Supermarkten in Marokko

Marocia

Moderator
8 okt 2016
201
31
Het ministerie van Economische zaken heeft in 2007 een plan ontwikkeld om de binnenlandse economie en consumptie te versterken. Vooral in de retail zou het land een inhaalslag gaan maken. Onderdeel van het plan was om 600 supermarkten te openen voor 2020. Naar alle waarschijnlijkheid zal Marokko dat bereiken.

Het grootste percentage retail (50%) bevindt zich in de regio Casablanca en Rabat.
Marjane Holding (Marjane en Acima) en Label'Vie (Carrefour, Carrefour Market en Atacadao) zijn de grootste toonaangevende voedingsdistributeurs in Marokko. Ynna (Aswak Salam) en BIM zijn de afgelopen jaren ook sterk uitgebreid met nieuwe vestigingen. Marjane en Label'Vie openen nieuwe vestigingen in kleinere steden, zoals Taza, Beni Mallal en Al Hoceima.

Er zijn ook verschillen tussen de supermarkt ketens. Marjane richt zich de afgelopen jaren vooral op de consument, terwijl Ynna vooral investeert in distributie en groothandel. Online zijn de supermarkten nog niet sterk aanwezig. Jumia.ma is als webshop de marktleider in online retail in Marokko.

Marjane heeft op dit moment 38 vestigingen; Casablanca, Rabat, Sale,Marrakech, Meknes, Taza, Tanger, Agadir, Kenitra, Mohamedia, Safi, Tetouan, Oujda, Saidia, Nador, Fes, Khouribga, Beni Mellal, Kelaat Es-Sraghna, Saleh, Al Hoceima, Fkih Ben

Atacadao heeft 11 vestigingen; Casablanca, Meknes, Fes, Marrakech, Mohammedia, Rabat, Agadir, Oujda, Tanger

Carrefour heeft 7 vestigingen; Casablanca, Fes, Rabat, Marrakech, Sale, Meknes, Tanger. Carrefour marker heeft momenteel 51 kleinere vestigingen.

Aswak Assalam heeft 12 vestigingen; Rabat, Marrakech, Agadir, Tanger, Casablanca, Mohammedia, Kenitra, Emara, Oujda, Essaouira

Acima heeft sinds 2002 42 supermarkten geopend en verwacht jaarlijks 5 nieuwe vestigingen te openen.

Producten die geïmporteerd worden door de Marokkaanse supermarkten:
Rijst, Amandelen, pistachenoten, walnoten, pruimen, rozijnen, veenbessen, appels, ingeblikte groenten en fruit, zuivelproducten, bevroren voedsel, inclusief zeevruchten, ontbijtgranen, snoepgoed, snacks, popcorn, koekjes en crackers, gezondheid en dieetproducten, sauzen en specerijen, voedsel voor huisdieren, wijn, bier, geesten.

supermarkt-marokko.jpg
 
23 okt 2011
3.236
175
Het plan zou wel werken, als er eerlijke concurrentie is... Marjane, Asima daar heeft de koning en andere polutici aandelen in. Als je me niet gelooft waarom laten ze niet de Duitse supermarktketen niet toe?
 
31 dec 2012
2.957
300
Het plan zou wel werken, als er eerlijke concurrentie is... Marjane, Asima daar heeft de koning en andere polutici aandelen in. Als je me niet gelooft waarom laten ze niet de Duitse supermarktketen niet toe?


Aqbuch awma lang geleden! Alles goed met je?

Ps; je hebt helemaal gelijk.
 

Marocia

Moderator
8 okt 2016
201
31
Het plan zou wel werken, als er eerlijke concurrentie is... Marjane, Asima daar heeft de koning en andere polutici aandelen in. Als je me niet gelooft waarom laten ze niet de Duitse supermarktketen niet toe?

Frankrijk heeft ook overal een vinger in de pap, dat zal voorlopig ook zo blijven in Marokko..
 
23 okt 2011
3.236
175
Frankrijk heeft ook overal een vinger in de pap, dat zal voorlopig ook zo blijven in Marokko..
dat ook idd alle die bedrijven zijn Frans , het onderdrukken van de Riffijnen nu is ook een gevolg van een Frans besluit .
of laat ik het zo zeggen, nadat Frankrijk toestemming had gegeven begonnen ze in Marokko iedereen te arresteren die aan demonstraties meedoet .
 

Marocia

Moderator
8 okt 2016
201
31
dat ook idd alle die bedrijven zijn Frans , het onderdrukken van de Riffijnen nu is ook een gevolg van een Frans besluit .
of laat ik het zo zeggen, nadat Frankrijk toestemming had gegeven begonnen ze in Marokko iedereen te arresteren die aan demonstraties meedoet .

Ik vraag me af of Marokko zonder Frankrijk kan. Wie heeft de ander nou meer nodig denk ik dan?
 
Bovenaan