Vier jaar voor brandstichting met terreuroogmerk Enschedese moskee

30 okt 2014
65
49
Vijf mannen uit Enschede zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar voor brandstichting met een terroristisch oogmerk bij een moskee. Een deel van de straffen is voorwaardelijk; vier mannen kregen één jaar voorwaardelijk, de vijfde twee jaar omdat hij als enige spijt heeft betuigd.

In februari werden molotovcocktails tegen de moskee gegooid, waar op dat moment zo'n 30 mensen binnen waren. Het gebouw liep geen ernstige schade op, omdat de brand snel werd geblust. Niemand raakte gewond.

Angst

De rechtbank oordeelt dat de daad van de vijf van invloed is geweest op veel mensen: "Door op deze wijze hun rechts-extremistische en racistische gedachtegoed uit te dragen hebben zij een grote angst teweeggebracht zowel bij de moskeegangers te Enschede in het bijzonder als bij de Nederlandse moslimgemeenschap in het algemeen."

Volgens de rechtbank verheerlijkten de mannen Adolf Hitler en het fascisme. Ook geloofden zij in de superioriteit van het blanke ras. Op sociale media deelden ze plaatjes met teksten als: "Plaats vrijmaken voor vluchtelingen? Auschwitz staat momenteel leeg!" Op een afbeelding met Hitler stond de tekst: "Islamisten... die habe ich vergessen".

De straf is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Geringe intelligentie

De advocaat van de veroordeelden wilde een lagere straf omdat er geen sprake zou zijn van terrorisme. Hij wees op de knullige manier waarop de brandstichting werd uitgevoerd.

De rechtbank zegt dat de geringe intelligentie van de verdachten heeft meegespeeld bij het bepalen van de straf, maar dat het niets afdoet aan de terroristische aard van hun daad.

Bron: nos.nl
 
30 okt 2014
65
49
Het verbaast me dat ze nog terrorist worden genoemd aangezien het hier om blanke Nederlanders gaat. Mij vertouwen in Nederland komt stukje bij beetje terug te komen
 
31 dec 2012
2.957
300
Volgens mij staat er een fout in het artikel.

Waarom zou degene die als enige spijt heeft betuigd méér straf hebben gekregen??
 
30 okt 2014
65
49
Nee kijk ze hebben 4 jaar gevangenisstraf gekregen waarvan 1 jaar voorwaardelijk dus ze moeten in principe 3 jaar zitten dan komen ze vrij. En als ze zich misdragen dan moeten ze alsnog dat ene jaartje uitzitten.

De man die 'berouw' heeft getoond heeft 2 van de 4 jaar voorwaardelijk gekregen en moet dus in principe 2 jaar zitten. ( tenzij die zich misdraagt dan moet ie alsnog die 2 jaar uitzitten )

Fehmedh roega maa laa?:hadj:
 
31 dec 2012
2.957
300
Nee kijk ze hebben 4 jaar gevangenisstraf gekregen waarvan 1 jaar voorwaardelijk dus ze moeten in principe 3 jaar zitten dan komen ze vrij. En als ze zich misdragen dan moeten ze alsnog dat ene jaartje uitzitten.

De man die 'berouw' heeft getoond heeft 2 van de 4 jaar voorwaardelijk gekregen en moet dus in principe 2 jaar zitten. ( tenzij die zich misdraagt dan moet ie alsnog die 2 jaar uitzitten )

Fehmedh roega maa laa?:hadj:
LOL!! Ja wakhafi teg sha, ik was tijdens het lezen volgens mij kapot van mijn werkdag dus las het niet helema goed.

Bedankt voor je uitleg ;)
 
21 jan 2013
2.065
59
Zoals je zei het verbaasd me ook dat ze de Nederlandse blanken terroristen noemen. Maar of mijn vertrouwen in de Nederlandse media terugkomt? Nooit, sterker nog die is er nooit geweest. :lach:
 
Bovenaan