stemmen harram of hallal

S

Samir

Guest
Ik heb ook voor jou bronnen opgezocht tetouzint.. van een grotere geleerde dan jij hebt aangehaald, namelijk van sheikh Salih munajid, Een student van Ibn Baz and Aburrahman al-barrak en grote sheikh van Ahlul Salaf in Syrie:

Is it permissible for Muslims to vote for kaafirs who seem to be less evil?
Some Moslems in a non Islamic country are asking if it is OK to participate in the elections there and vote for non Moslem groups or parties. They claim that it would serve the Moslem community there if a certain group won the elections?

Praise be to Allaah.

This is a matter concerning which rulings may differ according to different circumstances in different times and places. There is no absolute ruling that covers all situations, both real and hypothetical.

In some cases it is wrong to vote, such as when the matter will have no effect on the Muslims, or when the Muslims have no effect on the outcome of the vote. In this case voting or not voting is all the same. The same applies in cases where all the candidates are equally evil or where they all have the same attitude towards Muslims…

It may be the case that the interests of Islam require Muslims to vote so as to ward off the greater evil and to reduce harmful effects, such as where two candidates may be non-Muslims but one of them is less hostile towards Muslims than the other, and Muslims’ votes will have an impact on the outcome of the election. In such cases there is nothing wrong with Muslims casting their votes in favour of the less evil candidate.

In any case, this is the matter of ijtihaad based on the principle of weighing up the pros and cons, what is in the interests of Islam and what is detrimental. With regard to this matter, we have to refer to the people of knowledge who understand this principle. We should put the question to them, explaining in detail the circumstances and laws in the country where the Muslim community is living, the state of the candidates, the importance of the vote, the likely benefits, and so on.

No one should imagine that anyone who says that it is OK to vote is thereby expressing approval or support for kufr. It is done in the interests of the Muslims, not out of love for kufr and its people. The Muslims rejoiced when the Romans defeated the Persians, as did the Muslims in Abyssinia (Ethiopia) when the Negus defeated those who had challenged his authority. This is well known from history. Whoever wants to be on the safe side and abstain from voting is allowed to do so. This response applies only to elections for influential positions. And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
 
S

Samir

Guest
korte uitleg: In sommige situaties is het toegestaan om te stemmen, om grotere schade voor de ummah te voorkomen is het in sommige situaties toegestaan om te stemmen, om de moslims te beschermen. Ik ben zelf van mening dat wij nu in Nederland in deze situatie zitten
 
6 feb 2011
1.652
24
DE meeste moslims die stemmen hebben de INTENTIE! (want ja, de intentie bepaaalt of een daad goed is of niet) om de islam, en de vrijheid om de islam te belijden, te verdedigen. En indd al die andere zaken waar een partij voor vecht, zaken die wij moslims ons niet aangaat, daar stemmen wij niet voor. En of je nou stemt of niet....sowieso leef je onder een gekozen regering, die indd niet volgens de wetten van Allah regeert. Als je een rechter nodig hebt hier, zal die rechter via het wetboek oordelen ipv de sharia...duss waar praten we over. als je het goed wil doen, dan behoor je hier dus ook niet te leven, maar ergens waar de sharia geldt.

Het is je plicht als moslim om je geloof te verdedigen en daarvoor te vechten. Een vergelijkbare situatie, maar dan erger: Stel er breekt oorlog uit hier? Moet ik dan ook staan toekijken hoe moslims worden uitgeroeid? Of hoor ik te strijden?
 
S

Samir

Guest
ja precies bessie.. maar veel moslims denken niet open minded. Ze zien 1 hadith of ayaa staan over een verbod en hanteren die in alle situaties.. Maar de grootste geleerden die spreken hierover en zeggen dat in elke context een andere regelgeving is. De islamregels zijn niet voor iedereen t zelfde. De interpretaties moeten per tijd, plaats aangepast worden
 
6 feb 2011
1.652
24
Wie is Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid?

Sheich Mohammad Saalih al-Munajjid is geboren op 30/12/1381 AH (Islamitische jaartelling). Hij heeft zijn lager, middelbaar en hoger onderwijs in Riyaadh afgerond, en heeft zijn universitaire studies in al-Dahran, Saudie Arabië doorlopen.



Hij heeft lessen gevolgd van cAbd-Allaah ibn Baaz, sheich Mohammad ibn Saalih al-cOethaymien en sheich cAbd-Allaah ibn cAbd al-Rahmaan al-Jibrien; dit waren de mashaa’ich van wie hij het meest heeft geleerd. Hij was ook een student van sheich cAbd al-Rahmaan ibn Naasir al-Barraak en sheich Mohammad, de zoon van Seedi al-Habieb al-Shanqieti. Hij heeft het reciteren van de Koran geleerd van sheich Sacid Aal cAbd-Allaah.



Andere Mashaa’ich van wie hij geleerd heeft zijn sheich Saalih ibn Fawzaan Aal Fawzaan, sheich cAbd-Allaah ibn Muhammad al-Ghunaymaan, sheich cAbd al-Muhsin al-Zaamil en sheich cAbd al-Rahmaan ibn Saalih al-Mahmoed.



De sheich van wie hij het meest geleerd heeft wat betreft fatwa’s is sheich cAbd al-cAziez ibn cAbd-Allaah ibn Baaz – moge Allah hem genadig zijn; hij heeft vijftien jaar lang een nauwe band met hem onderhouden. Hij is degene die hem heeft aangemoedigd om les te gaan geven, en schreef naar het centrum voor Dacwah en Leiding (Markaz al-Dac wah wa’l-Irshaad) in Dammaam om hen te vragen om met sheich al-Munajid samen te werken in het organiseren van lezingen, khoetbahs en lessen. Mede dankzij sheich cAbd al-cAziez ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn), werd hij khatieb, imaam en daci.



Hij geeft lessen in de moskee waar hij ook Imaam is – Jaamic cOmar ibn cAbd al-cAziez in al-Khobar. Hij is heel actief met dacwah via verschillende media, zo is hij bijvoorbeeld betrokken bij een programma van het radio station van de Heilige Koran (Idhaa’at al-Qur’aan il-Kareem), genaamd “Bayna al-Nabi wa Ashaabihi” (tussen de Profeet en zijn Metgezellen).Ook verschijnt hij regelmatig op TV bij verschillende zenders en staat hij aan het hoofd van 5 islamitische sites
 
6 feb 2011
2.708
25
ik begrijp t nog steeds niet wisten jullie dat eerst was t 100% harram nu hebben shab imam moskee t hallal gemaakt ? waardoor iedereen t is gaan zien als hallal

terwijl shirk plegen een grote zonde is subhana-allah
 
Bovenaan