat al-Mujaahideen fi Sabeelillaah, Zie ook Fath al-Baari, 6/11]

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van het Paradijs zullen naar de mensen boven hun kijken, op de zelfde manier als mensen kijken naar de sterren aan de horizon, Door hen beloning van hun daden'' De mensen vroegen ''Zijn deze plaatsen alleen voor de Profeten die niemand anders kan bereiken?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Bij de Een in wiens Hand mijn ziel ligt, dat zullen de plekken van hen zijn die in Allah en zijn boodschapper geloven (+daden) [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab Sifaat al-Jannah wan-Naar, Zie ook in Fath al-Baari, 6/220 En ook overgeleverd in Saheeh Muslim Kitaab al-Jannah, Baab tara'i Ahl al-Jannah Ahl al-Ghuraf, 4/2177, no. 2831]
 
8 feb 2011
1.012
8
Het Paradijs bestaat uit acht verschillende etages, de namen hiervan zijn als volgt:
Firdaus
Adn
Ma'wa
Na'iem
Hoeld
Karar
Darus Salaam
Darul Moekama
 
Bovenaan