- Topicstarter
- #1
Marocia
Moderator
- 8 okt 2016
- 201
- 31
Het ministerie van Economische zaken heeft in 2007 een plan ontwikkeld om de binnenlandse economie en consumptie te versterken. Vooral in de retail zou het land een inhaalslag gaan maken. Onderdeel van het plan was om 600 supermarkten te openen voor 2020. Naar alle waarschijnlijkheid zal Marokko dat bereiken.
Het grootste percentage retail (50%) bevindt zich in de regio Casablanca en Rabat.
Marjane Holding (Marjane en Acima) en Label'Vie (Carrefour, Carrefour Market en Atacadao) zijn de grootste toonaangevende voedingsdistributeurs in Marokko. Ynna (Aswak Salam) en BIM zijn de afgelopen jaren ook sterk uitgebreid met nieuwe vestigingen. Marjane en Label'Vie openen nieuwe vestigingen in kleinere steden, zoals Taza, Beni Mallal en Al Hoceima.
Er zijn ook verschillen tussen de supermarkt ketens. Marjane richt zich de afgelopen jaren vooral op de consument, terwijl Ynna vooral investeert in distributie en groothandel. Online zijn de supermarkten nog niet sterk aanwezig. Jumia.ma is als webshop de marktleider in online retail in Marokko.
Producten die geïmporteerd worden door de Marokkaanse supermarkten:
Rijst, Amandelen, pistachenoten, walnoten, pruimen, rozijnen, veenbessen, appels, ingeblikte groenten en fruit, zuivelproducten, bevroren voedsel, inclusief zeevruchten, ontbijtgranen, snoepgoed, snacks, popcorn, koekjes en crackers, gezondheid en dieetproducten, sauzen en specerijen, voedsel voor huisdieren, wijn, bier, geesten.
Het grootste percentage retail (50%) bevindt zich in de regio Casablanca en Rabat.
Marjane Holding (Marjane en Acima) en Label'Vie (Carrefour, Carrefour Market en Atacadao) zijn de grootste toonaangevende voedingsdistributeurs in Marokko. Ynna (Aswak Salam) en BIM zijn de afgelopen jaren ook sterk uitgebreid met nieuwe vestigingen. Marjane en Label'Vie openen nieuwe vestigingen in kleinere steden, zoals Taza, Beni Mallal en Al Hoceima.
Er zijn ook verschillen tussen de supermarkt ketens. Marjane richt zich de afgelopen jaren vooral op de consument, terwijl Ynna vooral investeert in distributie en groothandel. Online zijn de supermarkten nog niet sterk aanwezig. Jumia.ma is als webshop de marktleider in online retail in Marokko.
Marjane heeft op dit moment 38 vestigingen; Casablanca, Rabat, Sale,Marrakech, Meknes, Taza, Tanger, Agadir, Kenitra, Mohamedia, Safi, Tetouan, Oujda, Saidia, Nador, Fes, Khouribga, Beni Mellal, Kelaat Es-Sraghna, Saleh, Al Hoceima, Fkih Ben
Atacadao heeft 11 vestigingen; Casablanca, Meknes, Fes, Marrakech, Mohammedia, Rabat, Agadir, Oujda, Tanger
Carrefour heeft 7 vestigingen; Casablanca, Fes, Rabat, Marrakech, Sale, Meknes, Tanger. Carrefour marker heeft momenteel 51 kleinere vestigingen.
Aswak Assalam heeft 12 vestigingen; Rabat, Marrakech, Agadir, Tanger, Casablanca, Mohammedia, Kenitra, Emara, Oujda, Essaouira
Acima heeft sinds 2002 42 supermarkten geopend en verwacht jaarlijks 5 nieuwe vestigingen te openen.
Producten die geïmporteerd worden door de Marokkaanse supermarkten:
Rijst, Amandelen, pistachenoten, walnoten, pruimen, rozijnen, veenbessen, appels, ingeblikte groenten en fruit, zuivelproducten, bevroren voedsel, inclusief zeevruchten, ontbijtgranen, snoepgoed, snacks, popcorn, koekjes en crackers, gezondheid en dieetproducten, sauzen en specerijen, voedsel voor huisdieren, wijn, bier, geesten.